SŽDC opět uvažuje o zrychlení koridoru na 200 km/h

Správa železniční dopravní cesty uvažuje o úpravách trati Praha–Ostrava tak, aby se maximální rychlost na ní zvýšila na 200 km/h. V současnosti se pohybuje mezi 80 a 160 km/h. Potřebná rekonstrukce by mohla být hotová dříve, než v Česku začnou vznikat vysokorychlostní železnice stavěné pro rychlost 300 km/h nebo vyšší.

SŽDC znovu oprášila dříve zavržené úvahy o zvýšení rychlosti na stávajících tranzitních koridorech na 200 km/h. Zatím s dvoustovkou počítala pouze na trati mezi Brnem a Přerovem a plánů na zrychlení mezi Brnem a Břeclaví či Pardubicemi a Chocní, kde jsou prakticky rovné úseky, se vzdala. Nyní se ale schyluje k obratu.

„Zrychlení trati do Ostravy může být připraveno velmi rychle,“ řekl Václav John ze SŽDC na diskusním fóru k vysokorychlostní železnici. Konkrétně by mohla být rekonstrukce hotová ještě před stavbou nových vysokorychlostních tratí. První by podle toho, co řekli počátkem června premiér a ministr dopravy, měla začít vznikat za devět let.

V současnosti je maximální rychlost mezi Prahou a Ostravou 160 km/h, vlaky jí však nejedou nepřetržitě. Zpomalit musí například mezi Úvaly a Poříčany, Chocní a Ústím nad Orlicí, v českotřebovském uzlu nebo na dluhonické spojce. Rekonstrukce pro zvýšení rychlosti by vyžadovala stavbu přeložky u Chocně – s čímž ale SŽDC stejně počítá – a především úpravy zabezpečovacího zařízení včetně zrušení přejezdů.

K možnosti zvýšení maximální rychlosti vlaků na stávajících koridorech v Česku o 40 km/h se za SŽDC naposledy veřejně vyjádřil tehdejší ředitel Jiří Kolář před dvěma lety. Tehdy dřívější úvahy zavrhl s tím, že náklady na přestavbu vhodných úseků jsou neúměrné relativně nízkým přínosům. „Je snadnější připravovat traťový úsek na vyšší rychlost od počátku než zvyšovat rychlost na již dříve zmodernizovaném úseku,“ poukázal i mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Že by přínos zrychlení byl minimální, zopakoval i Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. Časová úspora by podle něj činila maximálně pět minut.

Eventuelní zvýšení rychlosti na trati by ovšem bylo i výzvou pro dopravce. Až 200 km/h mohou jezdit všechny vozy RegioJetu, část jeho lokomotiv ale má maximum pouze 140 km/h. České dráhy mají opačný problém. I když mají dvacet lokomotiv pro rychlost až 200 km/h, většina jejich vozů schválených pro takový provoz je smluvně vázána na jiných trasách, než je ta z Prahy do Ostravy – jezdí především do Berlína a Vídně. Nové maximum by tak využily pouze jednotky Pendolino, zatímco expresy, které je doplňují, by ve stávající podobě již zrychlit nemohly.

Expresní vlak
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Ke skutečnému zrychlení provozu by navíc nestačila pouhá rekonstrukce stávající trati. SŽDC i dopravci v posledních dvou letech stále důrazněji poukazují, že trať mezi Prahou a Českou Třebovou nemá dostatečnou kapacitu. Podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha je kapacita trati vzhledem ke konkurenčnímu boji trojice železničních společností prakticky vyčerpaná. Ve špičkových časech mezi 6. až 9. hodinou a 14. až 17. hodinou je podle něj problém vložit do jízdního řádu osobních spojů nákladní vlaky. Na tom by zvýšení traťové rychlosti mnoho nezměnilo, pomohla by až výstavba nových vysokorychlostních tras, které by část osobních vlaků odvedly.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 3 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 4 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 5 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 8 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 11 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 11 hhodinami
Načítání...