Z Prahy do Mnichova po nové železnici? Ne, ministři chtějí modernizovat stávající

Železniční spojení Bavorska a Česka do deseti let zrychlí. Obě země podle svých ministrů dopravy chystají modernizaci tratí spojujících Prahu s Mnichovem a také Norimberkem. Protože dosud vše vázlo především na nevoli německé spolkové vlády, oznámilo Bavorsko, že přípravu projektu zaplatí ze svého. Podle českého ministra dopravy Dana Ťoka ale půjde pouze o modernizaci současných tratí. Záměr kritizoval Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. Tvrdí, že výhodnější by bylo postavit zcela novou vysokorychlostní trať. Ta by totiž umožnila zrychlit spojení z dnešních až šesti hodin zhruba na dvě a půl, pouhá modernizace ale zkrátí dobu jízdy zhruba na čtyři a čtvrt hodiny.

Z Prahy do Plzně po částečně modernizované elektrické dvoukolejné trati, z Plzně do bavorského Schwandorfu po neelektrizované jednokolejce, ze Schwandorfu do Řezna úvratí a po rychlejší, ale také neelektrizované dvoukolejné trati a po druhé úvrati v Řeznu po rychlé elektrické dráze do Mnichova – tak se dnes cestuje vlakem mezi hlavními městy Česka a Bavorska. Navzdory odbourání části prostojů na cestě díky užší spolupráci železničních společností cestuje nejrychlejší z osmi expresů, které mezi oběma městy jezdí, 5 hodin a 41 minut. Auto může být zhruba o hodinu rychlejší a kratší dobu než vlak stráví na cestě dokonce i autobus. Do Norimberku přímé vlaky z Prahy od prosince 2012 nejezdí, s přestupem ve Schwandorfu či Chebu činí jízdní doba 4:41 až 5:00.

Trať vlaku z Plzňe do Mnichova
Zdroj: ČT24

Ministři dopravy Dan Ťok a Joachim Hermann se shodli, že chtějí spojení zrychlit. Nepůjde však o zcela novou vysokorychlostní trať, nýbrž pouze o modernizaci stávající trasy z Plzně přes Domažlice, Schwandorf a Řezno. „Naším záměrem je, abychom zkapacitnili, zrychlili a elektrifikovali trasu, ve které dnes trať vede,“ uvedl Dan Ťok. Jeho bavorský protějšek odhadl výslednou cestovní dobu na čtyři a čtvrt hodiny, půjde tedy stále o delší čas než při cestě autem. I to je však průlom, dosud všechny deklarace zůstávaly na papíře. Nyní je blíže jejich uskutečnění. Bavorský zemský sněm již schválil dotaci šesti milionů eur na přípravu projektu, ke které se dosud Berlín a správce železniční infrastruktury Deutsche Bahn neměly.

Nová trať by cestování zrychlila výrazněji

Rozhodnutí modernizovat současnou trať, jejíž trasa je poplatná době vzniku na přelomu 50. a 60. let 19. století, kritizoval Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. Za výhodnější považuje propojit Prahu s Mnichovem zcela novou tratí s rychlostí až 350 km/h, staré trati by potom zůstaly pouze regionálním vlakům. „Na železnici se připravujeme na minulou válku – jak by řekli vojáci. Stále je lobby, která tlačí přípravu tratí jenom na 200 km/h. Ale jsou studie, které dokazují, že přestavovat trať na 200 nebo stavět novou vyjde skoro stejně nákladně,“ upozornil Petr Šlegr. Rekonstrukce staré trati s sebou nese i další problémy, zejména výluky nutné k přestavbě staré jednokolejky na trať odpovídající alespoň standardům 20. století, ale také zásahy do obcí, kterými staré tratě procházejí.

Dodal, že pro Česko zdaleka nejde pouze o přímé spojení mezi Prahou a bavorskými městy, ale také mnohem dále. V Norimberku je možné přestoupit na vlaky ICE takřka do všech německých měst, z Mnichova jezdí i TGV do Paříže.

Zanedbané železniční koridory

"Česko přistoupilo k úmluvě AGTC již více než před 25 lety a začalo postupně realizovat koridory. Dnes můžeme říci, že ani první koridor není dokončen a samotné ministerstvo konstatuje, že tak, jak byly postavené a pojaté, kapacitně nestačí. V 90. letech se trošku podcenila železniční doprava. Tenkrát byla v určitém úpadku a nikdo netušil, že dojde, zejména z hlediska přístupu soukromého kapitálu, k větší renesanci a vyšší kvalitě, a tudíž že vzniknou vyšší nároky na přepravu," vysvěluje předseda sekce kombinované dopravy Svazu dopravy Jiří Samek.

Vlaky z Prahy do Mnichova přijíždějí čtyřikrát denně, čtyři spoje každý den také odjíždějí
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Podle zkušeností z Francie a Španělska, které mají dnes z evropských zemí nejcelistvější síť vysokorychlostních železnic, je možné počítat s dobou výstavby šest až devět let. To přitom není o mnoho delší doba, než jakou budou oba státy potřebovat k modernizaci spojení Praha–Mnichov. „Předpokládáme, že bychom měli zahájit práce na modernizaci trati přes Plzeň, Domažlice až na hranici v roce 2020. Shodli jsme se na tom, že bychom mohli tuto zrychlenou trať uvést do provozu v roce 2025,“ nastínil Dan Ťok.

Méně jasno je u dokončení modernizace spojení Praha–Norimberk přes Cheb. I s ní obě strany počítají, podle Joachima Hermanna ale není v dohledu elektrizace úseku z příhraničních Marktredwitz do Norimberku. Tu ovšem zajišťuje Deutsche Bahn a ministr zdůraznil, že na ně nemá Bavorsko žádný vliv.

Spojení Praha–Mnichov je tradiční, ale vždy opomíjené

Po desetiletí představoval jediné železniční spojení Československa s Bavorskem vlak Západní expres, který jezdil z Prahy přes Norimberk do Frankfurtu a Paříže. V roce 1970 však znovu vzniklo i přímé spojení Prahy s Mnichovem. Jeden pár expresů s osmihodinovou jízdní dobou poté jezdil nepřetržitě až do roku 1989, kdy byl prodloužen až do Curychu. Po zjednodušení pohraničních procedur se jízdní doba zkrátila o hodinu. V roce 1993, kdy byl vlak převeden do kategorie Eurocity (dostal tehdy jméno Albert Einstein), trvala cesta šest a půl hodiny. Později se podařilo zkrátit ji ještě o půl hodiny. Od roku 1995 jezdily mezi Prahou a Mnichovem již dva páry vlaků, Eurocity Albert Einstein a Intercity Franz Kafka. Jejich provoz však ustal o šest let později, změny charakteru dopravy v Bavorsku postihly i spojení do Prahy. Od roku 2004 opět přímé vlaky jezdí, ale objednává je Bavorsko u regionálních dopravců (zprvu pobočky Deutsche Bahn DB Regio, později u dopravce Regentalbahn, resp. Vogtlandbahn) a v Německu jsou formálně vedeny jako regionální spoje. Mezi lety 2004 a 2012 jezdily z Prahy do Mnichova a zpět dva páry vlaků denně, od roku 2012 jezdí čtyři spoje každým směrem. Jízdní doba se ale navzdory všem dílčím úpravám tratí i zrušení přepřahu na hranicích významně nezkrátila.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
16:35Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 9 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 11 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 11 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 12 hhodinami

Ústavní soud čeká v příštím roce dvacítka nevyřešených případů

Ústavní soud (ÚS) vstupuje do roku 2026 s dvacítkou nevyřešených případů. Kauzy projednává celé plénum, které letos vydalo skoro padesát nálezů. Obstála třeba podoba úhradové vyhlášky či volební kandidátky, na kterých se objevují jména lidí z více stran, což kritici označovali za skryté koalice. Ústavní soudci naopak zasáhli do advokátních tarifů nebo třeba zrušili oddělené zápisy do škol pro ukrajinské děti.
před 13 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 23 hhodinami

Soud poslal zápasníka Vémolu a další dva obviněné do vazby

Zápasník Karel „Karlos“ Vémola, který čelí obvinění z organizované drogové trestné činnosti, půjde do vazby. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 7. Do vazby poslal i další dva obviněné, sdělili mluvčí policejní Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová a pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. Obviněným hrozí až osmnáct let vězení.
včeraAktualizovánovčera v 15:07
Načítání...