Češi přichází na chuť kvalitním službám v hotelech a penzionech. Stále častěji volí ubytování tam, kde se dosud zaměřovali jen na zahraniční klientelu. Nadále ale platí, že rozhodující je nakonec cena.
Češi se učí platit za kvalitu služeb v hotelech a penzionech. Chtějí stejný servis jako v zahraničí
Dosud platilo, že náročnější klienti, kteří ocení služby v tuzemských hotelech a penzionech, jsou ze zahraničí. Čeští hosté se zatím zajímali jen o čistotu a kvalitu stravy. Postupně to ale přestává platit.
„Myslím si, že český turista už dnes za opravdu dobrou službu, kvalitní, je ochoten zaplatit,“ potvrdil prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.
Systém pěti hvězd je v Česku dobrovolný
Aby si turisté mohli dobře vybrat, za jaké ubytování a služby chtějí platit, sjednotila Evropská unie už v roce 2009 systém klasifikace ubytování. Dnes ho využívá celkem sedmnáct evropských zemí, tedy zhruba 30 tisíc hotelů. V Česku je ale účast na systému dobrovolná.
Hotely se označují podle rozsahu služeb a vybavenosti počtem hvězd, maximálně jich mohou mít pět. S počtem hvězd by měla stoupat kvalita, roste ale také cena. Ta se ale může v jednotlivých zemích lišit, například rozdíl mezi stejně oceněným dvoulůžkovým pokojem v Řecku a Rakousku může být i dva tisíce korun.
„Ceny v minulosti padaly kvůli dvěma vlnám ekonomické krize. Dnes se ceny v Česku zvyšují, například Praha je dnes už pouze deset euro za Vídní,“ upřesnil Stárek.
Že jsou Češi stále více ochotní platit za kvalitu, zjišťují třeba v Penzionu Krumlov. Před deseti lety se zaměřili na zahraniční klientelu a přizpůsobili se mezinárodním trendům. Běžně tak nabízí domácí občerstvení a kávu zdarma po celý den, pro asijské hosty koupili automat na horkou vodu a recepce funguje nepřetržitě.
Dnes ale do penzionu jezdí i Češi. Stále ale platí, že když si vybírají mezi dvěma hotely stejného hvězdičkového označení, přednostně je zajímá cena ubytování.