Češi dělají ze svých bytů hotely. Vláda vymýšlí, jak tomu dát pravidla

5 minut
Sdílená ekonomika získává v Česku popularitu
Zdroj: ČT24

Pravidla, jimiž chce vláda „zkrotit“ sdílenou ekonomiku, by zřejmě nejvíce dopadla na turistické ubytovací služby, jako je AirBnB nebo Couchsurfing.

Češi objevují kouzlo sdílené ekonomiky. Pronajímají byty turistům, využívají spolujízdu, vyměňují přes internet zboží za jiné. Chybí však pravidla. Podle řady politiků není jasné, kde končí sdílená a začíná už šedá ekonomika. Vláda si proto nechala zpracovat analýzu.

Ministři končící vlády teď připraví návrhy změn zákonů, které budou reagovat třeba na rozmach sdíleného ubytování. Uvést do praxe by je ovšem měla až další vláda.

„Jsou nové obory, dávají lidem práci, je ale problematické určit hranici, kdy se jedná o skryté podnikání, nebo občasný přivýdělek,“ uvedl ministr průmyslu Jiří Havlíček (ČSSD).

Kdo (ne)platí daně?

Například ubytování turistů se stává čím dál populárnější. Jen loni jich přes 700 tisíc našlo nocleh v Česku prostřednictvím sdílené ekonomiky. Meziročně jde o šedesátiprocentní nárůst. Největší zájem je o pokoje a byty v centru Prahy.

Turisté se zpravidla ubytují na tři noci. Například v centru zaplatí za pokoj průměrně tisíc korun. Ne všichni majitelé bytů ale tyto příjmy přiznají a zdaní.

„Není fér, abych já musela platit a odvádět daně, poplatky městu a poskytovatelé služeb AirBnB se tomu mohli úplně vyhnout,“ stěžuje si ředitelka Hotelu Emblem Helena Valtrová.

Společnost AirBnB ve svém prohlášení pro ČT uvedla, že „chce společně s Českou republikou pracovat na jasných pravidlech, která mají oddělit místní rodiny, jež sdílejí své domovy, a profesionální provozovatele“.

Filip Dvořák z Hospodářské komory Prahy 1 odhaduje, že zhruba třetina těch, kteří turistům ubytování poskytují, je oficiálně vedená na radnici. Už podle současných norem musí hostitelé z vydělaných peněz platit daně a splňovat třeba i ohlašovací povinnost.

Velkým problémem podle pražských politiků jsou lidé, kteří skupují byty a využívají je jako malé hotely. „Musí být nějaké časové omezení. Například v Barceloně je to dva nebo tři měsíce a podobně,“ míní starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09).

  • Ministrům má přinést aktuální pohled na to, jak a zda vůbec sdílenou ekonomiku efektivně regulovat. Na jejím základě rozhodne kabinet premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) o dalším postupu.
  • Politici mají několik možností: pravidla pro sdílenou ekonomiku zakotvit do současných zákonů, připravit komplexní novelu nebo vyčkat až na rozhodnutí soudů v případných sporech.
  • Mezi kritiky patří Alexander Bellu, stranický expert ODS pro digitální společnost: „Teze, které se v dokumentu vlády objevují, ukazují realitu, která je dávno známá.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Bitcoin sestoupil pod 90 tisíc dolarů, vymazal letošní zisky

Cena největší kryptoměny bitcoin i nadále klesá. V noci na úterý poprvé za posledních sedm měsíců sestoupila pod 90 tisíc dolarů (zhruba 1,87 milionu korun). Kolem 7:45 SEČ se bitcoin obchodoval za 89 857,86 dolarů. Od 6. října kryptoměna ztratila více než 25 procent hodnoty. Vymazala tak své letošní zisky.
před 1 hhodinou

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
včera v 10:20

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
včera v 08:02

V rozpočtu může chybět až čtrnáct miliard na dávky, řekl Jurečka. Podle ANO je to víc

V návrhu rozpočtu na příští rok může chybět až čtrnáct miliard na sociální výdaje, připustil pro ČT ministr práce a sociálních věcí v demisi Marian Jurečka (KDU–ČSL). Ujistil však, že na důchody nebo dávky stát peníze prostě najít musí. Odmítl také kritiku hnutí ANO, že v resortu může scházet skoro 32 miliard korun. Pravděpodobná budoucí vládní koalice tvrdí, že v rozpočtu chybí celkem desítky miliard korun.
včera v 06:00

ŘSD nepodepisuje nové smlouvy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dál nepodepisuje kontrakty na nové projekty. K realizaci jsou sice připravené, jenže chybí peníze. V nejistotě se tak ocitají i klíčové stavby.
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
16. 11. 2025

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025
Načítání...