Na tísňové lince 155 obdrželi záchranáři od letošního května, kdy byla služba spuštěna, více než šest tisíc tísňových SMS. Podle Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR (AZZS ČR) šlo ale ve většině případů o omyly. Skutečně tísňový charakter měly jen jednotky případů. Zprávy tak v řadě případů zbytečně zatěžují operační střediska, která denně řeší stovky tísňových volání.
Záchranáři už přijali tisíce tísňových SMS. Skutečnou tíseň hlásily jen jednotky z nich
Od 15. května letošního roku přijaly záchranné služby v Česku 6330 tísňových SMS. Podle AZZS ČR i oslovených krajských záchranných služeb, ale přijaté zprávy neměly v drtivé většině skutečně tísňový charakter.
„Problém je, že 99 procent SMS tvoří omyly či netísňové zprávy. Provoz zdravotnického operačního střediska sice nijak rizikově nezatěžují, každé z nich se ale musí daná směna věnovat a je s nimi práce navíc,“ uvedl například mluvčí moravskoslezských záchranářů Lukáš Humpl a dodal, že k většině těchto případů v praxi nevyjíždí. „Na tyto SMS prakticky nevyjíždíme. Ověřování provádí operační středisko. Pokud ale SMS nelze ověřit telefonicky, může být na místo poslána policejní hlídka.“ To potvrzuje i mluvčí pražské záchranky Jana Poštová.
Tísňové SMS jsou určeny primárně pro osoby se zdravotním postižením a sníženými nebo narušenými komunikačními schopnostmi. Zdravotní záchranné služby ale uvedly, že ve většině případů je tísňová SMS zaslána omylem, kvůli automatickým funkcím chytré elektroniky. Dochází k tomu tak například při pádu zařízení nebo při nízkém stavu jeho baterie.
„Filtrace zpráv je záležitostí softwaru a výrobců těch zařízení. Za nás je nemožné odhalit, zda se jedná o omyl. I proto samozřejmě preferujeme tísňová volání,“ dodal prezident AZZS ČR Marek Slabý.
Podle Slabého není možné, aby záchranka problém plošně vyřešila. „Pokud už se omyl stane, stačí zavolat na 155 a říct, že šlo o omyl, nebo alespoň odpovědět na volání či zaslanou SMS,“ doplnila mluvčí pražské záchranky Jana Poštová.
Do zprovoznění služby měli možnost posílat SMS jen lidé s handicapem, kteří byli zaregistrovaní u záchranné složky. Podle ředitele AZZS ČR Marka Slabého měly tak v praxi zdravotní záchranné služby jednotlivých krajů systém, do kterého přijímaly oznámení od registrovaných uživatelů. Na linky tísňového volání 112 a 150, které mají ve své působnosti hasiči, a na policejní linku 158, je možné textové zprávy zasílat už od ledna 2022.