Praha - Tuzemským sklářům se začíná pomalu, ale jistě dařit. Jejich tržby stouply v loňském roce téměř o desetinu – na 40 miliard korun. Sklářský průmysl ožívá i díky poptávce ze zahraničí. Ročně se tam vyveze sklo skoro za 25 miliard korun.
Čeští skláři se staví na nohy
Rok 2005 byl pro sklářskou firmu Preciosa jedním z nejhorších. Teď je vše jinak. „V tuto chvíli je české sklářství postaveno na designu a řemeslné zručnosti, která ve světě stále chybí, na což naráží naši konkurenti především na Dálném východě. Ti nejsou schopni přicházet s inovacemi,“ konstatoval generální ředitel firmy Pavel Marek.
České skláře drtí hlavně konkurence z Číny
Čeští skláři vyvážejí nejen na Dálný východ, ale také do Ruska a zemí Evropské unie. Tam míří až 90 procent plochého a obalovaného skla. O trhy ovšem musejí bojovat. „České sklářství a bižuterie ztratilo kvůli velké konkurenci z Číny mnoho trhů, což je velká škoda,“ poznamenal prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.
„Sklářský průmysl je citlivý na politicko-ekonomické změny ve světě. Jsme průmysl velice energeticky náročný. Růst cen nákladů nám samozřejmě brání v konkurenceschopnosti,“ podotkla tajemnice Asociace sklářského a keramického průmyslu ČR Magda Purkrábková.
V České republice se vyrábí hodně druhů skla. Mezi lety 2008 a 2009 ale krize zasáhla všechny. „Ještě v roce 2007 byly tržby sklářů 46 miliard, v roce 2008 to bylo 43 miliard, v následujících dvou letech pak ještě o deset miliard méně,“ poznamenala Purkrábková.
Krach skupiny výrobců kolem majetkově propojených firem Bohemia Crystalex Trading a Porcela Plus a rozpad sklářského a bižuterního gigantu Jablonex připravil v letech 2008 a 2009 o práci tisíce lidí.
- V Česku je zhruba stovka sklářských firem. V uplynulém roce zaměstnávaly asi sedmnáct tisíc pracovníků.