Více vlaků do Plzně i Brna. Nový jízdní řád bude ve znamení západních expresů a rozmachu Regiojetu

Zásadní proměna železničního spojení z Prahy do západních Čech a také rozšíření provozu Regiojetu mezi Prahou, Brnem a Břeclaví jsou největší novinky, které v prosinci přinese nový železniční jízdní řád. Správa železniční dopravní cesty již vydala jeho definitivní verzi, která se mírně liší od předcházejících návrhů a měla by již plně odpovídat tomu, jak budou vlaky v prosinci a téměř celý příští rok skutečně jezdit.

  • nyní (JŘ 2017):
  • 2 páry Supercity (bez zastávky, jízdní doba 1:24)
  • 18 párů EC/Ex/rychlíků (3 až 4 zastávky, jízdní doba 1:37)
  •  
  • od prosince (JŘ 2018):
  • 16 párů expresů (bez zastávky, jízdní doba 1:25)
  • 15 párů rychlíků (5 zastávek, jízdní doba 1:42)

Z Prahy do Plzně sice jezdí expresní vlaky od roku 2010, ale dosud neexistoval faktický rozdíl mezi nimi a běžnými rychlíky – stavěly ve stejných stanicích, cesta jim trvala stejnou dobu. Lišily se jen tím, že pokračovaly do Bavorska, zatímco rychlíky jezdily z Plzně jen do Chebu či Klatov.

S novým jízdním řádem přijde zásadní změna. Po třinácti letech se vrátí vlaky, které pojedou z Prahy do Plzně bez jediné zastávky. Jezdit budou téměř každou hodinu a střídavě pokračovat do Mnichova a Chebu. Zatímco přímých spojů do Chebu bude napřesrok podobně jako letos, přímých spojů do Mnichova bude sedm denně, zatím jsou pouze čtyři.

  • Součástí Západních expresů budou také dva spoje s jednotkou Pendolino. Ty však – na rozdíl od současnosti – již nebudou mezi Prahou a Plzní příplatkové.
  • Dosud bylo nutné kupovat si k cestě Pendolinem do Plzně místenku, až mezi Plzní a Chebem bylo možné cestovat bez ní. Nově bude bez povinné rezervace celá trasa Praha–Cheb.
  • Obě Pendolina ale budou nadále výchozí již z Ostravy resp. Bohumína a mezi Bohumínem a Prahou povinná rezervace zůstává.

Jízdní doba expresů mezi Prahou a Plzní bude hodina a 25 minut (ze Smíchova hodina a 18 minut), tedy o deset minut kratší než je tomu u současných rychlíků.

Klasické rychlíky ovšem budou z Prahy do západních Čech jezdit i nadále, část z nich ale bude končit již v Plzni, část pojede do Klatov či Železné Rudy a půjde spíše o doplněk k expresům než o páteř dopravy, jak je tomu dnes. Rychlíkům se jízdní doba Praha–Plzeň naopak prodlouží na hodinu a 42 minut a všechny budou zastavovat v Berouně, Zdicích, Hořovicích, Kařezu i Rokycanech. Koncem příštího roku by se potom měla jízdní doba všech vlaků mezi Prahou a Plzní zkrátit zhruba o deset minut, což umožní přeložka trati mezi Rokycany a krajským městem.

Další novinka: Dálkové vlaky mění jména

Dráhy s novým jízdním řádem výrazně změní způsob pojmenování dálkových vlaků, kdy v mnoha případech místo jednotlivých spojů ponese jméno celá linka. U nových expresů z Prahy do Plzně a dále do Chebu či Bavorska půjde o název Západní expres – ten kdysi patřil slavnému vlaku Praha–Paříž, který patřil k hrstce těch, které překračovaly železnou oponu.

„V Západních expresech z Prahy přes Plzeň do Chebu nabídneme také větší pohodlí, když do nich nasadíme modernizované vagóny. V těchto spojích nabídneme například i dětské kino pro nejmenší cestující. Lepší vozy přislíbil také náš německý partner pro vlaky, které spojí Prahu s Domažlicemi,“ dodává Michal Štěpán z vedení Českých drah.

V novém jízdním řádu nabídneme moderní komfortní vozy na 15 z 21 linek na hlavních elektrifikovaných tratích. Vedle expresních linek vypravíme v novém jízdním řádu modernizované vagóny také na šest klasických rychlíkových linek a u několika dalších tras zařazujeme postupně další jednotlivé moderní vozy.
Michal Štěpán
člen představenstva ČD

Regiojet do Brna každé dvě hodiny

  • 17 párů railjet/Eurocity
  • 9 párů RegioJet (od června 10 párů)

Druhou velkou změnou, kterou nový jízdní řád 2017/2018 přinese, bude výrazné posílení provozu žlutých vlaků mezi Prahou a Brnem. Zatím je možné s nimi cestovat mezi oběma městy třikrát denně, od prosince to bude možné až devětkrát denně. Regiojety by měly jezdit každé dvě hodiny, část spojů ale začne jezdit až na jaře. Některé spoje budou pokračovat do Vídně, další do Břeclavi a výhledově do Bratislavy. Zesílí tak tlak na České dráhy, které jezdí se svými railjety a vlaky Eurocity do obou měst, ačkoli jejich spoje pak ještě pokračují do Štýrského Hradce resp. Budapešti.

Oproti ostravské lince, kde si oba dopravci konkurují i tím, že jejich vlaky odjíždějí bezprostředně po sobě (např. dopolední Pendolino od prosince pojede v 9:42, Regiojet v 9:48), na brněnské lince bude situace méně napjatá. Regiojet bude odjíždět přesně v půlhodinovém odstupu od vlaků ČD (tj. ČD v 8:51 a 9:51 a Regiojet v 9:21).

RegioJet v Břeclavi
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

Regiojet mezi Prahou a Břeclaví upustí od současného modelu střídavého zastavování v různých stanicích. Všechny vlaky s výjimkou posledního večerního (který zastaví i ve Svitavách či Blansku) obslouží kromě Prahy, Brna a Břeclavi už jenom Pardubice. V Brně budou všechny regiojety zastavovat kromě hlavního nádraží i v Židenicích. Nízký počet zastávek má Regiojetu pomoci zrychlit, takže bude rychlejší než konkurence. Zatímco vlaky ČD pojedou z Prahy do Brna 2 hodiny 29 minut, Regiojetu postačí 2 hodiny 25 minut.

  • České dráhy budou čelit zesílené konkurenci jednak prostřednictvím svých moderních souprav railjet, jednak prostřednictvím Metropolitanu.
  • Metropolitan bude dalším souhrnným názvem pro celou linku, konkrétně tu, která spojuje Prahu, Brno, Bratislavu a Budapešť. Kvalita souprav zůstane na podobné úrovni jako letos, převažovat budou modernizované velkoprostorové vozy s uspořádáním sedadel výhradně ve „čtyřkách“ a s charakteristickou dřevěnou policí na zavazadla uprostřed vagonu.
  • Součástí linky Metropolitan bude i několik vnitrostátních spojů, které by měly zlepšit dopravu v okrajových časech dne – v 19:51 a 21:09 pojedou z Prahy do Břeclavi a v 5:07 z Břeclavi do Prahy.
  • Vedle souhrnných pojmenování Západní expres (Praha–Cheb/Bavorsko) a Metropolitan (Praha–Budapešť) a déle již existujícího SC Pendolino (Praha–Ostrava) se od prosince objeví také názvy Jižní expres (Praha–Č. Budejovice–Linec) a Slovácký expres (Praha–Luhačovice).

Kromě Regiojetu čeká velký rozvoj také dalšího soukromého dopravce GW Train Regio. Od prosince převezme dopravu na šumavských lokálkách, tedy tratích, které míří ze srdce Šumavy (Nového Údolí resp. Černého Kříže) do Českých Budějovic, Číčenic a Strakonic. Leo Express potom zachová svých pět párů vlaků z Prahy do Slezska (Bohumína, popř. Karviné) včetně dvou, které pokračují na Slovensko a dvou na Uherskohradišťsko, zruší ale čtveřici spojů, které jezdí pouze mezi Starým Městem a Přerovem.

obrázek
Zdroj: ČT24

Do Vlárského průsmyku už jen dvakrát týdně

Po několika letech, kdy vlaků prakticky neubývalo, přinese nový jízdní řád výrazné omezení provozu na jedné trati, konkrétně z Bylnice do Vlárského průsmyku. Pokud nepočítáme dálkové expresy Arriva, které však v průsmyku nestaví, pojedou tam pouze dva vlaky týdně – páteční spěšný vlak z Brna a nedělní osobní z Bylnice.

Zlepšení naopak nastane v jižních Čechách mezi Strakonicemi a Horažďovicemi a po letech by se měly vrátit i osobní vlaky z Meziměstí do Polska, konkrétně mohou vyjet až čtyři páry vlaků do Valbřichu (dva z nich výchozí již z Adršpachu). Začnou ale jezdit až koncem dubna.

  • Po loňské destrukci sítě nočních vlaků v Německu, která se dotkla i spojů z Prahy do Švýcarska a do Porýní, pokračuje omezování noční železniční dopravy i letos. 
  • ČD budou místo dvou nočních vlaků Praha–Košice celoročně vypravovat už jenom jeden. Druhý pojede pouze o prázdninách, Vánocích a ve vybrané dny, kdy lze očekávat velký zájem cestujících.
  • Zanikne noční vlak Silesia, který vozí do Krakova ubytovací vagony z Prahy, Vídně a Budapešti. Noční spojení do Krakova však nezanikne, bude tam zajíždět spoj Chopin, jehož konečnou stanicí však zůstane Varšava. Jeho cesta se však prodlouží o dvě hodiny.
  • Noční vlak Metropol (Budapešť/Vídeň–Berlín) bude od prosince končit v Praze. Noční spojení Bratislavy a Berlína zanikne, z Vídně do Berlína bude noční vlak jezdit mimo české území.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 7 hhodinami

Soud poslal zápasníka Vémolu a další dva obviněné do vazby

Zápasník Karel „Karlos“ Vémola, který čelí obvinění z organizované drogové trestné činnosti, půjde do vazby. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 7. Do vazby poslal i další dva obviněné, sdělili mluvčí policejní Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová a pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. Obviněným hrozí až osmnáct let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 14 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Víkend v Česku má být slunečný s teplotami kolem bodu mrazu

Nadcházející víkend v Česku má být většinou slunečný, s výjimkou jihozápadních Čech a Slezska. Teploty se mají udržet kolem bodu mrazu nebo lehce nad ním. Srážky meteorologové nečekají, sněžit může do neděle jen slabě na severu a severovýchodě země. Vyplývá to z informací na webu a facebooku Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Od příštího týdne se má výrazně ochladit, častější bude na začátku nového roku nejspíš také sněžení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 20 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
24. 12. 2025Aktualizováno24. 12. 2025
Načítání...