Aero Vodochody slaví sto let existence, vyrobilo už na 11 tisíc letounů

Největší český letecký výrobce Aero Vodochody slaví 100. výročí svého založení – 25. února 1919 byla firma Aero zaregistrována v obchodním rejstříku. Aero se od počátku zaměřilo na výrobu letadel, leteckých sestav a také na opravy letadel. Společnost vyráběla ale také další produkty, kterými se snažila překlenout nepravidelný zájem armády o letadla – nejslavnějším výrobkem se staly malé osobní automobily Aero. Firma také proslula tím, že majitel Vladimír Kabeš jako první zavedl pětidenní pracovní týden a vyplácel nejvyšší mzdy.

Letecká továrna byla založena v Praze z potřeby nově vzniklého Československa. V lednu 1919 byla podepsána předběžná dohoda zřizující novou společnost. Za datum založení je považováno datum registrace v obchodním rejstříku – 25. února 1919. Společnost „Aero, továrna letadel“ měla několik zakladatelů, jedním z nich byl právník Vladimír Kabeš, který v roce 1921 své společníky vyplatil a stal se jediným vlastníkem.

Firma se nejprve v pražských Holešovicích věnovala opravám letadel, která stát získal po rozpadu monarchie. Již v roce 1919 zde vznikl prototyp vlastního stroje, vojenský cvičný dvouplošník Aero A1 dle licence společnosti Hansa-Brandenburg. O dva roky později Aero představilo první civilní letoun A-10.

10 minut
Aero Vodochody slaví sto let
Zdroj: ČT24

V období první republiky, kdy se Aero usadilo v nové továrně v Praze-Vysočanech, vyrábělo několik úspěšných strojů, například řadu dvouplošníků typu Aero A-11 a A-12. V roce 1929 vyrobilo první ze sportovních a cvičných dvouplošníků A-34 „Blackbird“, v britské licenci pak vznikl dopravní De Havilland DH-50 a ve francouzské bombardér MB-200 (Marcel Bloch).

Aero v té době získalo mnoho československých prvenství, například prototyp prvního čs. bojového letounu. Firma také pronikla do zahraničí, prvním zákazníkem bylo Finsko. 

Společnost v té době vyráběla řadu dalších produktů, kterými se snažila překlenout nepravidelný zájem armády o letadla. Vznikaly zde například kočárky, motocyklové sajdkáry, váhy a kajaky. Nejslavnějším výrobkem se ale staly malé osobní automobily Aero. Firma také proslula tím, že majitel Kabeš jako první zavedl pětidenní pracovní týden a vyplácel nejvyšší mzdy.

Zlomový byl rok 1953, začala výroba proudových letadel

Během druhé světové války firma pracovala pro okupační Německo, vyráběly se zde třeba poloskořepinové konstrukce pro průzkumné a výcvikové letouny. Ihned po válce začala znárodněná firma vyrábět pro čs. vojenské i civilní letectvo, vznikl zde například dvoumotorový celokovový čtyřmístný letoun Aero 45.

Zlomovým byl rok 1953, kdy firma zahájila výrobu proudových letadel. Nejprve šlo o velkosériovou licenční výrobu sovětského MiG-15 a z něj odvozených typů. Později přišla éra slavných proudových cvičných letounů L-29 Delfín a L-39 Albatros.

Původní cvičný letoun Aero L-39 Albatros
Zdroj: Wikipedia.org/Armáda ČR

Delfín poprvé vzlétl v dubnu 1959. Mezi lety 1963 až 1974 jich vzniklo více než 3500. Sloužily především jako cvičné stroje armád Varšavské smlouvy, v mnoha zemích, zejména v Africe a Asii, sloužily také jako lehké bitevníky.

Nástupce Albatros dosáhl ještě většího úspěchu než Delfín. Prototyp stroje vzlétl v listopadu 1968 a během let se stal nejpoužívanějším proudovým letounem na světě. Letounů původní varianty L-39 se mezi lety 1970 až 1999 vyrobilo přes 2900 a putovaly do téměř 40 zemí.

Na základě cvičného L-39 a z něho odvozeného L-59 firma vyvinula pokročilý lehký bojový letoun L-159 ALCA s výkonnějším motorem a moderní avionikou. Ambiciózní program měl být po pádu komunistického režimu záchranou společnosti po ztrátě východních trhů i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Letounu se ale ve světě prorazit nepodařilo. Kromě české armády si ho pořídil jen Irák, který jej nasadil proti Islámskému státu.

Po pádu komunistického režimu firma také prošla privatizací. Nejprve vznikla akciová společnost, kterou ovládly převážně státní banky. Vláda v říjnu 1996 rozhodla, že firmu finančně restrukturalizuje a poté prodá. Kupcem se stalo konsorcium společností Boeing, McDonnel Douglas a ČSA, od kterého se mimo jiné očekávalo prosazení L-159 na světových trzích.

O sedm let později se vláda, nespokojená se situací ve firmě, dohodla na ukončení akciové účasti firmy Boeing v Aeru. V říjnu 2006 vláda prodala Aero Vodochody společnosti Oakfield ze skupiny Penta.

V současnosti se firma pod italským managementem už třetím rokem zaměřuje na vlastní výrobu letadel, hlavně nového cvičného L-39NG, jenž absolvoval svůj první let v prosinci 2018, a odklání se od subdodávek a civilní výroby.

Loni společnost přišla o zakázku pro americkou společnost Sikorsky, pro kterou od roku 2011 vyrábí kokpity pro vrtulníky Black Hawk. Letos v únoru napsal server iHNed.cz, že firma kvůli tomu sníží počet interních zaměstnanců o desetinu.

„V současné době probíhá vlastně finální výroba letounu L159 T2 pro českou armádu a je zahájená výroba letounů nových – L-39 NG. Ta by měla postupně nabíhat a předpokládá se, že v příštích letech by to mohlo být až dvacet letounů ročně,“ upřesňuje letecký publicista Jan Čadil.

Výroba letadel je teď tak podle vedoucího programu L-39 NG Vojtěcha Labuda na velmi vysoké a moderní úrovni. „Avionickým konceptem, to znamená přístrojovým vybavením v kokpitu pilota ve třicet devítce, se dostáváme na absolutní světovou špičku v oblasti výcvikových vojenských jednomotorových proudových letadel. A jsem si naprosto jistý, že otevíráme novou éru, a doufám, že opět stoletou, budoucnosti Aera Vodochody,“ dodává. 

Ve firmě pracuje zhruba 1900 lidí. Aero se například také podílí na výrobě křídel pro společnost Airbus a komponentů pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer.

  • rozpětí křídel: 9,56 m
  • délka: 12,03 m
  • hmotnost prázdného stroje: 3100 kg
  • nejvyšší vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
  • nejvyšší rychlost: 775 km/h
  • dolet: 2590 km
  • dostup: 11,58 km
  • stoupavost: 23 m/s
  • pohon: dvouproudový motor Williams International FJ44-4M
  • Některé údaje se mohou lišit v závislosti na verzi.
    Zdroj: Aero Vodochody Aerospace

Aero za 100 let existence celkově vyrobilo na 11 tisíc letounů, z toho 6700 cvičných proudových, což je dle firmy 70 procent celosvětové produkce. Loni v červenci firma na aerosalonu ve Farnborough představila nástupce letounu L-159 s označením F/A-259 Striker.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 25 mminutami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 8 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 21 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025
Načítání...