Finanční správa v současnosti eviduje zhruba 2100 oznámení o nevydání účtenky v rámci elektronické evidence tržeb. Celý systém po více než měsíci funguje bez problémů a tak, jak Finanční správa předpokládala. V Českém rozhlasu Plus to uvedl generální ředitel Finanční správy Martin Janeček. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) zároveň rozhodl, že web, kam lidé mohou nahlásit, že nedostali účtenku k EET, bude ve čtvrtek zrušen. Informoval o tom v pořadu Devadesátka ČT24.
Češi poslali Finanční správě přes dva tisíce udání kvůli účtenkám
Nevěděl jsem, že vznikl tento web, dozvěděl jsem se o tom z twitteru, řekl Babiš. O jeho zrušení prý rozhodl proto, že kazil dojem z dobrého projektu EET. Vyčítá mu zejména, že je anonymní. Stěžovatelé by se měli podle něho ke svým oznámením přihlásit. My jsme nechtěli vyzývat lidi, aby někoho udávali, zdůraznil Babiš. Web by měl být ve čtvrtek zrušen.
Internetový formulář je dílem vstřícného úředníka, tvrdí ministr. „Lidi píšou na Finanční správu různé oznámení, maily, pohledy, dopisy, takže nějaký usilovný úředník na Finanční správě jim chtěl vyjít vstříc a udělal formulář,“ řekl Babiš. „Zítra (ve čtvrtek), doufám, že bude (web) zrušen,“ doplnil.
Předseda opoziční TOP 09 a bývalý ministr financí Miroslav Kalousek tvrdí, že rušený web vznikl na přímý Babišův pokyn. „My, kteří stále ještě vidíme do ministerstva financí, víme, že udavačský web vznikl na přímý pokyn Andreje Babiše a že na něm trval přes rozpaky Finanční správy,“ napsal Kalousek.
„To, že někdo nám pošle nevydanou účtenku nebo někoho označí, neznamená, že tam půjde někdo na kontrolu. Oznámení vyhodnocujeme analyticky,“ uvedl Janeček. Nejdůležitějším nástrojem Finanční správy pro kontrolu dodržování EET jsou ale podle Janečka kontrolní nákupy pověřených pracovníků přímo v provozovnách.
Janeček zároveň upozornil, že určitá míra tolerance ze strany správy bude ještě i v lednu, ovšem jen u drobnějších prohřešků. „Tam, kde kontroly odhalí jen drobný problém, ale mají tam pokladnu a evidují tržby, tam budeme komunikovat klientsky a snažit se napomoci k tomu, aby se vady odstranily. Nicméně pokud někdo nemá pokladnu a neposílá účtenky, tam se laskavost čekat nedá,“ uvedl.
Restauratéři a hoteliéři podle údajů na serveru www.etrzby.cz odeslali do systému EET do pondělí 2. ledna, tedy za více než měsíc fungování evidence tržeb, zhruba 80,8 milionu účtenek.
Některé restaurace zanikly, jiné naopak vznikají
Do EET je zatím zapojeno 42 399 podnikatelů. Podle dřívějších odhadů správy se měla první vlna EET týkat zhruba 40 tisíců podnikatelů. Finanční správa však registruje téměř 55 400 vydaných žádostí o autentizační údaje.
Evidence tržeb podle ankety ČTK v řadě restaurací zkomplikovala obsluhu nebo vedla ke zdražení. Některé menší restaurace dokonce kvůli EET ukončily činnost. Zároveň ale i nové restaurce přibývají, například v Libereckém kraji navzdory obavám z EET počet hostinských živností v závěru roku narostl.
- 1. fáze – prosinec 2016: stravovací a ubytovací služby
- 2. fáze – březen 2017: maloobchod a velkoobchod
- 3. fáze – březen 2018: ostatní činnosti ( s výjimkou vybraných řemesel a výrobních činností - viz 4. fáze), například svobodná povolání, doprava, zemědělství.
- 4. fáze – červen 2018: řemeslníci
Prvního března bude zatěžkávací den, tam se ukáže, zda je systém dobře navržen a zda tu zátěž zvládne, řekl v pořadu zakladatel nezávislého webu HlídačEET.cz (sleduje fungování elektronické evidence tržeb) Michal Bláha.
Dosavadní fungování považuje za nadprůměrně dobré. Upozornil však na to, že od března se do systému přihlásí přibližně 200 až 250 tisíc nových subjektů – maloobchodnící a velkoobchodníci. Ti vytvářejí mnohem více účtenek než již zapojené hotely a restaurace.