V Tatře vyrobili nejdelší české auto. Řidiče pro speciální vůz sháněli více než půl roku Hutní společnost Liberty Ostrava ve svém areálu představila speciální vůz Tatra, který si pořídila pro převážení dlouhých závitových tyčí. Jde o nejdelší vozidlo, které kdy kopřivnická automobilka Tatra vyrobila. Samotný automobil měří na délku 25,3 metru a je schopný převážet náklad dlouhý až 24 metrů.
Automobil je dlouhý 25,3 metru. Pohání ho motor Tatra s automatickou převodovkou Allison. Původní podvozek modelové řady Tatra Force má šest náprav, k nim firma Partner Ipex přidala sedmou
Tím se dosáhlo požadované celkové nosnosti vozu přes sedmdesát tun a užitečného zatížení přibližně padesát tun
První čtyři nápravy jsou hnané, dvě přední a poslední tři zadní řízené. Auto splňuje parametry i pro provoz na veřejných komunikacích, nepředpokládá se ale, že by vyjíždělo mimo areál Liberty
Vedoucí centra závitových tyčí Pavel Suchánek novinářům sdělil: „Potřebujeme převážet interně dlouhé tyče ze středojemné válcovny na servisní centrum a ty tyče jsou délky někdy až 24 metrů. Standardní kamiony nejsou vyhovující, nedají se využít ani vagony.“
Vozidlo bylo spolu s dalšími technologiemi, například speciálními pilami, součástí investice v celkové výši 90 milionů korun, která Liberty Ostrava umožňuje provádět finální úpravy závitových tyčí
Upravit vůz z technického hlediska bylo podle ředitele firmy Partner Ipex Vojtěcha Svobody relativně jednoduché
„Vzhledem k tomu, v jakém období se to vozidlo stavělo a co provázelo automobilový segment z důvodu covidu, bylo nejtěžší to celé zorganizovat tak, abychom byli schopni termín dodání splnit, takže logisticky náročné, aby všichni subdodavatelé byli schopni řádně plnit dodávky,“ řekl Svoboda
Řidiče pro speciální vůz sháněla huť více než půl roku. Nakonec našla Jiřího Soldána, který byl řidičem speciálních armádních vozidel a po odchodu z armády se zajímal o možnost nastoupit jako strojvůdce v LO
„Už jsem si několikrát projel areál, abych si ověřil, kudy se bez potíží dostanu. Musím myslet na to, že by zadní část vozidla mohla při větším nájezdu přesáhnout až mimo komunikaci,“ uvedl Soldán. Jedinou komplikací podle něj občas bývá zúžený průjezd například v místě nakládky, kde čekají auta
Liberty Ostrava vyrábí ocel hlavně pro stavebnictví, strojírenství a petrochemický průmysl. Roční kapacita výroby podniku je 3,6 milionu tun oceli. I s dceřinými společnostmi má firma šest tisíc zaměstnanců