Stát poprvé v historii vybral za dálniční známky víc než sedm miliard korun. Za minulý rok řidiči nakoupili přes devět milionů kuponů. To je meziroční nárůst téměř o jedenáct procent. Utráceli za ně hlavně před březnovým zdražením a tradičně dominoval zájem o ty desetidenní. Od ledna 2025 známky podražily zhruba o šest procent. Cena se poprvé valorizovala automaticky. Roli hraje inflace nebo počet nově otevřených kilometrů dálnic.
Stát má rekordní výnos z dálničních známek
S novým rokem nejvíc podražil roční kupon. Vyjde na 2 440 korun, tedy o 140 víc než dosud. Ceny těch dalších stouply proti loňsku o deset až třicet korun. Bez poplatku mohou po dálnicích dál jezdit elektrická nebo vodíková auta.
Od předchozího zdražení uběhlo jen deset měsíců. Tehdy se taxy měnily po dvanácti letech podle evropské směrnice Euroviněta a rostly pouze u roční známky. Zato ale rovnou o osm stovek. V dalších letech se ceny mají zvedat pozvolna. Velká byla poptávka po loňské novince. Jednodenních vinět se prodalo v průměru přes pět tisíc za den.
„Byla chyba, když ministr (Martin) Kupka skokově zdražil dálniční známku z 1500 na 2300 korun. Valorizace je přirozená věc v rámci kuponu, ale mělo se to valorizovat od částky 1500 korun,“ myslí si místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO).
„Všechny finanční prostředky, které vybereme na prodeji dálničních kupónů, směřují výhradně do dálnic, tedy zároveň do investic, do nových kilometrů dálnic a do údržby,“ oponuje ministr dopravy Kupka (ODS).
Nejvíc prohřešků je na D1
Meziročně stoupl i počet prohřešků. Za jízdu po zpoplatněném úseku bez známky šoféři loni zaplatili dohromady desítky milionů. Hlídky celkem pokutovaly dvaadvacet tisíc lidí.
„Základní pokuta na místě, kdy řidič souhlasí, je maximálně do výše pěti tisíc. V případě opakovaného porušení se to řeší v rámci správního řízení,“ popisuje ředitel odboru dohledu Celní správy ČR Petr Müller.
Nejvíc pokut padá v místech, kde je provoz nejhustší. Tedy na D1 u Brna a Prahy. Celní správa apeluje na řidiče, aby si konec platnosti kuponů hlídali. Řadě z nich vypršel před koncem roku. Další to čeká na jaře.
Pokud by šofér zapomněl a vinětu nekoupil, pokutu může dostat jen v případě, že ho zastaví hlídka. Záznam, který se ukazuje na policejních tabletech, nestačí. „Pro to, aby to fungovalo jako u rychlosti, je potřeba změnit legislativu,“ míní Müller. Na zákonu, který by jednodušší pokutování umožnil, ovšem chybí politická shoda.