Splavnění Berounky zničí krajinu a zhorší následky povodní, píší vládě starostové

Starostové brojí proti splavnění Berounky (zdroj: ČT24)

Města a pražské městské části u dolního toku Berounky žádají vládu o vyjmutí řeky z vodních cest určených pro splavnění. Úpravy Berounky pro motorové lodě by podle nich zhoršily dopady povodní a charakter krajiny kolem řeky, která si dosud uchovala přirozené koryto. Jezy nebo zdymadla, s nimiž počítá generel splavnění, by také měly negativní vliv na říční živočichy. Starostové to uvedli v otevřeném dopise vládě.

„Naše volání po tom, aby se řeka Berounka nesplavňovala, je v souladu s tím, co říká hlavní město Praha, co říká povodí, co říká ministerstvo životního prostředí. Vlastně pouze ministerstvo dopravy pracuje s tím, že v zákoně o vnitrozemské plavbě je Berounka vedena jako splavnitelná,“ řekl starosta Černošic Filip Kořínek (Věci černošické).

„Takže proto žádáme vládu a budeme žádat parlament, který by následně o změně zákona hlasoval, aby Berounku z tohoto vyškrtly a Berounku zachránily,“ dodal starosta. Novelu zákona o vnitrozemské plavbě projedná vláda ve středu.

Zákon nyní počítá s tím, že Berounka by se mohla splavnit po 37. říční kilometr, tedy až nad Beroun. Podle dopisu vyjmutí celého toku navrhuje i ministerstvo životního prostředí, zatímco ministerstvo dopravy chce zachovat splavnost alespoň do Černošic. Větší lodě mohou plout zatím jen zhruba jeden kilometr od soutoku k přístavu Radotín.

Aby se řeka stala cestou pro motorové lodě, muselo by být prohloubeno koryto a bylo by nutné vybudovat jezy a plavební komory. „To jsou obrovské peníze, které jsou ekonomicky nezdůvodnitelné přínosem toho, že by případně pár lodiček mohlo dojet od soutoku s Vltavou až do Černošic,“ dodal starosta Kořínek.

Plány na splavnění prodražují i další stavby

Stavby na řece by podle signatářů dopisu zhoršily rozliv řeky v případě povodní. „Stavební zásahy zhorší již dnes kritickou povodňovou situaci místních obyvatel a otevřou oblast pro průmyslové využití, protože v úseku do Radotína se počítá i s nákladní dopravou,“ uvedla starostka Zbraslavi Zuzana Vejvodová (100pro Zbraslav). Přírodní meandry v říční nivě zvyšují retenční vlastnosti řeky.

Soutok Vltavy a Berounky v pražských Lahovicích při povodních v roce 2013
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Zástupci obcí upozornili na to, že zvažované splavnění řeky se projevuje už nyní. Jakýkoli stavební záměr na řece musí počítat s tím, že by Berounka v budoucnu byla splavná pro lodě, proto je nutné stavět vyšší a tím i dražší mosty.

„Varianta splavnění ve stávajícím řečišti zničí krásný proudný úsek řeky a oblíbené místo pro rekreaci Pražanů, které je zároveň i velkým trdlištěm ryb,“ řekla pražská radní pro životní prostředí Jana Plamínková (STAN/Trojkoalice).

„Nechceme, aby z Berounky vznikl kanál. Máme krásné přírodní meandry a najednou bychom si je chtěli ničit? To nedává z protipovodňového hlediska vůbec žádný smysl,“ dodává Plamínková.

Na soutoku s Vltavou chce Praha park

Praha chce na soutoku Berounky a Vltavy vybudovat příměstský park. Magistrát o tom informoval už v roce 2015. Projekt ale brzdí záměr na splavnění Berounky, kvůli kterému je nutné v oblasti počítat s vytvořením jezu. Realizaci prodlužují také problémy s odkupem a pronájmem pozemků. S posílením přírodního charakteru Berounky počítá i Povodí Vltavy.

Praha chce na soutoku Berounky a Vltavy vybudovat příměstský park
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Pod dopisem adresovaným vládě jsou podepsaní také čtyři starostové pražských městských částí – Prahy 16 (Radotína) Karel Hanzlík (ODS), Lipenců Michal Popek (Pro Prahu), Velké Chuchle Stanislav Fresl (ODS) a Prahy 12 Milan Maruštík (ANO).

Městské části, hlavní město a obce v oblasti soutoku Berounky a Vltavy v roce 2015 podepsaly memorandum o rozvoji v okolí soutoku řek. Ve stejném roce svazek obcí Region Dolní Berounka požádal o vypuštění Berounky ze seznamu toků určených pro motorovou lodní dopravu.