Stanjura: Vlakem jsem jel naposledy včera

Praha – Zbyněk Stanjura (ODS), s největší pravděpodobností nový ministr dopravy, hodlá resort připravit na plánované sloučení s ministerstvem průmyslu a obchodu. Chtěl by také ušetřit na provozu, vyřešit transformaci ŘSD či fungování SFDI.

„Dostal jsem od premiéra nabídku a úkol, po několika hodinách přemýšlení jsem tu nabídku, ten úkol přijal. Cíl je jednoduchý: zlevnit provoz v celé oblasti, ušetřené peníze z provozu věnovat na investice a současně připravit ministerstvo na sloučení s ministerstvem průmyslu tak, aby vzniklo ministerstvo hospodářství,“ prohlásil Stanjura.

Proces slučování odhaduje Stanjura na zhruba 18 měsíců. Se současným ministrem průmyslu Martinem Kubou (ODS) má podle svých slov dobré vztahy. Chce se také zaměřit na transformaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které by se mohlo změnit na akciovou společnost, a také chce vyřešit otázku, zda má i nadále existovat Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Dopravní stavby by mohly být totiž financovány přímo z rozpočtu ministerstva dopravy. Problematiku klíčových dopravních staveb hodlá Stanjura konzultovat i s opozicí. „To je horizont tří vlád, ne jedné vlády,“ řekl. V oblasti železniční přepravy se chce zaměřit na České dráhy a ČD Cargo.

Stanjura lituje odchodu z čela poslaneckého klubu ODS. „Člověk si ale v určitém okamžiku musí vybrat, i v politické straně,“ prohlásil. Nového šéfa klubu si poslanci ODS zvolí příští týden, grémium strany na tento post doporučilo Marka Bendu.

Doprava je bez vedení poté, co kvůli registru vozidel skončil ve vládě Pavel Dobeš (LIDEM). Nové ministry jmenuje na návrh premiéra prezident. Podle vyjádření Pražského hradu se tak stane ve středu.

Stanjura se v komunální politice pohybuje víc než deset let. V letech 2002–2010 byl primátorem Opavy, dlouhodobě působil v zastupitelstvu Moravskoslezského kraje. Do sněmovny se dostal ve volbách v roce 2010. Členem ODS je od roku 1991. 

Stanjura: Praxi mám a ne, že ne

Stanjura sice nemá vzdělání z oboru dopravy, nepovažuje to ale za překážku. „Vlakem jsem jel naposledy včera,“ odpověděl na dotaz novinářů. Původní profesí je programátor, má ale manažerské zkušenosti z řízení různých organizací. Proto si ho i premiér Nečas vybral, domnívá se. Volbu Stanjury chválil i ministr Kuba.

„Chápu svou úlohu jako manažerský úkol a věřím, že jsem už v minulosti manažerské schopnosti prokázal,“ konstatoval Stanjura. „Osm let jsem velel radnici statutárního města a devatenáct měsíců jsem byl předsedou nejsilnějšího vládního poslaneckého klubu. Byl jsem členem hospodářského výboru, který má ve své gesci mimo jiné celý rezort dopravy, ŘSD, železniční dopravu a k těmto otázkám jsem se pravidelně vyjadřoval.“

Hlasy z dopravní branže: Politika zvítězila nad odborností

Odborníci ovšem oponují s tím, že při výběru Zbyňka Stanjury převládly politické aspekty nad potřebou zvolit do čela dopravního resortu osobu s potřebnou kvalifikací. „Odbornost panu předsedovi klubu ODS chybí,“ uvedl prezident Svazu dopravy České republiky Jaroslav Hanák. Sám Stanjura ostatně uznal, že za experta na dopravní problematiku se považovat nemůže.

Podle Petra Moose z Dopravní fakulty ČVUT se bude muset nový ministr soustředit na pět oblastí, které jsou v současnosti největšími problémy resortu. Kromě hledání úspor ve fungování ministerstva by měl dokončit vznik železničního regulačního orgánu, udržet tempo investičních činností - zejména dokončit modernizaci dálnice D1 a dostavbu dalších plánovaných dálničních úseků. Podle Moose musí nový šéf resortu zajistit i smysluplné vyčerpání evropských dotací na dopravní infrastrukturu v rámci stávajícího programového období a zároveň připravit projekty pro období 2014-2020.

4 minuty
Vyjádření Zbyňka Stanjury
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 17 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 22 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 22 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...