Česká spořitelna ukončuje spolupráci s poradenskou společností Fincentrum a podává na ni žalobu. Fincentrum bylo jejím smluvním partnerem pro distribuci finančních služeb. Banka dospěla k rozhodnutí na základě opakovaného jednání této společnosti, které bylo v neprospěch ČS nebo ji přímo poškozovalo, sdělila spořitelna. Fincentrum nemá od spořitelny informace o rozhodnutí neprodloužit smlouvu o spolupráci ani o jakékoli žalobě.
Česká spořitelna končí spolupráci s Fincentrem a podává na firmu žalobu
„Zpráva o ukončení spolupráce mne překvapila. Fincentrum s ČS spolupracuje 11 let a patří k jejím nejvýznamnějším externím partnerům, zejména v oblasti hypoték. Jako zakladatel Fincentra jsem zažil pět jejích generálních ředitelů, vždy jsme se dokázali dohodnout a najít cestu k překonání odlišného vnímání světa,“ uvedl šéf představenstva Fincentra Petr Stuchlík.
„Osobně se mohu jen domnívat, že současné vedení ČS takto reaguje na odchody svých bankéřů do poradenských společností,“ dodal.
Spor o dvě značky
Hlavním důvodem je podle spořitelny neoprávněné využívání značek Premier a Moje zdravé finance ze strany Fincentra. „V současné době dochází používáním těchto značek společností Fincentrum k záměrnému matení klientů, na což si klienti stěžují,“ uvedla ČS. Fincentrum patří mezi tři největší externí partnery, se kterými spořitelna spolupracuje. „U hypoték jde za externími partnery zhruba polovina obchodů, přesná čísla zveřejňovat nebudeme,“ dodala ČS.
Obvinění z porušení ochranných známek České spořitelny považuje mediální zástupce Fincetra Miroslav Beneš za absurdní. Odkázal přitom na platné a řádně registrované ochranné známky ve vlastnictví Fincentra, například Fincentrum Premier nebo Fincentrum Platinum.
„Jsou i jiné důvody, ale ty nejsou předmětem soudního sporu. Jde o některé praktiky Fincentra. Víme například, že společnost funguje v rozporu s svým vlastním kodexem chování pro poradce. Na slovenském trhu byla už dokonce kvůli nekorektním praktikám a agresivním technikám při náboru poradců vyloučena z Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců,“ uvedl generální ředitel ČS Tomáš Salomon.
Tisková mluvčí ČS Kristýna Havligerová pak pro ČT bez bližších informací uvedla, že „když někdo nabádá naše bývalé zaměstnance, aby dělali kroky proti nám, je to za hranicí etiky…víme, že naši bývalí zaměstnanci v novém zaměstnání zneužívali data, která získali u nás.“ Dodala však, že to nebude součástí žaloby, ale ČS to vnímá tak, že Fincentrum nedokázalo chránit její zájem jako partnera.
Bližší podrobnosti nechtěla mluvčí sdělit s ohledem na právní kroky, které ČS hodlá podniknout. Zda bude ČS žádat nějakou kompenzaci, se ukáže až podle vyjednávání, uvedla Havligerová.
Stuchlík ve stejném pořadu řekl, že „kdyby chtěla ČS problémy řešit, tak by nás kontaktovala a snažila se jednat“. Dodal, že se jedná o účelovou snahu Fincentrum poškodit a že si tak ČS řeší své problémy s odchodem pracovníků z poboček do Fincentra i do dalších firem. „Místo toho, aby řešila proč, tak kolem sebe takto kope … je to vzkaz dovnitř i ven … považuji to za velmi neprofesionální“.
Ve hře jsou i informace o hypotékách
Česká spořitelna chce ještě zvážit svůj postoj k poskytování informací do indexu Hypoindex, kterým Fincentrum sleduje situace na hypotečním trhu.
„Hypoindex pomáhá klientům od roku 2003 lépe se orientovat v tom, za jakou sazbu si mohou na trhu půjčit, a svým způsobem je tak chrání před špatnými rozhodnutími. Věříme proto, že se ČS rozhodne tento projekt podporovat svou informační otevřeností i nadále. Ztráta dat významného hráče na českém trhu by poškodila nejen samotný Hypoindex, ale zejména spotřebitele a celý trh hypoték,“ řekla analytička Fincenta Monika Lukešová.