Praha - Ministerstvo dopravy podle zjištění České televize na poslední chvíli zastavilo prodej dceřiné společnosti Českých drah RailReklam. Firma spravuje reklamní plochy ve vlacích a na všech nádražích. Dráhy ji chtěly prodat za 50 milionů korun, přestože konkurenční firma za ni nabídla jednou tolik.
ČT: Reklama u kolejí se prodávat nebude
„RailReklam je aktivita související s reklamním byznysem, takže to není to hlavní, kam České dráhy směřují své investice,“ vysvětlil záměr drah jejich mluvčí Petr Šťáhlavský. Firma má na starosti zhruba 1 300 billboardů, které jsou umístěny téměř na každém nádraží. Další reklamní plochy pak cestující najdou ve vlacích nebo železničních mostech.
100 nebo 50 milionů korun?
„Částku 100 milionů korun jsme společnosti České dráhy nabídli, neboť jsme přesvědčeni, že tato částka odpovídá hodnotě tohoto obchodního podílu a výnosům společnosti RailReklam. Jakákoliv nižší cena by dle našeho názoru byla pod úrovní tržní ceny,“ prohlásil Pavel Slabý, jednatel JCDecaux, tedy firmy, která podala vyšší nabídku.
České dráhy však tvrdí, že jinak postupovat nemůžou. Společnost Expiria, která nabídla již zmíněných 50 milionů, má v RailReklamu 49procentní podíl a zároveň i předkupní právo. „Případný prodej jiné společnosti, než je společnost Expiria, by tak byl poměrně složitý a společnost Expiria by s tímto prodejem musela souhlasit,“ dodal Šťáhlavský.
Jenže podle právníků oslovených ČT by České dráhy jako správný hospodář měly za svůj majetek požadovat co nejlepší cenu. „I přesto, že je tam předkupní právo, můžou požadovat dorovnání nabídky,“ říká advokát Jozef Haládík.
Celý obchod nakonec na poslední chvíli stoplo ministerstvo dopravy. „Řídící výbor Českých drah nedal souhlas Českých drah k prodeji RailReklamu,“ uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold. Většinový podíl společnosti, která jen loni vydělala 9 milionů korun, proto zatím zůstane v majetku Českých drah.