Liberec – V Hrádku nad Nisou začala stavba poslední české části silnice I/35, která má vést z hrádeckého hraničního přechodu do Bílého Kostela. Jedná se o část plánovaného tahu česko-polsko-německým trojmezím. V Německu je silnice již hotova, v Česku vzniká poslední část, ale v Polsku se zatím nestaví. Průtah trojmezím měl být původně hotov v říjnu 2011, kdy bude hotova přeložka z Hrádku do Bílého Kostela, která se dnes začala stavět. Zřejmě tomu tak ale nebude právě kvůli průtahům v Polsku. Česko i Německo přitom Polsku na jeho úsek i přispěly, přesto se na jeho území zatím ani nekoplo.
Začala stavba silnice I/35 z Hrádku, končí na pohraniční louce
Silnice I/35 z Hrádku na hranice již existuje. Prochází ale dvěma obcemi, je velmi klikatá a podle odborníků nebezpečná. Nová přeložka by neměla být takto problematická, obcím se vyhne a silnice navíc bude přímější. „Každý, kdo zná serpentiny kolem Chotyně, ví, že nová silnice velmi pomůže,“ shrnul přínos nové přeložky ředitel liberecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Josef Jeníček.
Přeložka silnice bude dlouhá zhruba 7,6 kilometru. „Úsek je stavěn jako dvoupruhový s rezervou na čtyřpruh a i mostní objekty budou už připraveny na případné zkapacitnění,“ upřesnil Jeníček.
Určitý přínos bude nový tah znamenat i pro obce, ačkoli starosta Bílého Kostela nad Nisou Jiří Formánek podotkl, že obchodníci zároveň musí očekávat snížení turistického ruchu.
Kvůli krizi se další stavby odkládají
Na delší dobu se může jednat o poslední zahájení silniční stavby v Libereckém kraji. Kvůli krizi stát i kraj odkládají další investice. Rekonstrukce silnice I/35 mezi Hrádkem a Bílým Kostelem ale proběhne – i proto, že většinu z dvou miliard nákladů zaplatila Evropská unie.
Po svém dokončení se nová přeložka nemusí bát přílišného náporu. Jelikož na hranicích začíná doslova na zelené louce, bude většina tranzitní dopravy, zejména pak kamiony projíždějící trojmezím, nadále jezdit přes Harrachov nebo Rumburk.
Polsko se stavbou otálí
Je možné, že do roku 2011, kdy má být celý tah trojmezím hotov, stihnou Poláci napojit novou českou přeložku na svoji silniční síť, takřka jistě ale nebude včas hotov most, který je potřeba vybudovat u polsko-německých hranic.
Že se alespoň u česko-polských hranic v dohledné době objeví polské stavební stroje, mohou lidé cestující trojmezím i čeští a němečtí politici pouze doufat. „Věřím, že podepsaná mezinárodní smlouva, pod kterou je podpis polského prezidenta, je pro Polsko stejně důležitá jako pro Německo a Česko, a že ta stavba nakonec dokončena bude,“ řekl starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta. Zatím však začíná nová silnice na česko-polské hranici uprostřed louky.