Ceny energií neustále rostou, a tak musí každý počítat s tím, že každým rokem se budou faktury za elektřinu nebo plyn zakusovat do jeho peněženky stále hlouběji. Jenže co když vám najednou plynárna pošle fakturu, ve které vás žádá o zaplacení doplatku více než stokrát vyššího, než na jaký jste byli v minulosti zvyklí? Může to být samozřejmě chyba, ale ani tak není obrana úplně jednoduchá.
Astronomická faktura za plyn? Obrana není snadná
Pan Roman má již čtyři roky domek, ve kterém topí plynem. Měsíčně po celou dobu platil zálohy ve výši kolem 700 korun. „Za loňskou sezonu jsem doplácel zhruba 900 korun. Za předloňskou sezonu mi vraceli něco přes 2 tisíce při stejných zálohách,“ popsal. Letošní účet za duben až listopad ovšem pana Romana pořádně překvapil. Společnosti RWE má totiž podle něj doplatit za toto období více než 97 tisíc korun.
První, co pana Romana napadlo, bylo, že jde o chybu. A proto se rozhodl fakturu u RWE reklamovat. Společnost zkontrolovala účty a sama připustila, že je situace pana Romana zvláštní. „Ten případ je nestandardní nejen ve velikosti té sumy, ale také v rozdílu spotřeby, která byla naměřena letos a v předchozích letech,“ potvrdil mluvčí RWE Pavel Zajíc. Navržené řešení ale zákazníka nepotěšilo. Nejprve je potřeba poslat plynoměr na přezkoušení a teprve od výsledku testu se bude odvíjet další postup. Přezkoušení, které vyjde zhruba na 2 tisíce korun, si musí pan Roman sám zaplatit.
Na straně distributora plynu přitom stojí zákon. Na přezkoušení plynoměru, které může, ale nemusí odhalit chybu, má nárok. A platit skutečně musí zákazník. „Pokud by se ukázalo, že měřicí přístroj je špatný, potom by zákazník mohl vymáhat částku zaplacenou za přezkoušení po dodavateli energie,“ doplnil Tomáš Kučera ze sdružení Spotřebitel.net.
Samotný fakt, že se měřicí přístroj posílá na přezkoušení, zároveň nemá vliv na splatnost faktury. Klient by měl nedoplatek zaplatit a pak ho v případě, že se prokáže porucha měřidla, vymáhat po distributorovi zpět. Pokud ale jde o astronomickou částku, určitě nezaškodí se pokusit s dodavatelem energie domluvit na odložení splatnosti faktury až po prověření plynoměru. Panu Romanovi se to vyplatilo. „Fakturu po dobu řešení reklamace hradit nemusí,“ potvrdil Zajíc.
Co když test plynoměru chybu neodhalí?
Když zkouška plynoměru odhalí závadu, je klient z obliga a přemrštěnou fakturu platit nemusí. Jenže v praxi to častěji bývá obráceně. „V řadě případů, pokud je takováto astronomická částka, tak se často ukáže, že přístroj byl v pořádku, že odběr tam byl,“ upozornil Kučera. Někdo například mohl stočit číselník plynoměru. K tomu podle plynáren dochází poměrně často. „Neoprávněných odběrů ročně registrujeme stovky až tisíce a každoročně to narůstá,“ uvedl Zajíc.
Pachatele se většinou odhalit nedaří, a tak plynárny obvykle vymáhají peníze po klientovi, který měl z manipulace s plynoměrem prospěch. Také podle Kučery na to mají plné právo a zákazníkovi v takovém případě nezbude nic jiného, než fakturu zaplatit.
I když dojde na placení, neměl by se ale zákazník vzdávat. Prověřit by si měl například to, zda nedochází k úniku plynu někde v domě, tedy až za měřicím přístrojem. Na faktu, že musí za odebraný plyn zaplatit, to sice nic nemění, avšak přesto mu to může pomoci. „Může zkusit vymáhat náklady po zhotoviteli plynových rozvodů,“ doplnil Kučera. Šanci na úspěch v takovém případě má zejména u nových nebo nově zrekonstruovaných domů.
I když dojde na placení, s plynárnami komunikujte
Placení téměř stotisícové částky jistě není pro nikoho příjemné, zvlášť když to přijde jako blesk z čistého nebe. Právníci proto radí: Vždy s distributorem komunikujte a pokuste si domluvit třeba splátkový kalendář. Domluvě se podle Zajíce nebrání ani RWE, pokud však zákazník není ochoten dlužnou sumu zaplatit, vymáhá pak společnost peníze právní cestou. Dojít tak může například na rozhodčí řízení nebo soud.