Aero Vodochody slaví sto let existence, vyrobilo už na 11 tisíc letounů

Největší český letecký výrobce Aero Vodochody slaví 100. výročí svého založení – 25. února 1919 byla firma Aero zaregistrována v obchodním rejstříku. Aero se od počátku zaměřilo na výrobu letadel, leteckých sestav a také na opravy letadel. Společnost vyráběla ale také další produkty, kterými se snažila překlenout nepravidelný zájem armády o letadla – nejslavnějším výrobkem se staly malé osobní automobily Aero. Firma také proslula tím, že majitel Vladimír Kabeš jako první zavedl pětidenní pracovní týden a vyplácel nejvyšší mzdy.

Letecká továrna byla založena v Praze z potřeby nově vzniklého Československa. V lednu 1919 byla podepsána předběžná dohoda zřizující novou společnost. Za datum založení je považováno datum registrace v obchodním rejstříku – 25. února 1919. Společnost „Aero, továrna letadel“ měla několik zakladatelů, jedním z nich byl právník Vladimír Kabeš, který v roce 1921 své společníky vyplatil a stal se jediným vlastníkem.

Firma se nejprve v pražských Holešovicích věnovala opravám letadel, která stát získal po rozpadu monarchie. Již v roce 1919 zde vznikl prototyp vlastního stroje, vojenský cvičný dvouplošník Aero A1 dle licence společnosti Hansa-Brandenburg. O dva roky později Aero představilo první civilní letoun A-10.

10 minut
Aero Vodochody slaví sto let
Zdroj: ČT24

V období první republiky, kdy se Aero usadilo v nové továrně v Praze-Vysočanech, vyrábělo několik úspěšných strojů, například řadu dvouplošníků typu Aero A-11 a A-12. V roce 1929 vyrobilo první ze sportovních a cvičných dvouplošníků A-34 „Blackbird“, v britské licenci pak vznikl dopravní De Havilland DH-50 a ve francouzské bombardér MB-200 (Marcel Bloch).

Aero v té době získalo mnoho československých prvenství, například prototyp prvního čs. bojového letounu. Firma také pronikla do zahraničí, prvním zákazníkem bylo Finsko. 

Společnost v té době vyráběla řadu dalších produktů, kterými se snažila překlenout nepravidelný zájem armády o letadla. Vznikaly zde například kočárky, motocyklové sajdkáry, váhy a kajaky. Nejslavnějším výrobkem se ale staly malé osobní automobily Aero. Firma také proslula tím, že majitel Kabeš jako první zavedl pětidenní pracovní týden a vyplácel nejvyšší mzdy.

Zlomový byl rok 1953, začala výroba proudových letadel

Během druhé světové války firma pracovala pro okupační Německo, vyráběly se zde třeba poloskořepinové konstrukce pro průzkumné a výcvikové letouny. Ihned po válce začala znárodněná firma vyrábět pro čs. vojenské i civilní letectvo, vznikl zde například dvoumotorový celokovový čtyřmístný letoun Aero 45.

Zlomovým byl rok 1953, kdy firma zahájila výrobu proudových letadel. Nejprve šlo o velkosériovou licenční výrobu sovětského MiG-15 a z něj odvozených typů. Později přišla éra slavných proudových cvičných letounů L-29 Delfín a L-39 Albatros.

Původní cvičný letoun Aero L-39 Albatros
Zdroj: Wikipedia.org/Armáda ČR

Delfín poprvé vzlétl v dubnu 1959. Mezi lety 1963 až 1974 jich vzniklo více než 3500. Sloužily především jako cvičné stroje armád Varšavské smlouvy, v mnoha zemích, zejména v Africe a Asii, sloužily také jako lehké bitevníky.

Nástupce Albatros dosáhl ještě většího úspěchu než Delfín. Prototyp stroje vzlétl v listopadu 1968 a během let se stal nejpoužívanějším proudovým letounem na světě. Letounů původní varianty L-39 se mezi lety 1970 až 1999 vyrobilo přes 2900 a putovaly do téměř 40 zemí.

Na základě cvičného L-39 a z něho odvozeného L-59 firma vyvinula pokročilý lehký bojový letoun L-159 ALCA s výkonnějším motorem a moderní avionikou. Ambiciózní program měl být po pádu komunistického režimu záchranou společnosti po ztrátě východních trhů i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Letounu se ale ve světě prorazit nepodařilo. Kromě české armády si ho pořídil jen Irák, který jej nasadil proti Islámskému státu.

Po pádu komunistického režimu firma také prošla privatizací. Nejprve vznikla akciová společnost, kterou ovládly převážně státní banky. Vláda v říjnu 1996 rozhodla, že firmu finančně restrukturalizuje a poté prodá. Kupcem se stalo konsorcium společností Boeing, McDonnel Douglas a ČSA, od kterého se mimo jiné očekávalo prosazení L-159 na světových trzích.

O sedm let později se vláda, nespokojená se situací ve firmě, dohodla na ukončení akciové účasti firmy Boeing v Aeru. V říjnu 2006 vláda prodala Aero Vodochody společnosti Oakfield ze skupiny Penta.

V současnosti se firma pod italským managementem už třetím rokem zaměřuje na vlastní výrobu letadel, hlavně nového cvičného L-39NG, jenž absolvoval svůj první let v prosinci 2018, a odklání se od subdodávek a civilní výroby.

Loni společnost přišla o zakázku pro americkou společnost Sikorsky, pro kterou od roku 2011 vyrábí kokpity pro vrtulníky Black Hawk. Letos v únoru napsal server iHNed.cz, že firma kvůli tomu sníží počet interních zaměstnanců o desetinu.

„V současné době probíhá vlastně finální výroba letounu L159 T2 pro českou armádu a je zahájená výroba letounů nových – L-39 NG. Ta by měla postupně nabíhat a předpokládá se, že v příštích letech by to mohlo být až dvacet letounů ročně,“ upřesňuje letecký publicista Jan Čadil.

Výroba letadel je teď tak podle vedoucího programu L-39 NG Vojtěcha Labuda na velmi vysoké a moderní úrovni. „Avionickým konceptem, to znamená přístrojovým vybavením v kokpitu pilota ve třicet devítce, se dostáváme na absolutní světovou špičku v oblasti výcvikových vojenských jednomotorových proudových letadel. A jsem si naprosto jistý, že otevíráme novou éru, a doufám, že opět stoletou, budoucnosti Aera Vodochody,“ dodává. 

Ve firmě pracuje zhruba 1900 lidí. Aero se například také podílí na výrobě křídel pro společnost Airbus a komponentů pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer.

  • rozpětí křídel: 9,56 m
  • délka: 12,03 m
  • hmotnost prázdného stroje: 3100 kg
  • nejvyšší vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
  • nejvyšší rychlost: 775 km/h
  • dolet: 2590 km
  • dostup: 11,58 km
  • stoupavost: 23 m/s
  • pohon: dvouproudový motor Williams International FJ44-4M
  • Některé údaje se mohou lišit v závislosti na verzi.
    Zdroj: Aero Vodochody Aerospace

Aero za 100 let existence celkově vyrobilo na 11 tisíc letounů, z toho 6700 cvičných proudových, což je dle firmy 70 procent celosvětové produkce. Loni v červenci firma na aerosalonu ve Farnborough představila nástupce letounu L-159 s označením F/A-259 Striker.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Bilance: Evropa v čase obchodní války

Tým publicistického měsíčníku Bilance se tentokrát zaměřil na dopady celní války na Evropu. Zajímal se, jak na nestabilní situaci reagují české firmy s napojením na Spojené státy. Věnoval se i soběstačnosti Evropy, přičemž se dostal i do dolů, kde je možné vidět české lithium. Tématem pondělního vysílání byl i odraz proměny bezpečnostní architektury v byznysu, který se projevil hlavně ve zbrojařství.
před 4 hhodinami

Zbývají poslední dny pro podání přiznání k dani z příjmů

Na podání elektronického přiznání k dani z příjmů mají lidé už jen posledních pár dnů. Formulář je nutné elektronicky odeslat a daně zaplatit do pátku 2. května, ale lidé by to neměli nechávat na poslední chvíli. Finanční správa totiž upozorňuje, že hrozí přetížení systému. Těm, co odevzdávají papírové daňové přiznání, skončila lhůta už na konci března.
před 6 hhodinami

Výdaje na zbrojení rostly loni nejrychleji od konce studené války

Celosvětové vojenské výdaje se v loňském roce zvýšily o 9,4 procenta na 2,72 bilionu dolarů (téměř šedesát bilionů korun). Zaznamenaly tak nejprudší meziroční nárůst přinejmenším od konce studené války, počátkem devadesátých let minulého století. Nejvíc vynakládají na zbrojení USA, Čína a Rusko. Informoval o tom Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru (SIPRI).
před 15 hhodinami

Jak odhalit podvodný e-shop? Pomoci mohou recenze i důkladné ověřování

Nákupy přes internet jsou mezi lidmi stále populárnější. Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostl mezi lety 2015 a 2023 podíl lidí v Česku, kteří nakupují na internetu zhruba dvouapůlnásobně na 62,9 procenta. S tím ale přichází i řada rizik. Jedním z nich jsou podvodné e-shopy, které mohou na první pohled působit seriózně. Jak takový obchod rozpoznat a co dělat, pokud už člověk na podvodné stránce nakoupí?
před 19 hhodinami

Teplo kvůli modernizaci jeho výroby nejspíš zdraží. Pomoci by mohly dotace

Kvůli rozsáhlé modernizaci výroby tepla se chystá jeho zdražování. Zbrzdit růst cen by mohly dotace, které připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Teplárny přechází od uhlí k jiným formám výroby tepla – zejména k plynu. Důvodem změn jsou vysoké ceny emisních povolenek i plánovaný odchod od uhlí v roce 2033. Přeměna teplárenství si vyžádá miliardové investice. Na centrální zásobování jsou v Česku napojené zhruba čtyři miliony lidí.
27. 4. 2025

Lidé spoří na stáří i přes dlouhodobé investice

Přes 150 tisíc lidí vložilo své peníze do takzvaného dlouhodobého investičního produktu (DIP). Zajišťují se tak na stáří s podporou státu. Podle makléřů zatím zájem lidí neovlivnily ani momentální prudké výkyvy na burzách.
27. 4. 2025

Nejistota a obavy. Americké škrty komplikují humanitární pomoc

Humanitární organizace řeší americké úspory ve financování mezinárodní pomoci. Část z nich musí například propouštět zaměstnance nebo omezovat pomoc v rozvojových zemích. Podle ředitele organizace Člověk v tísni Šimona Pánka škrty americké administrativy přináší několikaměsíční nejistotu. Redaktorka ČT Lea Surovcová potvrzuje, že humanitární organizace v této souvislosti často zažívají obavy. Páteční 90' ČT24 moderoval Jakub Musil.
27. 4. 2025

Ztráta letos klesne pod miliardu, tvrdí ředitel České pošty

Ztráta České pošty letos klesne pod jednu miliardu korun, řekl v Otázkách Václava Moravce její generální ředitel Miroslav Štěpán. Poštovní služby podle něj skončí na černé nule, ztráta půjde za Balíkovnou. Loni Česká pošta tratila téměř 1,25 miliardy. Štěpán v pořadu komentoval mimo jiné očekávaný termín prodeje budovy hlavní pošty v Jindřišské ulici v Praze nebo podle něj chybějící definici postavení podniku v digitalizovaném Česku.
27. 4. 2025
Načítání...