Rozdělení zaměstnanců do skupin, měření teploty, oddělené šatny pro řidiče sypačů nebo samostatné prostory pro dispečery. Silničáři se připravují nejenom na zimní počasí, ale také na problémy spojené se šířením koronaviru. Komplikace by znamenal zejména výpadek řidičů techniky. Ředitelé údržby silnic se tak připravují na krizový scénář, kdy by museli povolat do svých řad například i zaměstnance stavebních firem nebo zemědělce s traktorem.
Silničáři se připravují na zimu s koronavirem. Největší problém by znamenal výpadek řidičů techniky
Mezi silničáři je ve všech krajích dohromady okolo 160 zaměstnanců nakažených koronavirem nebo v karanténě. „Zatím jsou to jednotlivé případy. Převážně jde o techniky, dělníků je nakažených minimum,“ uvedl Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby Pardubického kraje.
Nakažené neevidují pouze ve Správě a údržbě silnic Valašska (SÚSVS). „Klepu zatím na dřevo. Ještě jsme všichni zdraví,“ říká jednatel Jaromír Kořístka.
Krajské správy a údržby se obávají zejména vyšší absence řidičů. „Když bude potřeba, využijeme 72 takzvaných radličkářů,“ uvedl Miroslav Doležal, generální ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. „Ti vlastní traktor a s pomocí radlice budou udržovat komunikace ve svém okolí,“ dodal Doležal. „Případně bychom povolali i nějaké bývalé zaměstnance nebo řidiče ze stavebních firem,“ dodal Radovan Necid, ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny.
Opatření na pracovištích
V Královéhradeckém a Libereckém kraji došlo k vybudování nových dispečerských pracovišť. „Máme tak k dispozici samostatná pracoviště pro interní zaměstnance a externí zaměstnance,“ popisuje ředitel Údržby silnic Královéhradeckého kraje Jiří Brandejs. „Umožňuje nám to dezinfekci jednoho pracoviště bez omezení pracovní činnosti dispečerů,“ vysvětlil.
Silničáři zavedli nová opatření i proti nákaze koronavirem mezi zaměstnanci. Nyní jsou rozděleni do skupin, které se střídají po směnách. Podle provozního náměstka Správy silnic Olomouckého kraje, Tomáše Vaidy tím chtějí co nejvíce zamezit osobnímu styku.
V Praze a Královéhradeckém kraji došlo i k rozdělení různých společenských prostor. „Pro řidiče sypačů jsme vybudovali novou šatnu, abychom zaměstnance drželi co nejvíce odděleně,“ uvedl tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana.
Zaměstnanci jsou vybaveni hygienickými potřebami. Pravidelně jim je měřena teplota před nástupem do práce. Veškerá pracoviště a vozidla jsou po směně dezinfikována.
Problémy s dodávkou techniky
Do problémů se v některých krajích dostali silničáři s dodávkou nové techniky ze zahraničí. Správa a údržba silnic v Jihočeském kraji (SÚSJK) obdrží sedm z 15 nově pořízených sypačů až na začátku roku 2021. „Dodat nám je mělo Volvo a Scanie, obě firmy měly výpadek. Byly dva měsíce zavřené kvůli koronaviru, jedné i vyhořela fabrika,“ řekl Jan Štícha, ředitel SÚSJK.
S dodáním techniky měla problém i Správa silnic Moravskoslezského kraje. „Někde vyhořela továrna, někde byl lockdown,“ vysvětlil technicko-provozní náměstek Milan Novák. „Stroje by však měly zimní údržbu ještě stihnout,“ dodal.