Stát má rekordní výnos z dálničních známek

8 minut
Události: Prodej dálničních známek
Zdroj: ČT24

Stát poprvé v historii vybral za dálniční známky víc než sedm miliard korun. Za minulý rok řidiči nakoupili přes devět milionů kuponů. To je meziroční nárůst téměř o jedenáct procent. Utráceli za ně hlavně před březnovým zdražením a tradičně dominoval zájem o ty desetidenní. Od ledna 2025 známky podražily zhruba o šest procent. Cena se poprvé valorizovala automaticky. Roli hraje inflace nebo počet nově otevřených kilometrů dálnic.

S novým rokem nejvíc podražil roční kupon. Vyjde na 2 440 korun, tedy o 140 víc než dosud. Ceny těch dalších stouply proti loňsku o deset až třicet korun. Bez poplatku mohou po dálnicích dál jezdit elektrická nebo vodíková auta.

Od předchozího zdražení uběhlo jen deset měsíců. Tehdy se taxy měnily po dvanácti letech podle evropské směrnice Euroviněta a rostly pouze u roční známky. Zato ale rovnou o osm stovek. V dalších letech se ceny mají zvedat pozvolna. Velká byla poptávka po loňské novince. Jednodenních vinět se prodalo v průměru přes pět tisíc za den.

„Byla chyba, když ministr (Martin) Kupka skokově zdražil dálniční známku z 1500 na 2300 korun. Valorizace je přirozená věc v rámci kuponu, ale mělo se to valorizovat od částky 1500 korun,“ myslí si místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO).

„Všechny finanční prostředky, které vybereme na prodeji dálničních kupónů, směřují výhradně do dálnic, tedy zároveň do investic, do nových kilometrů dálnic a do údržby,“ oponuje ministr dopravy Kupka (ODS).

Nejvíc prohřešků je na D1

Meziročně stoupl i počet prohřešků. Za jízdu po zpoplatněném úseku bez známky šoféři loni zaplatili dohromady desítky milionů. Hlídky celkem pokutovaly dvaadvacet tisíc lidí. 

„Základní pokuta na místě, kdy řidič souhlasí, je maximálně do výše pěti tisíc. V případě opakovaného porušení se to řeší v rámci správního řízení,“ popisuje ředitel odboru dohledu Celní správy ČR Petr Müller.

Nejvíc pokut padá v místech, kde je provoz nejhustší. Tedy na D1 u Brna a Prahy. Celní správa apeluje na řidiče, aby si konec platnosti kuponů hlídali. Řadě z nich vypršel před koncem roku. Další to čeká na jaře.

Pokud by šofér zapomněl a vinětu nekoupil, pokutu může dostat jen v případě, že ho zastaví hlídka. Záznam, který se ukazuje na policejních tabletech, nestačí. „Pro to, aby to fungovalo jako u rychlosti, je potřeba změnit legislativu,“ míní Müller. Na zákonu, který by jednodušší pokutování umožnil, ovšem chybí politická shoda.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 30 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 1 hhodinou

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 11 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...