Valentýn byl vzpruhou pro restaurace, během svátku nestíhaly rozvážet

Kuchaři a kurýři nestíhali na Valentýna vyřizovat a rozvážet objednávky. ČT to řekly oslovené restaurace. Lidé si přišli pro jídlo do výdejových okének nebo si ho nechali doručit, a to až desetkrát častěji než v běžný den. I rozvážkové služby hlásí k svátku nárůst zájmu až o třetinu. Z květin měli lidé už tradičně největší zájem o růže a tulipány. Za nákup dárků v květinářství utratili i přes tisíc korun.

Některé restaurace nestíhaly své objednávky včas odbavovat, místy musely objednávky i odmítnout. Například v Con Gustu se tak potýkali s desetkrát vyšším zájmem než jiné dny. „Oproti normálnímu dni v režimu okénka je to desetinásobek,“ řekl provozní restaurace Ladislav Kožený. 

V pražském Chateau St. Havel registrovali zájem asi čtyřnásobný. „Oproti běžnému dni byl zájem vyšší o nějakých 400 procent,“ uvedla manažerka restaurace Ivana Peterková. Valentýnskou nabídku letos zavedl i Matěj Záhorský ve svém podniku Café Záhorský, která se zaměřuje hlavně na snídaně a brunche. „Byl o to enormní zájem. Oproti běžnému provozu nám tržba stoupla tak o polovinu.“

Letošní zájem byl v porovnání s minulými roky menší

Ivana Peterková z Chateau St. Havel ale zároveň dodává, že i přes tento nárůst je špatně porovnatelný s roky před nástupem pandemie koronaviru. „Valentýnu v běžný rok se to samozřejmě nevyrovná, to jsme tak na polovině,“ vysvětlila Peterková. S tím souhlasí i Matěj Záhorský, ani ten se totiž nedostal na úroveň před pandemií. „Teď jsme při provozu s výdejním okénkem na nějakých 20 procentech. O Valentýnu jsme tedy na nějakých 35 procentech. Je to taková z nouze ctnost,“ míní Záhorský.

Vyšší zájem o jídlo z restaurací dokládají i dovážkové služby. „V porovnání s běžnou nedělí poptávka vzrostla zhruba o třetinu,“ řekl ředitel marketingu společnosti Dáme jídlo Břetislav Stromko. S nárůstem o přibližně čtvrtinu se potýkala i společnost Wolt a mírný nárůst přibližně o desetinu pak registrují ve službě Bolt food.

Lidé si nechávali také více dovážet i jiné zásilky než jídlo z restaurací. „Kromě rozvozu jídla z restaurací naši zákazníci hojně využívali i rozvozu květin, vína a produktů z dalších kategorií,“ dodal mluvčí Woltu Daniel Blažek.

Právě květiny jsou často tradičním symbolem svátku zamilovaných. „Samozřejmě jako každý rok měli lidé největší zájem o červené růže. Z květin následovaly tulipány a růže jiných barev,“ sdělila Jana Vyhnalová, majitelka pobočky Belles Fleurs. „Oproti minulému roku k tomu zákazníci často svým drahým polovičkám přidali i menší dary,“ doplnila. Jednalo se prý zejména o bonboniéry a svíčky.

Za květiny v průměru lidé utratili přes 1400 korun

Vyhnalová zároveň dodala, že na internetu, kde lidé nakupovali tento rok nejčastěji, byla cena za průměrný nákup přes 1400 korun. „Myslím, že si lidé zrovna v takovém období chtěli udělat trochu větší radost, než normálně,“ zakončila majitelka květinářství.

Popularita květin jako daru během Valentýna je velmi silná. „Valentýn je velmi populární a pro nás nejsilnější den v roce. Podobně je tomu pouze u Mezinárodního dne žen,“ řekla Markéta Střechová, majitelka Rosebud květinářství v Brně. „Tento rok byl pro nás nestandardní i kvůli tomu, že byl Valentýn v neděli. Pár opozdilců si tak přišlo pro květinu i během pondělního dopoledne,“ přidala Střechová.

Podle průzkumu, který uspořádala firma Mastercard, mají Češi o Valentýn větší zájem. Jenom za posledních deset let se zvýšil zájem o valentýnské dary o téměř 550 procent. Květiny zaznamenaly nárůst přes 1800 procent. Návštěvy restaurace, nebo objednání jídel domů, se zase dočkaly zvýšení zájmu o více než tisíc procent.

Načítání...