Příští rok mají statistici po deseti letech v plánu sčítání lidí, domů a bytů. Začne na jaře. Od posledního šetření v roce 2011 se řada věcí změnila. Úřad například snížil počet otázek a tím i dotazníků. Místo tří bude jen jeden a přednostně se bude vyplňovat na internetu. O jak složitý nebo naopak jednoduchý proces jde, si vyzkoušeli žáci základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií v projektu nazvaném Minisčítání.
Sčítání lidu začne za čtvrt roku. Proces si už vyzkoušeli žáci některých škol
Sčítání lidu má na českém území už stoletou tradici. Zároveň jde o zákonnou povinnost. S postupným rozvojem společnosti a země přibývalo i otázek. Ty zásadní se ale léta nemění. Týkají se například toho, kolik lidí se stěhuje a kolik naopak zůstává na stejném místě. Statistici se zajímají také třeba o to, čím obyvatelé Česka cestují do práce či do školy.
Na dotazy budou lidé od 27. března odpovídat hlavně na stránkách Českého statistického úřadu (ČSÚ). „Zadáte číslo svého dokladu, občanský průkaz nebo pas, a datum narození. Tím se identifikujete, že jste to vy, a můžete začít vyplňovat,“ vysvětlil předseda ČSÚ Marek Rojíček.
Před deseti lety šlo o 47 položek ve třech formulářích. Ten nyní bude pouze jeden. Po dvou týdnech bude Český statistický úřad vědět, kdo neodpověděl. Právě do těchto domácností pak zamíří sčítací komisaři.
Minisčítání na školách
„Měli by chodit dvakrát v různou dobu, aby se vás pokud možno snažili zastihnout. Předají vám to a potom vám řeknou, kdy budou formuláře sbírat,“ uvedl Rojíček. Sčítací formulář bude možné vyzvednout, ale i vyplněný odevzdat na pobočkách pošt a Českého statistického úřadu. Prioritu má ale on-line sčítání.
Proceduru si už vyzkoušeli žáci více než 300 škol, které se zapojily do projektu Minisčítání. Jednou z nich je i Arcibiskupské gymnázium Praha. Podle jeho žáků je sčítání na internetu funkční a jednoduché. Soubor otázek byl zaměřen na rodinu, volný čas a životní hodnoty.
„Když jsem ty otázky viděl, tak mě překvapilo, co lidé budou odpovídat třeba při používání sociálních sítí,“ uvedl student Arcibiskupského gymnázia Praha Lukáš Valenta. Na otázky žáci odpovídali a pak je vyhodnocovali. Vytvářeli tabulky a grafy, které porovnávali výsledky v jiných školách.
„Měli pocit, že se konečně zabývají něčím opravdickým. Že dělají něco praktického, co má smysl, že to nejsou vymyšlené slovní úlohy,“ poznamenala Lucie Bohatá, která na Arcibiskupském gymnáziu vyučuje. „To je to, co jsme vlastně chtěli, aby s nimi dále pracovali, aby to využili v hodinách,“ dodal Rojíček.
O celorepublikovém sčítání lidí se tito žáci dozvěděli v hodině občanské výchovy. Proces teď i z vlastní zkušenosti považují ze velmi důležitý a užitečný.