Od července začala platit nová pravidla zpřísňující podmínky podnikání s energiemi. Odborníci si od nich slibují účinnější boj s takzvanými energošmejdy. Celá agenda nově spadá pod Energetický regulační úřad (ERÚ). Každý, kdo má problém s prodejci energií, se tak bude nově obracet právě na tuto instituci. Až dosud to kontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI). Už půl roku rovněž platí první část novely, díky které mohou zákazníci vypovědět bez sankcí smlouvu se zprostředkovatelem, poškození o této možnosti ale často netuší.
Změnu v boji s energošmejdy přinášejí nová pravidla. Zpřísňují podmínky pro zprostředkovatele
Lidé, kteří se upsali podomním prodejcům s energiemi s podvodnými smlouvami, se od července mohou místo inspekce obracet na Energetický regulační úřad. Zprostředkovatelé se totiž musejí nově právě tady registrovat.
„Základní změnou je, že zatímco dosud podnikali podle živnostenského zákona, tak s registrací přecházejí pod energetický zákon. Bez této registrace tedy nebudou moci činnost vykonávat, musí být bezúhonní, musí být spolehliví a musí mít také patřičné vzdělání,“ upřesňuje mluvčí ERÚ Michal Kebort.
Úřad má ale obavy z množství žádostí. „V rámci kontrol jsme nedostali žádné nové lidi, byť nám opakovaně byli přislíbeni, takže jsme je na to museli vyčlenit z elektroenergetiky, to znamená lidi, kteří doteď kontrolovali dodavatele energií, kde těch problémů je také nespočet,“ stěžuje si mluvčí.
Česká obchodní inspekce přitom každý rok řešila stovky sporných řízení. Z toho desítky skončily kontrolou a většina zjištěným pochybením. Průměrná výše pokuty se pohybovala řádově ve stovkách milionů korun.
„Není to úplně standardní kontrola, prodejci s námi nekomunikují, nedokládají doklady, ruší firmy, zakládají nové firmy. Kontroly tak trvají i několik let,“ popisuje zdlouhavé procesy šetření ředitel ČOI Brno Karel Havlíček.
Emoční manipulace
Psychologové v souvislosti s takzvanými energošmejdy varují hlavně před emoční manipulací lidí obchodníky, kteří zákazníkům nevýhodné smlouvy dokážou vnutit. Třeba když často opakují, že jde o jedinečnou nabídku, která je časově omezená, a obchod se musí uzavřít hned.
„Prodejce naváže vztah s tím člověkem, že ho dostane na svou stranu, že je mu vlastně vděčný a povinován něčím,“ přibližuje chování psycholog z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Tomáš Nikolai.
V případě, že k uzavření nevýhodných smluv dojde, doporučuje psycholog zvláště starším poškozeným neutápět se v pocitu viny a vyhledat důvěryhodné blízké, kterým se mohou svěřit, a začít problém řešit. „Největší problém bývá v tom, že lidé potom, co uzavřou takovou smlouvu, se sami cítí vinni, stydí se za to a nechtějí o tom mluvit,“ míní.
Bez sankce
Už přes půl roku ale platí první část novely energetického zákona. Díky ní mohou spotřebitelé bez jakékoliv sankce vypovědět smlouvu se zprostředkovatelem dodávek energií. Energošmejdi to ale na klienty zkouší dál.
„Vztahuje se to na všechny smlouvy, to znamená, že pokud někdo uzavřel smlouvu s energošmejdem třeba 20. listopadu 2021, pravidla na tu smlouvu platí stejně. Energošmejdi se z našich zkušeností z poradny ale často snaží lidem tvrdit opak,“ upozorňuje právní expert společnosti dTest Jiří Zelenka.
Dodává, že o možnosti bránit se dosud mnoho poškozených neví. A tak stále hledají pomoc u poraden. Dotazy týkající se energošmejdů nebo dodávek elektřiny tvoří podle odhadů právníka padesát procent všech dotazů. Jejich množství se nezměnilo, uzavírá.