Skutečný dárek není marketing, ale něco, o čem se dá povídat, říká Šimon Pánek

Šimon Pánek hostem Interview ČT24 (zdroj: ČT24)

Organizace Člověk v tísni připravuje každý rok charitativní projekt Skutečný dárek. Ten pomáhá v chudých zemích, třeba v Africe nebo v Asii, ze sbírky se však hradily třeba i tábory pro sociálně slabé v Česku. „Lidé v Česku certifikáty kupují a má to smysl. Vždy máte někoho, komu nevíte, co koupit k Vánocům,“ uvedl šéf organizace Šimon Pánek v Interview ČT24. Podle něj tento projekt využívají rodiče, kteří chtějí svým ratolestem vedle drahých darů pořídit i dárek, o němž se dá mluvit.

„Můžete si vybrat od kuřat až po bezpečný porod. Na zajištění základní sterilizace nástrojů a přítomnost personálu stačí 850 korun,“ hovořil ve vysílání Šimon Pánek o projektu Skutecnydarek.cz.

„Někdo koupí kozu nebo ovci, kuřata, kachny. Je to prostě v balíku obživa. Ty ceny se odvíjí od skutečných cen v těch zemích. Není to vymyšlené tady pro marketing. Drahá je samozřejmě kráva, ale kráva poskytuje rodině mléko, takže část se dá prodávat. Rodina si může vyrábět sýr. Ten, kdo má rozpočet 500 dolarů na rok, tak mu změní život, když dostane krávu,“ vysvětloval šéf Člověka v tísni. 

Méně drahé dary podle něj často volí rodiče pro své děti. Dá se pořídit třeba kniha, oslík a podobně. „Chtějí jim dát kromě drahých dárků také něco, o čem se dá povídat. Je spousta míst, kde se lidé mají výrazně špatně, takže kromě toho, že utratíme hodně peněz na sebe, bychom kousek mohli dát jinam,“ apeloval Šimon Pánek. 

Limitované edice českých umělců

Charitativní projekt Skutečný dárek funguje už od roku 2009. Během té doby lidé nakoupili dary za 130 milionů korun, jen v loňském roce to bylo za 22 milionů. Letos projekt propaguje v televizi i přetočená scéna z populárních Pelíšků. A lidé si mohou koupit třeba magické těžítko z tohoto filmu. 

Limitované edice dárků českých umělců a značek nabízí charitativní e-shop už druhým rokem. Dárci mohou nadělit pod stromeček grafiku výtvarníka Petra Nikla, peněženku od PlayBag, šálu od Ester Geislerové a Josefiny Bakošové, zápisník Papelote nebo šperk Elišky Lhotské.

Podle Šimona Pánka pomáhají prostředky z tohoto projektu zejména ve chvíli, kdy někde vypukne humanitární katastrofa. Humanitární pomoc je totiž potřeba poskytnout rychle. „Musíte vytvořit zázemí, zajistit vlastní bezpečí, najmout zaměstnance, otevřít účet, najmout nákladní auta, nakoupit potraviny, dávat správu domu, koordinovat se s vojáky a OSN. Je to velmi složité a v tu chvíli nám pomáhají skutečné dárky,“ dodal Pánek. 

Skutečný dárek
Zdroj: ČT24

Podle něj se dárci nemusí obávat, že by nakonec peníze nedoputovaly na určené místo: „Skutečný dárek je součástí veřejné sbírky. Všechny sbírkové peníze, které se sejdou, musejí být vyúčtovány. Další kontrolou jsou pak naši dárci a komunikace s nimi. Dárky používáme v těch zemích, kde jsme dlouhodobě, kde máme své mise, kde máme peníze od české vlády nebo začínáme s humanitární pomocí,“ ujišťoval Pánek. 

Za 11 let fungování rozdala organizace Člověk v tísni farmářům skoro sedm tisíc koz a ovcí, více než 15 tisíc kusů drůbeže, 241 krav a volů a 328 oslíků s povozem. Kromě toho poskytla více než 10 600 zemědělcům nářadí, desítky tun osiva a dlouhodobě podporovala přes 20 školicích středisek pro farmáře.

V Česku peníze ze Skutečného dárku pomohly financovat šest letních táborů pro děti ze sociálně slabých rodin většinou ze severních Čech. Sto šedesáti z nich nadělil Skutečný dárek knížku, která byla často první, kterou držely v ruce nebo mohly vlastnit. Pro nejmenší vybrali koordinátoři pohádky, starším komiksy nebo dobrodružné knihy, jež v nich mohou vzbudit další zájem o čtení.