Na možné povodně se připravují také pojišťovny, které posilují zákaznická centra a ustavují krizové štáby. Klientům v ohrožených místech doporučují pořízení fotodokumentace majetku ještě před příchodem živlu a také prostudování samotné pojistné smlouvy.
Vyfoťte nejen škodu, ale i původní stav domu, radí expertka na pojištění
„Projít si pojistnou smlouvu je dobré i z toho hlediska, co všechno máme pojištěné, protože někdy se stane, že třeba vedlejší stavby, různé zahradní altány a podobně tam bohužel nejsou, tak abychom si vytvořili představu, jakým způsobem máme pojistnou smlouvu koncipovanou,“ radí gestorka sekce neživotního pojištění České asociace pojišťoven (ČAP) Lenka Slabejová.
„Co se týče obavy, že bychom záplavu nebo povodeň v pojistné smlouvě neměli, tak tam můžu klienty uklidnit. Pokud mají pojistnou smlouvu aktualizovanou, tak toto riziko tam obvykle pojištěné je. Je to jedno ze základních rizik, a pokud nedošlo k tomu, že by si klienti toto riziko vyškrtli, pak jak povodeň, tak i záplava jsou kryté,“ ujistila Slabejová.
Vyřízení pojištění proti riziku povodní a záplav na poslední chvíli (tedy v pátek před případnými víkendovými povodněmi) je kvůli čekací lhůtě spíše nereálné.
Co se týče kůlen, bazénů nebo například přístřešků, ty jsou buď součástí pojištění nemovitostí (nikoliv domácností), anebo jsou pojišťovány v rámci nemovitosti jako takzvané vedlejší stavby. „Pokud máme v rámci pojistné smlouvy pojištěné i vedlejší stavby a zároveň jejich hodnotu máme zahrnutou do hlavní pojistné částky, tak jsou pojištěné,“ upřesnila Slabejová.
Bez fotodokumentace nemůže být škoda prokázána
Kvůli lepšímu prokazování případného poškození Slabejová klientům doporučuje fotodokumentaci majetku. A to jak před vznikem škody, tak i při prvním obhlédnutí po záplavách či povodních. Zároveň by lidé měli zjistit, zdali nejsou spadané stromy nebo například stožáry, které by způsobenou škodu mohly dál navyšovat. „V takové situaci je potřeba zavolat především hasiče, aby pomohli s odstraňováním,“ apeluje Slabejová a zároveň dodává, že i v této situaci je důležité pořizovat fotografie.
Dalším postupem je kontaktovat pojišťovnu, kde se klienti dozví, kdy mohou očekávat mobilního technika, a bude se po nich požadovat určení způsobené škody. „Ubezpečuji klienty, že se nemusí bát, pokud odhad udělají nižší, nebo naopak vyšší. Rozhodně bude příležitost ten odhad potom upřesnit,“ uvedla Slabejová.
Na záloze se lidé mohou domluvit už při návštěvě mobilního technika, který upřesní odhad výše jejich škody. Podle Slabejové si po jeho odchodu klienti mohou o výši zálohy požádat. U celého pojistného plnění bude potom záviset na tom, jak rychle budou klienti schopni dodat pojišťovně materiály a fotodokumentaci, která byla pořízena při prvním ohledání. Pokud klient fotodokumentaci mít nebude, nemůže škodu prokázat.