Ministr dopravy Dan Ťok se předběžně dohodl s místostarostou Studénky Petrem Odchodnickým na uzavření rizikového železničního přejezdu, na kterém se v červenci srazil kamion s pendolinem a tři lidé zemřeli. Vedení Studénky to dosud odmítalo, nyní souhlasí. Se zrušením přejezdu by totiž měl být vybudován na stejném místě podchod pro chodce a cyklisty a také nová komunikace, která odvede kamiony z tamního nadjezdu mimo centrum města.
Ťok se dohodl s vedením Studénky na zrušení rizikového přejezdu
Přejezd nebude uzavřen dříve než za rok až dva. „Bude zrušen až poté, co bude dobudována komunikace, která umožní, aby se kamiony mířící do tamní průmyslové zóny vyhnuly centru města,“ potvrdil ministr dopravy Dan Ťok. Zdůraznil, že denně tam projede až osm set kamionů.
Po uzavření přejezdu pro osobní a kamionovou dopravu ho budou zpočátku ještě využívat chodci a cyklisté, a to do té doby, než bude postaven podchod. „Ten by se měl začít budovat souběžně s uzavřením přejezdu,“ vysvětlil Ťok. Město by mělo připravit studii objízdné trasy pro kamiony a časový plán. Novou cestu i podjezd zaplatí podle Ťoka stát.
Místostarosta: Jde o schůdný kompromis
Místostarosta Studénky Petr Odchodnický řekl České televizi, že jde o schůdný kompromis, se kterým je spokojen. „Uznávám, že to řešení je nejbezpečnější. Musíme to ale samozřejmě prodiskutovat se zastupiteli,“ uvedl místostarosta.
Ťok hovořil o možném zrušení přejezdu ve Studénce už krátce po tragické srážce v souvislosti s vytvořením speciální pracovní skupiny, která se zabývá zlepšením zabezpečení nebo zrušením problematických přejezdů. Jen na koridoru mezi Ostravou a Prahou je osmdesát osm přejezdů. Když na konci října vjel ve Studénce na červenou na koleje další kamion a fatální srážka s rychlíkem se málem opakovala, Ťok oznámil, že uzavření přejezdu navrhne ihned.
Závory jsou spuštěné devět hodin denně
Argumentuje, že problematický je mimo jiné v tom, že vede přes mnoho kolejí. Ideální rozhodně není ani pro řidiče, protože závory jsou kvůli vysoké frekvenci vlaků, denně jich tam projede asi tři sta, spuštěné celkem devět hodin denně. Řidiči tam někdy čekají až dvacet minut. To uznává i vedení města.
- Pár metrů od přejezdu došlo 8. 8. 2008 k jedné z nejtragičtějších nehod, které se v Česku na železnici kdy staly. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, další dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo celkem 95 pasažérů a škoda přesáhla 177 milionů korun.
- 22. července 2015 vjel kamion naložený plechy na přejezd v době, kdy už 30 vteřin svítila červená světla. Řidiče uvěznily na kolejišti závory, mezi kterými zůstal stát. Do návěsu narazil v rychlosti kolem 140 kilometrů v hodině rychlík Pendolino. Dva lidé zemřeli na místě, třetí v nemocnici, další tři včetně strojvůdce utrpěli těžká zranění. Řidič přežil a je obžalovaný z obecného ohrožení z nedbalosti.
- Podobná situace se stala na konci října 2015. Kamion naložený kovovým materiálem vjel na přejezd na červenou. Asi tři vteřiny před příjezdem rychlíku, který se blížil rychlostí 140 kilometrů v hodině, prorazil řidič z Portugalska závoru a střetu zabránil. Soud ho potrestal pokutou 100 tisíc korun a zákazem řízení v Česku na 2,5 roku. Jak potvrdily kamerové záznamy z přejezdu, řidiči tam jezdí na červenou běžně.
Starosta Studénky Lubomír Šobich zrušení přejezdu dosud odmítal a navrhoval jeho zachování pro osobní dopravu a pomocí nové komunikace odklon kamionové dopravy přes areál bývalé Vagónky, kam míří většina těžké dopravy.
Výsledek jednání je tedy kompromisem. Ministr souhlasí s odvedením kamionové dopravy z centra města, kterého se vedení i obyvatelé Studénky obávají. Návrhem na vybudování podjezdu pro pěší by se vyřešil i problém obyvatel některých částí města, kterým by se pro zrušení přejezdu prodloužila cesta domů až o několik kilometrů. Řidiči osobních aut budou muset jezdit přes nadjezd.