Stanice technické kontroly mají letos o prázdninách víc práce než v předchozích letech. Může za to nápor řidičů, kteří na poslední chvíli před odjezdem na dovolenou zjistili, že cílová destinace neuznává prodloužení propadlých technických průkazů o deset měsíců. To umožnila směrnice Evropské unie, přijaly ji ovšem jen tři státy ze sedmadvaceti.
Většina unijních zemí neuznává prodloužení platnosti technických průkazů. STK mají na pilno
Všechny stanice technické kontroly v Česku zvládnou dohromady běžně každý den až dvanáct tisíc prohlídek. Letos v létě ale kontrolují i dvacet tisíc aut denně. Například ve stanici v Okříškách u Třebíče zkontrolovali letos v létě o třetinu aut víc než loni.
„Chystám se do Chorvatska a zjistil jsem, že tam neuznávají propadlou technickou kontrolu jako u nás,“ vysvětlil svou cestu na STK řidič Pavel Hybášek.
Česká republika totiž kvůli pandemii prodloužila platnost technických průkazů propadlých mezi loňským zářím a letošním červnem o deset měsíců. Směrnici Evropské unie ale přijaly pouze další dva státy: Itálie a Malta. V Česku tak může stále do provozu i auto, kterému propadla technická třeba letos v květnu, v Německu nebo Rakousku už ale úleva neplatí.
„Na základě té směrnice samozřejmě případné soudy vyhrajete, ale to může trvat i několik měsíců, a když jedete na dovolenou, tak je to velmi nepříjemný okamžik,“ řekl předseda Profesní komory STK Jiří Rajmon.
A tak raději řidiči na technickou kontrolu těsně před odjezdem ještě pro jistotu zajedou. „Zákazníci sem volají, jak to vypadá. My jsme schopni je vzít řádově za týden,“ upozornil jednatel STK Okříšky Zdeněk Trnka. Někteří řidiči o úlevě navíc ani nevědí a technici se shodují na jednom: nehledě na směrnici je lepší technickou kontrolu neodkládat.