Z Prahy do Mnichova po nové železnici? Ne, ministři chtějí modernizovat stávající

Železniční spojení Bavorska a Česka do deseti let zrychlí. Obě země podle svých ministrů dopravy chystají modernizaci tratí spojujících Prahu s Mnichovem a také Norimberkem. Protože dosud vše vázlo především na nevoli německé spolkové vlády, oznámilo Bavorsko, že přípravu projektu zaplatí ze svého. Podle českého ministra dopravy Dana Ťoka ale půjde pouze o modernizaci současných tratí. Záměr kritizoval Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. Tvrdí, že výhodnější by bylo postavit zcela novou vysokorychlostní trať. Ta by totiž umožnila zrychlit spojení z dnešních až šesti hodin zhruba na dvě a půl, pouhá modernizace ale zkrátí dobu jízdy zhruba na čtyři a čtvrt hodiny.

Z Prahy do Plzně po částečně modernizované elektrické dvoukolejné trati, z Plzně do bavorského Schwandorfu po neelektrizované jednokolejce, ze Schwandorfu do Řezna úvratí a po rychlejší, ale také neelektrizované dvoukolejné trati a po druhé úvrati v Řeznu po rychlé elektrické dráze do Mnichova – tak se dnes cestuje vlakem mezi hlavními městy Česka a Bavorska. Navzdory odbourání části prostojů na cestě díky užší spolupráci železničních společností cestuje nejrychlejší z osmi expresů, které mezi oběma městy jezdí, 5 hodin a 41 minut. Auto může být zhruba o hodinu rychlejší a kratší dobu než vlak stráví na cestě dokonce i autobus. Do Norimberku přímé vlaky z Prahy od prosince 2012 nejezdí, s přestupem ve Schwandorfu či Chebu činí jízdní doba 4:41 až 5:00.

Trať vlaku z Plzňe do Mnichova
Zdroj: ČT24

Ministři dopravy Dan Ťok a Joachim Hermann se shodli, že chtějí spojení zrychlit. Nepůjde však o zcela novou vysokorychlostní trať, nýbrž pouze o modernizaci stávající trasy z Plzně přes Domažlice, Schwandorf a Řezno. „Naším záměrem je, abychom zkapacitnili, zrychlili a elektrifikovali trasu, ve které dnes trať vede,“ uvedl Dan Ťok. Jeho bavorský protějšek odhadl výslednou cestovní dobu na čtyři a čtvrt hodiny, půjde tedy stále o delší čas než při cestě autem. I to je však průlom, dosud všechny deklarace zůstávaly na papíře. Nyní je blíže jejich uskutečnění. Bavorský zemský sněm již schválil dotaci šesti milionů eur na přípravu projektu, ke které se dosud Berlín a správce železniční infrastruktury Deutsche Bahn neměly.

Nová trať by cestování zrychlila výrazněji

Rozhodnutí modernizovat současnou trať, jejíž trasa je poplatná době vzniku na přelomu 50. a 60. let 19. století, kritizoval Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. Za výhodnější považuje propojit Prahu s Mnichovem zcela novou tratí s rychlostí až 350 km/h, staré trati by potom zůstaly pouze regionálním vlakům. „Na železnici se připravujeme na minulou válku – jak by řekli vojáci. Stále je lobby, která tlačí přípravu tratí jenom na 200 km/h. Ale jsou studie, které dokazují, že přestavovat trať na 200 nebo stavět novou vyjde skoro stejně nákladně,“ upozornil Petr Šlegr. Rekonstrukce staré trati s sebou nese i další problémy, zejména výluky nutné k přestavbě staré jednokolejky na trať odpovídající alespoň standardům 20. století, ale také zásahy do obcí, kterými staré tratě procházejí.

Dodal, že pro Česko zdaleka nejde pouze o přímé spojení mezi Prahou a bavorskými městy, ale také mnohem dále. V Norimberku je možné přestoupit na vlaky ICE takřka do všech německých měst, z Mnichova jezdí i TGV do Paříže.

Zanedbané železniční koridory

"Česko přistoupilo k úmluvě AGTC již více než před 25 lety a začalo postupně realizovat koridory. Dnes můžeme říci, že ani první koridor není dokončen a samotné ministerstvo konstatuje, že tak, jak byly postavené a pojaté, kapacitně nestačí. V 90. letech se trošku podcenila železniční doprava. Tenkrát byla v určitém úpadku a nikdo netušil, že dojde, zejména z hlediska přístupu soukromého kapitálu, k větší renesanci a vyšší kvalitě, a tudíž že vzniknou vyšší nároky na přepravu," vysvěluje předseda sekce kombinované dopravy Svazu dopravy Jiří Samek.

Vlaky z Prahy do Mnichova přijíždějí čtyřikrát denně, čtyři spoje každý den také odjíždějí
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Podle zkušeností z Francie a Španělska, které mají dnes z evropských zemí nejcelistvější síť vysokorychlostních železnic, je možné počítat s dobou výstavby šest až devět let. To přitom není o mnoho delší doba, než jakou budou oba státy potřebovat k modernizaci spojení Praha–Mnichov. „Předpokládáme, že bychom měli zahájit práce na modernizaci trati přes Plzeň, Domažlice až na hranici v roce 2020. Shodli jsme se na tom, že bychom mohli tuto zrychlenou trať uvést do provozu v roce 2025,“ nastínil Dan Ťok.

Méně jasno je u dokončení modernizace spojení Praha–Norimberk přes Cheb. I s ní obě strany počítají, podle Joachima Hermanna ale není v dohledu elektrizace úseku z příhraničních Marktredwitz do Norimberku. Tu ovšem zajišťuje Deutsche Bahn a ministr zdůraznil, že na ně nemá Bavorsko žádný vliv.

Spojení Praha–Mnichov je tradiční, ale vždy opomíjené

Po desetiletí představoval jediné železniční spojení Československa s Bavorskem vlak Západní expres, který jezdil z Prahy přes Norimberk do Frankfurtu a Paříže. V roce 1970 však znovu vzniklo i přímé spojení Prahy s Mnichovem. Jeden pár expresů s osmihodinovou jízdní dobou poté jezdil nepřetržitě až do roku 1989, kdy byl prodloužen až do Curychu. Po zjednodušení pohraničních procedur se jízdní doba zkrátila o hodinu. V roce 1993, kdy byl vlak převeden do kategorie Eurocity (dostal tehdy jméno Albert Einstein), trvala cesta šest a půl hodiny. Později se podařilo zkrátit ji ještě o půl hodiny. Od roku 1995 jezdily mezi Prahou a Mnichovem již dva páry vlaků, Eurocity Albert Einstein a Intercity Franz Kafka. Jejich provoz však ustal o šest let později, změny charakteru dopravy v Bavorsku postihly i spojení do Prahy. Od roku 2004 opět přímé vlaky jezdí, ale objednává je Bavorsko u regionálních dopravců (zprvu pobočky Deutsche Bahn DB Regio, později u dopravce Regentalbahn, resp. Vogtlandbahn) a v Německu jsou formálně vedeny jako regionální spoje. Mezi lety 2004 a 2012 jezdily z Prahy do Mnichova a zpět dva páry vlaků denně, od roku 2012 jezdí čtyři spoje každým směrem. Jízdní doba se ale navzdory všem dílčím úpravám tratí i zrušení přepřahu na hranicích významně nezkrátila.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 19 mminutami

Hosté Událostí, komentářů týdne hovořili o jmenování nové vlády

Hosté Událostí, komentářů týdne probrali jmenování nové vlády ANO, SPD a Motoristů a s tím spojené převzetí jednotlivých resortů novými ministry. Debata se týkala také předvánočního období. Pozvání přijali bývalý novinář a politik Vladimír Mlynář, šéfredaktor Echo24 Dalibor Balšínek, spisovatelka, kuchařka a gastronomická novinářka Dita Pecháčková, výkonný ředitel Člověka v tísni Šimon Pánek a herec Jan Antonín Duchoslav. Moderoval Lukáš Dolanský.
před 22 mminutami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 36 mminutami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 2 hhodinami

Pavel se sejde s Turkem. Motoristé na jeho ministerské nominaci trvají

Prezident Petr Pavel v pondělí dopoledne přijme na Pražském hradě poslance Filipa Turka (nestr. za Motoristy). Strana nadále trvá na tom, aby se Turek stal ministrem životního prostředí. Úřad v současnosti vede dočasně ministr zahraničí a předseda strany Petr Macinka.
před 6 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Vánoce nárůst nemocných zřejmě přibrzdí

Chřipka, covid a další respirační nemoci se šíří Českem. Podle hlavní hygieničky počet lidí s respiračními nemocemi dosáhl hranice epidemie. Nejvíc nemocných přibývá mezi dětmi. Lékaři potvrdili i výskyt chřipkového viru H3N2 subtypu K, na který hůř funguje očkování. Blížící se vánoční svátky podle odborníků nárůst nemocných přibrzdí, ale období nemocí nejspíš prodlouží.
před 11 hhodinami

Tresty za kriminalitu se změní. Někteří vězni se dostanou na svobodu

Od Nového roku začne platit novela trestního zákoníku, která upravuje výši trestů. Za opakované drobné krádeže nebo neplacení výživného soudy nebudou posílat pachatele tak často za mříže. Soudci budou muset kvůli novele přezkoumat podle ministra spravedlnosti Jeronýma Tejce (za ANO) zhruba čtyři tisíce rozsudků, jestli jsou některé odsouzené činy trestné i podle nové úpravy.
před 12 hhodinami
Načítání...