Zabezpečení proti velké vodě kontroluje pražské metro co měsíc

Praha - Technologie, které by měly chránit pražské metro před povodní, kontroluje pražský dopravní podnik minimálně jednou do měsíce. Větší protipovodňové cvičení, při kterém se uzavřou i jednotlivé úseky tunelů, ale dělá jen zhruba jednou za dva až tři roky, protože vyžaduje úplné zastavení provozu v tunelech.

Pražské metro před velkou vodou chrání kromě zábran a hrazení na povrchu také tlakové uzávěry, těsnění kabelových průchodek či čerpací stanice ve stanicích. Některé technologie kontroluje podnik podle Kysilka pomocí automatického systému řízení na dálku, jiná běžnou prohlídkou minimálně jednou do měsíce. „Některou technologii ale nelze zkoušet příliš často. Například pokud chceme uzavřít traťový uzávěr, tak na to potřebujeme absolutní výluku v tunelu,“ řekl šéf ochranného systému metra Petr Kysilko.

Poslední takové cvičení se konalo letos na přelomu května a června ve stanicích Křižíkova a Invalidovna. Na cvičení se podíleli běžní zaměstnanci podniku, kteří se starají o provoz metra. „Potvrdilo se, že zaměstnanci umí udělat to, co je v povodňovém plánu. Technologie také až na nějaké drobnosti fungovaly,“ konstatoval Kysilko.

Praha i pražský dopravní podnik si v těchto dnech připomínají desáté výročí ničivých povodní. Voda tehdy zaplavila 18 z tehdejších 51 stanic pražského metra a 19,6 kilometru tunelů, což bylo asi 39 procent z tehdejší celkové délky. Poškozeno bylo 107 ramen eskalátorů a 23 výtahů. Celkem se muselo z podzemí vyčerpat 1,2 milionu metrů krychlových vody. Ve stanici Florenc zůstaly „utopené“ dvě soupravy metra, které tam byly odstaveny bez cestujících, připraveny k rannímu výjezdu. Povodeň způsobila v pražské MHD škody ve výši sedm miliard korun, jejich odstraňování trvalo osm měsíců.

Dopravní podnik od doby povodní přebudoval těsnění nebo traťové uzávěry. „Traťové uzávěry lze zavřít relativně rychle. Z bezpečnostních důvodů jsou však zajištěny proti zneužití, a proto nám trvá určitou dobu, než všechno odjistíme a připravíme k použití. Pokud je vypnuto a nejezdí vlaky, je to otázka několika minut,“ dodal Kysilko.

Načítání...