Brno - V loňském roce klesl dovoz čínské obuvi do Česka o zhruba třetinu na 100 milionů párů. Jak uvedla Česká obuvnická a kožedělná asociace (ČOKA), důvodem jsou antidumpingová celní opatření Evropské unie a přesun zákazníků ke kvalitní obuvi. Celkový dovoz obuvi do Česka loni klesl na 115 milionů párů ze 161 milionů. Za stejné období se tuzemská výroba snížila o desetinu na 4,5 milionu párů bot.
Čínská obuv se loni dovážela míň, důvodem unijní cla
V několika posledních letech se dovoz obuvi z Číny zvyšoval pravidelně. Zatímco v roce 2005 se do Česka přivezlo 58,6 milionu párů obuvi, o rok později to bylo 86 milionů a v roce 2008 pak rekordních 143,6 milionu. „I přes loňský pokles na odhadovaných 100 milionů ale celková spotřeba obuvi na osobu a rok v Česku vychází na osm párů. Ne všechny boty ve skladech se ale prodají, část z nich zřejmě putuje i do dalších zemí. I podle spotřebitelského koše odhadujeme průměrnou spotřebu na čtyři páry za rok,“ řekla Vlasta Mayerová z ČOKA.
Průměrná cena obuvi z Číny: 45 korun, Itálie: 534 korun
Na dovoz obuvi z Číny a Vietnamu platí zvýšená cla od roku 2006. Loni v prosinci EU schválila prodloužení jejich platnosti o dalších 15 měsíců. Čína na antidumpingová cla podala počátkem února stížnost u Světové obchodní organizace. Průměrná cena jednoho páru obuvi dovezeného loni z Číny do Česka byla 45 korun. Proti tomu italský pár obuvi se dovážel průměrně za 534 korun.
Za poklesem dovozu z Číny stojí také změny v chování spotřebitelů. „Více se orientují na značky, na kvalitu a na to, aby obuv byla pohodlná a dobře se v ní chodilo. Spíše než syntetickou celoplastovou obuv požadují spíše boty usňové. Dalším trendem je odklon od tržnic. Lidé si tu samou obuv raději koupí v obchodě, kde mají možnost si boty pořádně vyzkoušet a mají lepší garanci,“ uvedla Mayerová.
Také u tuzemských výrobců obuvi došlo v loňském roce k poklesu. „Ekonomická recese se dotkla především velkých firem. Výrobu například ukončila firma Novesta. Jiné, například firma Baťa v Dolním Němčí, ji omezily. Malým firmám se naopak výrobu dařilo udržet a někdy i zvyšovat. Kvůli malému objemu výroby se to ale ve statistikách neprojevilo,“ dodala Mayerová. V Česku se podle ní vyrábí především boty s vyšší přidanou hodnotou. Firmy se orientují na dětskou, zdravotní nebo ortopedickou obuv.