Praha - Příčinou květnové železniční nehody v Moravanech na Pardubicku, při které zahynul strojvedoucí, bylo nadměrné množství písku na kolejnici. Zabezpečovací zařízení kvůli písku ztratilo kontakt s vlakem a kolej uvolnilo pro další soupravu. Písek používají strojvedoucí při brzdění vlaků. Vyplývá to ze zprávy, kterou dnes zveřejnila zvláštní komise ustavená po nehodě ministrem dopravy Alešem Řebíčkem.
Za vlakovou nehodu v Moravanech může písek na kolejích
Komise doporučila zpřísnění kontrol vlakových pískovačů i úpravu zabezpečovacích zařízení ESA 11. Drážní inspekce oznámí závěry vyšetřování této železniční nehody ve čtvrtek. Vedení inspekce dnes proto neskrývalo překvapení nad tím, že ministerstvo s předstihem zveřejnilo výsledky práce své komise, která stanovila i příčinu nehody. „Jediná nezávislá instituce, která to může vyšetřit, je Drážní inspekce,“ řekl náměstek ředitele inspekce Jan Kučera. Dodal, že výsledky vyšetřování nehody v Moravanech, které provedla inspekce, se od závěrů ministerské komise „poněkud liší“. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek odmítl, že by dnešní zveřejnění zprávy komise souviselo se čtvrteční tiskovou konferencí Drážní inspekce.
V květnu narazila v Moravanech jedoucí lokomotiva do vlaku stojícího ve stanici. „K nehodě došlo v důsledku ztráty součinnosti mezi vozidlem a tratí, která je podmínkou bezpečného fungování drážní dopravy. Bezprostřední příčinou ztráty této součinnosti bylo v daném případě nadměrné množství písku na kolejnici, který vytvořil izolaci mezi kolejnicí a koly vlaku. Tím došlo k následnému uvolnění vlakové cesty pro další vlak,“ stojí v tiskové zprávě komise.
Původně mluvila policie při vyšetřování nehody o selhání strojvedoucího, který prý přehlédl červenou na semaforu. Nakonec se však ukázalo, že návěstidlo ukazovalo volnou trať a zabezpečovací zařízení neregistrovalo vlak ve stanici, který při brzdění příliš sypal písek.
Moravanský případ není jediný tohoto typu. Kvůli pískování koncem srpna zabezpečovací zařízení ESA 11 „ztratilo“ vlak v Hulíně. Incident se tehdy obešel bez větších škod.