Průměrný věk řidičů autobusu překročil 50 let, dopravcům chybí stovky lidí. Je to hazard, varuje expertka

Tisíc řidičů linkových autobusů chybí tuzemským dopravním podnikům a meziměstské autobusové dopravě. Podstav je nejvýraznější v Jihlavě nebo Liberci a Jablonci nad Nisou. Průměrně chybí jednotlivým dopravcům asi desetina řidičů, tíživou situaci navíc komplikuje i stále vyšší věk řidičů.

ČT provedla průzkum mezi dvacítkou největších měst a osmi velkými soukromými dopravci, kteří zajišťují pravidelnou veřejnou dopravu. Celkem jde o více než deset tisíc šoférů linkových autobusů. Ukázalo se, že jejich průměrný věk je 50 let. A toto číslo se bude stále zvyšovat. Podle expertů by přitom měli řidiči odcházet do důchodu o poznání dřív než běžná populace.

„V oblasti dopravní psychologie je vesměs shoda, že optimální hranice pro odchod do důchodu řidiče autobusu – který je aktivní v této profesi celoživotně – by měla být kolem 55., maximálně 60. roku věku. Ten člověk je skutečně opotřebovaný,“ míní dopravní psycholožka z České zemědělské univerzity Pavla Rymešová, byť připouští, že v současné praxi by to asi nebylo ani možné.

Například v Jihlavě či Prostějově je průměrný věk šoférů městské hromadné dopravy právě 55 let. V Karlových Varech, Českých Budějovicích nebo Ústí nad Labem jen o dva roky nižší. Nicméně ani v ostatních městech není výjimkou, že pasažéry vozí lidé i důchodového věku.

Řidiči autobusů – regionální spoje
Zdroj: Průzkum ČT

Z více než dvou tisíc řidičů MHD v Praze je šestina starší 60 let. V důchodu je pak zhruba pět až sedm procent šoférů. „Tím, jak se zvyšuje odchod do důchodu, tak se logicky posouvá i průměrné stáří řidičů. Naštěstí to ale zatím není o tolik, jak jsme se báli,“ říká Jan Barchánek, zástupce vedoucího jednotky Provoz autobusy Dopravního podniku hl. m. Prahy.

„Snažíme se pracovat i se staršími řidiči. Snažíme se jim nabídnout, pokud nechtějí pracovat na hlavní pracovní poměr, nějaký zkrácený úvazek. Nebo aby třeba mohli jezdit více o víkendech, kdy je provoz slabší,“ dodává.

Stále složitější doprava

Vyšší věk ve spojitosti se stále hustší dopravou, narůstajícím stresem a zvyšujícími se nároky na fyzickou i duševní odolnost řidiče – autobusů zvlášť – s sebou samozřejmě nese rizika.

Srpen 2017, Krupka. Leden 2017, Praha a Hradec Králové. Březen 2016, Děčín. Srpen 2015 a květen 2013, České Budějovice. Květen 2013, Liberec. Březen 2013, Ostrov u Macochy. Leden 2013, Ostrava… To je jen částečný výčet nehod autobusů, jejichž příčinou byl kolaps řidiče za volantem. Za posledních pět let se jich přihodilo minimálně třináct.

Pětapadesátý rok je mezníkem

V provozu je také velmi často rozhodující schopnost člověka rychle reagovat na neočekávané situace, které se na silnicích přihodí. „Z tohoto hlediska je těch 55 až 60 let věku významným biologickým mezníkem. Proto je stárnutí řidičské populace ohrožující prvek, i když jsou dnes palubní systémy, které řidiči aktivně napomáhají v ovládání vozidla,“ říká Rymešová.

Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, přitakává. „Stárnutí populace řidičů je problém jak v autobusech, tak v kamionech. Bohužel na to neexistuje jedno spásné řešení. Nicméně s tím věkem bych to u řidičů autobusů neviděl tak dramaticky, oni jsou pod velkou kontrolou,“ vysvětluje.

Řidiči autobusů – městská hromadná doprava
Zdroj: Průzkum ČT

A poukazuje na to, že profesionální šoféři starší padesáti let musí každý rok chodit k lékaři. Rymešová pak ale upozorňuje, že třeba psychologické vyšetření absolvují řidiči při nástupu do zaměstnání a pak až v padesáti. „První dopravně psychologické testování se dělá při nástupu do profese – tedy zhruba kolem 25. roku života a to pak platí až do padesáti. Čili zákon předpokládá, že se psychika člověka mezi tím nemění, což se domnívám, že není podloženo,“ soudí Rymešová.

Na druhou stranu ale právě starší a zkušenější řidiči dopravcům po odchodu do penze chybí. A i to s sebou nese určité komplikace. „Pro mladou generaci je bohužel toto povolání neatraktivní. Nedaří se nahradit počet odchozích řidičů do důchodu těmi novými,“ říká Nikola Bradíková, PR manažerka společnosti BusLine.

„Tento problém ale nese i další negativní znaky mající vliv na provoz dopravy, kdy u nových řidičů dochází k výrazně vyšší nehodovosti než u starších zkušených řidičů,“ popisuje s tím, že se s tímto problémem jejich společnost potýká například v Ústeckém kraji.

Řidiče hledá celá Evropa

Největší dopravní podnik v zemi – ten pražský – nyní zaměstnává 2200 řidičů autobusů. Dalších téměř 200 by potřeboval nabrat. Podstav je v patnácti z dvaceti oslovených tuzemských dopravních podnicích.

A podobné je to i u soukromých dopravců, kteří pracují ve službách města či kraje a zajišťují pravidelné spoje. „V rámci koncernu zaměstnáváme přes tisíc řidičů autobusové dopravy. Stačí to k tomu, abychom dostáli našich závazků, přesto nám chybí asi 300 řidičů,“ vypočítává vedoucí personálního oddělení společnosti ICOM Transport Marcela Průchová.

„Lidí, kteří jezdí v závazku k městu nebo kraji, máme přes 2700. Aktuálně bychom přijali okamžitě 150 řidičů,“ doplňuje mluvčí společnosti Arriva Roman Herden.

Lidé z branže upozorňují, že problém s nedostatkem profesionálních šoférů je de facto v celé Evropě. V Česku pak dle odhadů Sdružení automobilových dopravců aktuálně chybí zhruba deset tisíc řidičů autobusů a nákladních aut. Například v Německu je to pak desetinásobek.

I proto dopravní podniky napínají síly a hledají nové zaměstnance tam, kde dosud zájem příliš nebyl. Například oslovují ženy nebo cizince. „Ale bohužel tento problém nelze vyřešit definitivně a naráz a bude nás provázet ještě hodně dlouho,“ dodává Felix.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 7 hhodinami

Soud poslal zápasníka Vémolu a další dva obviněné do vazby

Zápasník Karel „Karlos“ Vémola, který čelí obvinění z organizované drogové trestné činnosti, půjde do vazby. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 7. Do vazby poslal i další dva obviněné, sdělili mluvčí policejní Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová a pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. Obviněným hrozí až osmnáct let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 14 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Víkend v Česku má být slunečný s teplotami kolem bodu mrazu

Nadcházející víkend v Česku má být většinou slunečný, s výjimkou jihozápadních Čech a Slezska. Teploty se mají udržet kolem bodu mrazu nebo lehce nad ním. Srážky meteorologové nečekají, sněžit může do neděle jen slabě na severu a severovýchodě země. Vyplývá to z informací na webu a facebooku Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Od příštího týdne se má výrazně ochladit, častější bude na začátku nového roku nejspíš také sněžení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 20 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
24. 12. 2025Aktualizováno24. 12. 2025
Načítání...