Zubrnice (Ústecko) – Místní dráha z Velkého Března do Zubrnic na Ústecku opět existuje. Drážní úřad jí v polovině října přidělil status trati – formálně vlečky – o který přišla před sedmnácti lety. Znovu ji oživili nadšenci ze spolku Zubrnické museální železnice, kteří ji budou nadále spravovat a také na ní jezdit se svými historickými vozidly. Poprvé svezou cestující 28. října.
Zubrnická lokálka je zpět
Obnovit lokálku se soukromé společnosti podařilo v době, kdy chce stát zrušit řadu dosud existujících tratí, po některých z nich dodnes jezdí vlaky. Zubrnická museální železnice jezdila po trati na počátku 90. let, poté začali její členové trať opravovat. „Naše generace Husákových dětí tehdy neměla rodiny a hodně se stihlo,“ uvedl předseda Zubrnické museální železnice Martin Kašpar.
V polovině prvního desetiletí nového století se ale práce zasekly. Aby po opravené trati mohly začít jezdit vlaky, požadoval stát majetkoprávní vyrovnání. Správa železniční dopravní cesty ale dlouho neměla dobrou vůli zbavit se neprovozní trati – podobně jako se nechce zbavit staničních budov, které by chtěly spravovat obce. V případě zubrnické trati však nakonec železniční správa ustoupila a v roce 2008 lokálku prodala.
„Jakmile jsme byli vlastníky, začali jsme jednat s ministerstvem o zařazení dráhy do nějaké kategorie. Potřebám muzejní lokálky nejlépe odpovídá režim vlečky, jiným kategoriím již neodpovídá stavba dráhy,“ řekl Kašpar. I tak si obnova vyžádala z kapes nadšenců značné investice. Hodnota prací se odhaduje na 15 milionů korun, valnou většinu z nich dělali dobrovolníci.
První protokolární vlak vyjede na obnovenou trať 27. října, o den později sveze Zubrnická museální železnice první cestující. Svůj historický motoráček „Hurvínek“ z 50. let minulého století pošle třikrát z Ústí nad Labem-západu do Zubrnic a zpět.