SŽDC opět uvažuje o zrychlení koridoru na 200 km/h

Správa železniční dopravní cesty uvažuje o úpravách trati Praha–Ostrava tak, aby se maximální rychlost na ní zvýšila na 200 km/h. V současnosti se pohybuje mezi 80 a 160 km/h. Potřebná rekonstrukce by mohla být hotová dříve, než v Česku začnou vznikat vysokorychlostní železnice stavěné pro rychlost 300 km/h nebo vyšší.

SŽDC znovu oprášila dříve zavržené úvahy o zvýšení rychlosti na stávajících tranzitních koridorech na 200 km/h. Zatím s dvoustovkou počítala pouze na trati mezi Brnem a Přerovem a plánů na zrychlení mezi Brnem a Břeclaví či Pardubicemi a Chocní, kde jsou prakticky rovné úseky, se vzdala. Nyní se ale schyluje k obratu.

„Zrychlení trati do Ostravy může být připraveno velmi rychle,“ řekl Václav John ze SŽDC na diskusním fóru k vysokorychlostní železnici. Konkrétně by mohla být rekonstrukce hotová ještě před stavbou nových vysokorychlostních tratí. První by podle toho, co řekli počátkem června premiér a ministr dopravy, měla začít vznikat za devět let.

V současnosti je maximální rychlost mezi Prahou a Ostravou 160 km/h, vlaky jí však nejedou nepřetržitě. Zpomalit musí například mezi Úvaly a Poříčany, Chocní a Ústím nad Orlicí, v českotřebovském uzlu nebo na dluhonické spojce. Rekonstrukce pro zvýšení rychlosti by vyžadovala stavbu přeložky u Chocně – s čímž ale SŽDC stejně počítá – a především úpravy zabezpečovacího zařízení včetně zrušení přejezdů.

K možnosti zvýšení maximální rychlosti vlaků na stávajících koridorech v Česku o 40 km/h se za SŽDC naposledy veřejně vyjádřil tehdejší ředitel Jiří Kolář před dvěma lety. Tehdy dřívější úvahy zavrhl s tím, že náklady na přestavbu vhodných úseků jsou neúměrné relativně nízkým přínosům. „Je snadnější připravovat traťový úsek na vyšší rychlost od počátku než zvyšovat rychlost na již dříve zmodernizovaném úseku,“ poukázal i mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Že by přínos zrychlení byl minimální, zopakoval i Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. Časová úspora by podle něj činila maximálně pět minut.

Eventuelní zvýšení rychlosti na trati by ovšem bylo i výzvou pro dopravce. Až 200 km/h mohou jezdit všechny vozy RegioJetu, část jeho lokomotiv ale má maximum pouze 140 km/h. České dráhy mají opačný problém. I když mají dvacet lokomotiv pro rychlost až 200 km/h, většina jejich vozů schválených pro takový provoz je smluvně vázána na jiných trasách, než je ta z Prahy do Ostravy – jezdí především do Berlína a Vídně. Nové maximum by tak využily pouze jednotky Pendolino, zatímco expresy, které je doplňují, by ve stávající podobě již zrychlit nemohly.

Expresní vlak
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Ke skutečnému zrychlení provozu by navíc nestačila pouhá rekonstrukce stávající trati. SŽDC i dopravci v posledních dvou letech stále důrazněji poukazují, že trať mezi Prahou a Českou Třebovou nemá dostatečnou kapacitu. Podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha je kapacita trati vzhledem ke konkurenčnímu boji trojice železničních společností prakticky vyčerpaná. Ve špičkových časech mezi 6. až 9. hodinou a 14. až 17. hodinou je podle něj problém vložit do jízdního řádu osobních spojů nákladní vlaky. Na tom by zvýšení traťové rychlosti mnoho nezměnilo, pomohla by až výstavba nových vysokorychlostních tras, které by část osobních vlaků odvedly.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 4 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 6 hhodinami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 9 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 19 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 19 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 19 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...