V České republice podle prodejců roste zájem zákazníků o privátní značky, tedy produkty prodávané pod záštitou určitého obchodního řetězce. V současnosti představují asi čtvrtinu všech tržeb obchodů. Na jejich rostoucí oblibě se podílí i aktuální ekonomická situace domácností. Výhodou je totiž nižší cena, kterou konkurují známým značkám.
Roste zájem o potraviny privátních značek. Roli hraje nižší cena i promo, říkají prodejci
„Vždycky koukám, co je zrovna ve slevě samozřejmě. Nějaká mouka, cukr, základní věci. Dívám se po levnějších variantách,“ říká zákazník Martin Spirit.
Privátní značky nabízí na českém trhu všechny velké obchodní řetězce. U některých představují většinu jejich nabídky. „Podíl privátních značek u nás tvoří 75 procent. Primárně zákazníci nakupují základní potraviny, ale je tam také zajímavý trend, že čím dál tím více si kupují hotová jídla, a to kvůli rostoucím cenám jídla v restauracích,“ uvedl mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Kvalita privátních značek se v očích zákazníka mění
Potravinové obchody na své produkty i více upozorňují. „Naše privátní značky podporujeme promočními aktivitami, díky tomu též čelíme zvýšenému zájmu,“ sdělila vedoucí oblasti čerstvého zboží Kauflandu Blanka Bogel. „Dříve si lidé opravdu mysleli, že ta vlastní značka je třeba méně kvalitní, dneska to neplatí,“ dodal mluvčí skupiny COOP Lukáš Němčík.
Větší zájem lidí o privátní značky ovlivnila podle obchodních řetězců ekonomická krize a s ní spojená snaha lidí šetřit. „Prodáváme to, o co je zájem. To, že zákazník vyžaduje a hledá vlastní značky, je vidět v prodejích, které máme,“ konstatoval ředitel marketingu Penny Market Vít Vojtěch. „Je to možná i dobrá zpráva pro české výrobce, protože pro ně vyrábět privátku znamená třeba kontrakt na pět let,“ přidal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Podle šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže jsou některé produkty privátních značek výrazně levnější než ostatní výrobky, a to díky nižší marži obchodníků. Může to způsobit odliv zákazníků od značkových výrobků.
„Zatím nevidíme žádný důvod pro zásah z hlediska ochrany hospodářské soutěže. Nicméně nelze vyloučit, že v budoucnu by některé konkrétní jednání obchodních řetězců v oblasti privátních značek mohlo být vyhodnoceno jako nekalá obchodní praktika,“ prohlásil mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda.