Rozsah monitoringu nestabilních svahů kolem dálnice D8 uklidnil premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Na posledním předvánočním jednání vlády chtěl vědět, jaká vlastně je na dálnici situace. I když je dálnice od soboty kompletní, na čerstvě otevřeném úseku v Českém středohoří jsou problémy a na dvou kilometrech se jezdí pouze v jednom jízdním pásu.
Ťok premiéra uklidnil, čidlům u D8 věří
Měl to být předvánoční triumf ministra dopravy Dana Ťoka (nest. za ANO) a také byl, ale měl poněkud hořkou příchuť. Když spolu s dalšími politickými špičkami z Česka i Saska otevíral dálnici D8 nedaleko Prackovic nad Labem, již věděl, že ji neotevírá celou. Mezi 56. a 58. kilometrem přes Prackovickou estakádu se jezdí obousměrně v jedné polovině dálnice a další omezení jsou v navazujících tunelech.
Co se na dálnici a především pod ní děje, chtěl na jednání vlády vědět předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). O víkendu dokonce hovořil o obavách, že by provoz na nově otevřeném úseku mohl opět ustat. „Ani to se nedá vyloučit, protože ten terén je opravdu geologicky velmi složitý,“ řekl v sobotu po otevření dálnice. Po jednání vlády ale dal najevo, že důvěřuje systému čidel a dalších sledovacích prvků rozmístěných na nestabilních svazích v okolí dálnice u vrchu Kubačka.
„Monitoring má své důvody a bude mít své náklady. Ministerstvo dopravy a ŘSD se rozhodlo realizovat tento monitoring. Není úplně jisté, kdy bude ukončen, ale byli jsme ujištěni, že nyní bude probíhat,“ řekl premiér Sobotka. „Je důležité, aby byli občané ujištěni, že provoz na D8 bude bezpečný nejenom dnes, nejenom zítra, ale i v příštích měsících,“ dodal.
Ministr dopravy Dan Ťok od počátku pochybnosti o bezpečnosti dálnice a budoucím provozu na ní odmítl. „Spíše bych pozitivně hodnotil to, že monitoring zafungoval,“ poukázal již v sobotu. Také vicepremiér Andrej Babiš (ANO) odmítl, že by na D8 v Českém středohoří něco vážně hrozilo. „Není důvod vyvolávat neklid. Že tam byla betonová injektáž a v hloubce 20 metrů se něco pohlo? Lidé z ŘSD jsou zodpovědní a sledují to,“ uvedl.
Bohuslav Sobotka se slavnostního zprovoznění D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi nezúčastnil, zamířil na krajskou konferenci ČSSD do Teplic a přenechal prostor Andreji Babišovi či prezidentu Miloši Zemanovi. Oba na jeho nepřítomnost zareagovali kriticky. Zatímco prezident nechal svého mluvčího popsat Sobotkův sobotní program jako „mudrování na stranické konferenci“, Babiš jeho nepřítomnosti litoval. „Škoda, že nepřišel s námi slavit, že jsme po 30 letech otevřeli tuto dálnici,“ řekl vicepremiér.
Že se po posledním úseku D8 začne jezdit s omezením, vyšlo najevo v předvečer jeho zprovoznění. „Měli jsme u pravého prackovického mostu stín podezření, proto jsme ho neotevřeli,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Již v říjnu zaznamenali silničáři pohyby půdy v blízkosti estakády, její část proto nechali za více než sto milionů korun upravit, na poslední chvíli tak zmizel již dokončený povrch dálnice a stavební firma jej znovu pokládala až v posledních dnech před zprovozněním.
ŘSD nechala v nestabilním terénu v okolí prackovické estakády rozmístit asi sto čidel a dalších měřicích bodů, které by měly upozornit na přípradnou hrozbu. Jan Kroupa věří, že brzy budou výsledky měření takové, že umožní otevřít estakádu bez omezení. „Máme průběžné výsledky, rada geotechnického monitoringu také průběžně zasedá. Ve chvíli, kdy vyhodnotíme, že tam nemáme jakoukoli nejasnost a řidiči se mohou vrátit na pravou stranu estakády Prackovice, tak dálnici otevřeme,“ dodal.
Dálnice D8 vede v části svého úseku přes České středohoří sesuvným územím, před třemi lety se dokonce na její rozestavěnou část zřítil podmáčený svah. Přestože ještě trvají spory o příčinu sesuvu, pro správce dálnice, jim nadřízené politiky a především pro projíždějící řidiče je zásadní, aby se neopakoval. Kritici stavby v podobě, ve které vznikla, tvrdí, že se zásadní chyby staly již na počátku, kdy ze tří možných koridorů a pěti variant trasy vybrala vláda tu, která prochází sesuvným územím, některé geologické posudky poukazovaly také na projekt, který nepočítal s řádným zabezpečením terénu u dálnice.
Stavba D8 začala v roce 1984, první úsek mezi Řehlovicemi a Trmicemi je v provozu od roku 1990. Zprovozněním úseku Lovosice–Řehlovice se stala D8 pátou dálnicí v Česku, která je řidičům k dispozici v celé plánované délce (po D2, D5, D10 a D46). Vede z Prahy na sever na hranice s Německem, kde na ni navazuje dálnice A17 do Drážďan.