„Pilot se učí celý život a řízení vrtulníku je jen část jeho práce,“ prohlásil v Událostech, komentářích příslušník letectva Martin Zeman, který poskytl vhled do toho, jak postupuje výcvik na americké stroje. On a další Češi už mají za sebou lekce ve Spojených státech. Na základně v Náměšti nad Oslavou je čeká trénink na simulátoru i lety se skutečnými vrtulníky. První část techniky se do rukou Armády České republiky (AČR) dostala na začátku jara.
U amerických vrtulníků se rotor otáčí opačně, při výcviku je nutné přeučit tělo, popisuje vojenský pilot Zeman
„Simulátor je ve fázi instalace, jakmile bude připraven a proběhne certifikace, tak na něm bude možné zahájit výcvik. Nicméně nezačne dříve, než budeme mít k dispozici i skutečné vrtulníky, protože výcvik na simulátoru a s vrtulníky probíhá souběžně,“ řekl Zeman.
Důležité pro něj bylo vidět, jak stroje fungují ve svém domácím prostředí. V USA byli přiděleni k 303. výcvikové letce, kterou prochází všichni mladí piloti, kteří se na dané vrtulníky školí. I Češi viděli, jak výcvik probíhá, a byli jeho součástí.
„Pilot se učí celý život a řízení vrtulníku je jen část jeho práce. Dále do toho spadá navigace, radiokorespondence, taktika, management stresu a tak dále,“ vysvětlil Zeman. Podle něj mají americké vrtulníky svá specifika oproti těm ruským. Zmínil například i to, že rotor se otáčí opačným směrem, což přináší určité komplikace v řízení.
„Je třeba přeučit tělo, odvyknout si svalovou paměť a začít ovládat vrtulník opačně. Někomu to trvá deset hodin, někomu třeba dvacet, než si na to zvykne, ale potom už to není žádný problém. Nebezpečného na tom nic nevidím,“ popsal Zeman.
Venomy a vipery
Česko zakoupilo a postupně dostane osm strojů typu UH-1Y Venom a čtyři AH-1Z Viper. USA ještě daruje dalších osm vrtulníků jako kompenzaci za pomoc Ukrajině. Celkem se bude jednat o dvacet strojů.
„Viper je bitevním vrtulníkem, kdežto Venom víceúčelovým. Z toho vyplývá, že vipery jsou určené převážně pro palebnou podporu pozemních jednotek, zatímco venomy nabízí mimo to další podporu, jako je přeprava osob a nákladu, záchranné práce nebo hasící práce. Navíc jsou vybaveny satelitní komunikací, takže mohou poskytnout management mise,“ přiblížil Zeman.
Piloti z počátku výcviku nebudou školeni na ovládání obou strojů. „Prvotní plány jsou takové, že se budou školit na vipery a venomy zvlášť. Ovšem nemůžu vyloučit, že na základě požadavků armády tento přístup změníme,“ doplnil Zeman. Armáda podle něj počítá s dvojnásobným obsazením vrtulníků, což znamená čtyřicet posádek k dvaceti strojům.
Důvody modernizace
Digitalizace, systémy vlastní ochrany i kompatibilita při operacích NATO. To jsou jedny z řady výhod, které mají americké vrtulníky oproti těm, které česká armáda aktuálně využívá.
„Zejména se zbraňovými systémy vrtulníků ruské provenience Mi-24 a s náhradními díly již dříve byly poměrně velké problémy, nicméně teďka se změnou bezpečnostní situace ve světě ten posun je jasný,“ prohlásil velitel Vzdušných sil AČR Petr Čepelka.
„My se potřebujeme postupně zbavovat zastaralé techniky sovětské provenience, to je prostě realita, protože nechceme být závislí na Ruské federaci,“ shrnul důvody modernizace náčelník Generálního štábu AČR Karel Řehka. Nákup nových vrtulníků plánovalo ministerstvo obrany už od roku 2019.