Praha – Vánoční nákupy nabraly v Česku na obrátkách a prodejci si mnou ruce. Někteří totiž za třetí adventní víkend napočítali vyšší zisky než loni, kdy Česko ještě naplno nezasáhla hospodářská krize. Lidé utrácejí nejvíc za hračky, oblečení, elektroniku a kosmetiku. Nakupují se hodně také suroviny na pečení a jídlo na vánoční stůl. Stále častěji ale lidé chodí za nákupy také na internet. Naopak říjnové výsledky obchodníky nemile překvapily. Jejich tržby se propadly zhruba o pět procent. Domácnosti se obávají poklesu mzdy či nezaměstnanosti.
Češi dostali nákupní horečku - za dárky utrácejí víc než loni
Meziroční nárůst tržeb o několik procent za třetí adventní víkend hlásí například hypermarkety Globus. „Tento víkend byl pro nás lepší než ten loňský,“ přiznal jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek. Vyšší tržby podle něj zřejmě souvisejí s předvánočním výprodejem, který hypermarkety Globus zahájily v pátek, kdy zlevnily sezonní zboží až o 70 procent. Vyhnálek podotkl, že tento týden byl navíc výplatní termín a povzbudit lidi k vánočním nákupům mohla i víkendová změna počasí, které dosud blížící se Vánoce nepřipomínalo.
Více zákazníků hlásí rovněž obchodní řetězce Tesco a Albert. „Do obchodů Tesco tuto sobotu a neděli přišlo až o 40 procent zákazníků více než o běžném víkendu. Od pondělí do pátku uplynulého týdne počet zákazníků vzrostl v průměru až o 25 procent. Nárůst prodeje jednotlivých druhů zboží činí v průměru 50 procent,“ řekla mluvčí Tesca Eva Karasová.
Na odbyt jde nejvíc oblečení, elektronika, hlavně televize a mobilní telefony, kosmetika a hračky. Nárůst hlásí obchodníci také u luxusního zboží a dražších potravin. V honbě za vysokými tržbami se prodejci předhánějí.
Celkově si ale letos prodejci nejspíš budou stýskat
Říjnové útraty byly vlažné, i když o kousek lepší než ty za září. Způsobily to především nižší výdaje na automobily. Tržby tak klesají již třináctý měsíc, podle Petra Dufka z ČSOB se to dá ospravedlnit ekonomickým vývojem v České republice. I obchodníci si uvědomují, že lidé šetří, proto začali nabízet slevy dříve, než je obvyklé. Taková nabídka jistě zákazníky naláká do obchodů, donutit je k nákupu ale nejspíš nedokáže.
„Letos lidé mnohem více reagují na akce a vůbec jakoukoli komunikaci obchodníků, než v minulých letech. Naučili se to v průběhu roku. Na druhou stranu to nijak zásadně nehne tím celkovým objemem útraty,“ okomentoval situaci Zdeněk Skála, analytik Incoma.
Po letošních Vánocích tak bude většina prodejců počítat ztráty. Problémy budou mít hlavně menší prodejci, kteří se mohou na rozdíl od velkých obchodních řetězců propadnout do ztrát. Velcí obchodníci nalákají zákazníky na větší sortiment. Mimo jiné mohou také nabídnout výraznější slevy.
Dárky přes internet - stále častěji
Hojně využívají lidé ke shánění vánočních dárků i internet. Vyhnou se tak tlačenicím v obchodech a využívají zvýhodněných nabídek. „Češi si letos celý rok šetřili peníze a neutráceli a trh se spotřebitelským zbožím trošku upadal, ale je dobré, že před Vánoci jsou lidé peníze, které našetřili, ochotni utrácet, a proto nám tržby neuvěřitelně rostou,“ pochvaluje si marketingový ředitel internetového obchodu Alza.cz Jan Samko.
Největší nápor čekají obchodníci na zlatou neděli. Češi totiž nechávají nákupy na poslední chvíli. Další nával přijde hned po Vánocích, kdy začínají slevy.