Rozhovory s lídry kandidátek do evropských voleb: Daniel Konečný (TK)

9 minut
Rozhovor s lídrem kandidátky Tvůj kandidát Danielem Konečným
Zdroj: ČT24

Před volbami do Evropského parlamentu přináší ČT24 rozhovory s lídry všech kandidátek, které se o mandáty ucházejí. S číslem 23 jde do voleb Tvůj kandidát (TK). Jeho jediným představitelem, a tudíž lídrem je Daniel Konečný. Rozhovor s ním vedl Tomáš Drahoňovský.

Které hlavní agendě byste se chtěl v případě zvolení do Evropského parlamentu věnovat?

Takže si to zopakujeme, já jsem Dan Konečný a jsem tvůj osobní kandidát do europarlamentu. Přicházím do Bruselu proto, abych ti dokázal vydobýt vše, co od Evropy očekáváš. Já, europoslanec, budu chtít dotované kupony na pivo pro každého Čecha, aj Moraváka a Slezana. Prostě dotace do každé rodiny, na přímo, bez byrokracie a bez odklonu, rozuměj: krádeží.

Vaše kandidátka má hlavní heslo: „Politici si z nás dělali srandu už dlouho, teď je řada na nás!“

Ano, je to přesně tak. Je to o tom, abychom jim nalili jejich vlastní medicínu. Koneckonců, Karel Čapek už před více než sto lety říkal, že veřejný humor je odborná kritika veřejného života.

Ve vašem programu vidím, že chcete dostat Blanku až do Bruselu, další výrazný slogan kampaně. Jak toho dosáhnout prostřednictvím Evropského parlamentu?

Určitě. Já budu vycházet z takzvané „best practice“ neboli nejlepší české praxe. To znamená, že to v Bruselu budu řídit jako firmu, budu makat, budu profík a budu to myslet upřímně. A to by mělo stačit.

Když se člověk podívá na stránky kandidátky Tvůj kandidát, čte, že chcete zmonitorovat Unii a podívat se na zoubek fungování rozhodovacích mechanismů Evropské unie.

Určitě. To se dotýká například mých programových cílů v otázce reformy Evropské unie, a to je třeba o tom, že by ty dotace měla Unie vlastně vyplácet přímo na naše účty. No, jak toho vlastně dosáhnout? Tak, že se bude transformovat na akciovou společnost a každý rok 23. 12. nám to vyplatí přímo na náš účet ve formě dividend. To je jedno z těch konkrétních opatření.

Evropská unie je „složitá“, „nedosažitelná“, „nepružná“, „odosobněná“, „leckdy má patent na rozum“ a „poučuje nás, místo aby řešila“. Jak se to podle vás projevuje?

No, má málo empatie pro hlavní programové body, které prosazuji. My chceme více piva, více peněz a více sexu.

Jakým způsobem dosáhnout třeba právě toho posledního bodu, v případě hlasování Evropského parlamentu o návrzích Evropské komise?

Já bych se zeptal vás i budoucích kolegů europoslanců, zda mají něco proti sexu.

Proti sexu asi nemá nikdo nic.

Přesně tak. Takže prosazujeme věc, která je společná, máme shodu, tudíž na to můžeme třeba založit nějakou frakci a prosadit to.

To každopádně. Jak by ale měl vypadat legislativní předpis, který by to umožňoval?

Já nevím, až se dostanu do toho europarlamentu, tak to samozřejmě budu řešit.

Napadá mě, když čtu slogany, které se objevují v rámci kampaně, co byste dělal, kdybyste se do Evropského parlamentu skutečně dostal?

Tak jak jsem říkal, budu to tam řídit jako firmu. To by mělo stačit. Můj slogan, takový, který jste možná ještě neviděl, je: „Dycky Česko, hnací motor Evropské unie“.

Do jaké frakce byste se chtěl zařadit v případě, že byste se dostal do řad Evropského parlamentu?

To je velice zajímavá otázka. Děkuji za ni. V europarlamentu existuje jeden poslanec za německou stranu Die Partei, neboli Strana, pan Sonneborn. Myslím si, že je přirozeným kandidátem na společné vize a cíle.

Dvojí kvalita potravin, téma, které se teď řeší na národní úrovni, téma, které se řešilo na evropské úrovni. Váš plakát říká, že Němci budou jíst naše a my jejich.

Přesně tak. (Ukazuje plakát.) Rázně vyřeším dvojí kvalitu jídla, souhlasím s tím, že je to jedno z hlavních témat letošních eurovoleb. Je to opravdu o tom, že našim sousedům zabereme dvě nebo tři spolkové země, vezmeme si jejich jídlo a dáme jim to naše.

To ale nevyřeší dvojí kvalitu jídla, ta bude stejně existovat, jenom bude existovat jinde.

To máte pravdu, ale budeme jíst dobré jídlo. Kvalitní.

Takže dvojí kvalita by měla zůstat, ale měl by být určen stát, který by měl nižší kvalitu konzumovat třeba za nás.

To říkáte vy.

No, já jsem to tak pochopil. Pokud by byly vybrány tři spolkové země… Které by měly dostat české jídlo?

Tam, kde jsou nejbližší německé prodejny s jídlem, to víme, kolem hranic. Ne, samozřejmě, dvojí kvalita je problém, mělo by se to vyřešit. Ale to moje řešení je, myslím si, unikátně efektivní a pro všechny prosaditelné.

Přiznám se, že jsem ve vašem programu nenašel řešení širších geopolitických problémů, možná jsem se jen špatně díval. Sankce proti Rusku, o těch se hlasuje každým rokem v rámci struktur Evropské unie, pravda, spíše na Evropské radě než v Evropském parlamentu.

Děkuju za tento dotaz, považuji ho za širší dotaz k našemu vztahu s velmocemi, to znamená nejenom Rusko, Čína, ale i Spojené státy. Zde bych chtěl říci, že nejsme žádná velmoc, ale je dobré mít ambiciózní projekt, který upoutá velmoci a nás všechny donutí hezky spolupracovat.

V tomto smyslu mám tunel Blanka neboli projekt tunelu Blanka 2, který protáhneme až do Bruselu. Je to absolutně unikátní záležitost, je to jedno z těch hesel: „Vy nám, my vám“. Je to projekt vysokorychlostní Evropy, 70 kilometrů v hodině, 900 kilometrů délka, 163 kilometrů na našem území a řešení zaměstnanosti na deset let, 100 tisíc pracovních míst. Chci ještě říct, že propagované projekty Hedvábná stezka nebo i kanál Odra–Dyje jsou proti tomu vlastně úplně z mateřské školky.

No, Hedvábná stezka by popravdě řečeno byla asi delší než tunel, který začíná v Praze a končí v Bruselu.

Máte pravdu, ale zapomněl jsem dodat, že se bude kopat bez mechanizace, to znamená, že spotřeba pracovníků bude vyšší, výrazně vyšší než u zmíněného projektu Hedvábná stezka.

Co se týče Ruska, vidím, že vaše mapa končí někde za Ostravou.

Nenene.

Tím jsme začali, vztahem k Rusku a případně dalšími protiruskými sankcemi. Tunel z Bruselu do Prahy nebo z Prahy do Bruselu, ten s tím asi úplně nesouvisí.

Mohl souviset až s Londýnem, ale jak víme, brexit nám to trochu zkazil, takže zatím končí v Bruselu.

Brexit, sám jste to nakousnul. Kdy by měla Británie opustit struktury Unie? Ještě před 31. říjnem?

To já absolutně netuším. Myslím si ale, že brexit je pro nás fantastickou příležitostí k „českofonii“. Zaveďme tento termín. Znamená prosazování českého jazyka, českých hodnot, české kultury, protože koneckonců až půjdou Angličané pryč, tak jediný stát, který má angličtinu jako mateřštinu, je Irsko. To má jen čtyři miliony obyvatel. My máme deset. Můj program souvisí s tím, aby se celá Komise, všichni úředníci orgánů EU naučili česky, vyslovovali správně „ř“ a „pivo“ bylo označení piva v celé Evropské unii.

Další úžasný dopad brexitu je krásné sloveso, které máme teď v našem jazyce, a to je brexitovat. Význam je jasný, je to třeba slečna, která jde na večírek, je tam do dvanácti, oznámí všem, že už jde domů, a pak tam ještě dvě nebo tři hodiny zevluje. A to je právě to brexitování. Krásné slovo.

Czexit? Mělo by Česko v budoucnosti czexitovat, nebo nikoliv. Nebo je podmínkou váš poměrně komplexní návrh na reformu Evropské unie?

Já chci říct, že hnutí Tvůj kandidát je unikátní, protože je Evropa ano i Evropa ne. A ještě je pro zbylých 87 procent voličů, kterým je Evropa šumafuk a evropské volby taky. Takže já jsem skutečně „catch all“ hnutí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce Šereda rezignoval na post šéfa odboru závažné kriminality v Olomouci

Státní zástupce Petr Šereda rezignoval na post ředitele odboru závažné hospodářské a finanční kriminality Vrchního státního zastupitelství (VSZ) v Olomouci. Serveru Info.cz to potvrdil vrchní státní zástupce v Olomouci Radim Dragoun. Podle informací ČTK bude Šereda nadále pracovat jako řadový státní zástupce. Důvody rezignace Šeredy na funkci ředitele odboru podle serveru nejsou známy, rozhodnutí údajně v úterý oznámil Dragoun kolegům.
12:17Aktualizovánopřed 28 mminutami

Rozhodnutí je na mandátovém výboru, řekl Okamura ke svému vydání

Sněmovní mandátový a imunitní výbor se v úterý zabýval soudními žádostmi o vydání premiéra a předsedy ANO Andreje Babiše a předsedy sněmovny a SPD Tomia Okamury k trestnímu stíhání. Babiš se ke svému případu před výborem vyjádřil jako první. Následně mluvil Okamura, který řekl, že rozhodnutí o vydání je na výboru. Doporučení plénu k žádostem výbor vydá 3. února. Očekává se, že sněmovna ani jednoho z politiků tentokrát ke stíhání nevydá.
01:01Aktualizovánopřed 31 mminutami

Hasičům loni přibylo zásahů u požárů

Hasiči v loňském roce vyjížděli k 18 684 požárům, jejich počet oproti roku 2024 vzrostl o 1503. Zasahovali i u více dopravních nehod nebo úniků látek, celkový počet zásahů ale meziročně klesl. V souvislosti s požáry zemřelo loni 112 lidí, meziročně o pět více. Přímo při požáru pak zemřelo 78 lidí, v roce 2024 to bylo o jednoho méně. Údaje o loňské činnosti sboru představil generální ředitel hasičů Vladimír Vlček.
11:12Aktualizovánopřed 43 mminutami

Vémola byl podle policie součástí rozsáhlé pašerácké sítě

Karel Vémola, stíhaný od loňského prosince za organizovanou drogovou trestnou činnost, byl podle kriminalistů součástí rozsáhlé pašerácké sítě. Tu policisté odhalili při operaci s krycím názvem Padrino. V kauze čelí obvinění pět lidí, tři z nich jsou ve vazbě. Vémola mohl podle zprávy Národní protidrogové centrály ve skupině plnit roli koordinátora.
10:09Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Dvacet tisíc eur za prohru. Reportéři ČT získali svědectví o podvodech ve fotbale

Za jeden zápas nabídka i dvacet tisíc eur pro několik hráčů. Sázkařské mafie po celém světě ve sportu operují s miliardami, často dochází k praní špinavých peněz. To, že se ovlivňují fotbalové zápasy kvůli sázkám – v uplynulých letech v Česku nejčastěji ve třetí lize –, už v reportážích několikrát zaznělo. Reportéři ČT nyní získali nová exkluzivní svědectví, která detailně popisují, jak tyto sázkařské gangy fungují. Nejde jen o ovlivňování jednotlivých zápasů. Tyto skupiny se snaží také infiltrovat celý klub zevnitř jako skrytí investoři. Takový případ objevili i v Česku. Natáčela Adéla Paclíková.
před 3 hhodinami

Útočník v Chřibské vystřílel desítky nábojů. Případem se zbývá i GIBS

Útočník v pondělí na úřadě v Chřibské na Děčínsku vystřílel několik desítek nábojů a měl u sebe čtyři nelegálně držené zbraně, uvedla v úterý policie. Ta už ukončila ohledávání městského úřadu, kde muž zastřelil jednoho člověka a sebe a dalších šest lidí zranil. Případem se zabývá také Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). Úřad v Chřibské je do odvolání uzavřený. Stav dvou osob, které skončily v nemocnici, je stabilizovaný.
09:16Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Přátelství Česka a Izraele bude sílit, řekl Macinka po jednání se Sa'arem

Pod současnou vládou bude pokračovat a sílit tradiční přátelství Česka s Izraelem, řekl ministr zahraničí Petr Macinka (Motoristé) po jednání se svým izraelským protějškem Gideonem Sa'arem v Praze. Obě země mají hodně společných postojů, dodal Macinka. Sa'ar uvedl, že vztahy obou zemí se mohou pod novou vládou dostat na novou úroveň.
10:44Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů probrali pomoc Ukrajině i veřejnoprávní média

Financování veřejnoprávních médií rozebrali v Událostech, komentářích moderovaných Lukášem Dolanským zástupci opozice i vládní koalice. Místopředseda sněmovny Patrik Nacher (ANO) sdělil parametry navrhovaného modelu financování veřejnoprávních médií. „V obecné rovině jde o navázání na daňový příjem ze státního rozpočtu. Dále se v rámci koalice debatuje o tvorbě koeficientu, který by určoval výši financí a byl by neměnný,“ upřesnil. Podle člena sněmovního výboru pro obranu Ivana Bartoše (Piráti) to takto nastavit nelze. „Pojďme najít mechanismus, který je opravdu politiky nedotknutelný,“ prohlásil. Místopředseda sněmovního ústavně-právního výboru Libor Vondráček (Svobodní, klub SPD) uvedl, že jde o koaliční kompromis a detaily se musí doladit. „Postupujeme přesně podle programového prohlášení,“ řekl. „Současná vláda postupně směřuje ke zestátnění veřejnoprávních médií,“ myslí si člen sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS). Hosté hovořili také o české pomoci Ukrajině.
před 4 hhodinami
Načítání...