Problém českých dálnic: nebezpečná svodidla

Praha – Rozsáhlé kontroly potvrdily podezření silničářů, že jsou na některých dálnicích nebezpečná středová svodidla. Hlavně na vybraných úsecích D1 nebo na starších rychlostních komunikacích totiž nesplňují zádržné systémy požadované výškové normy, jinde je zase problém s předepsaným ukotvením svodidel. Pokud přitom nemají svodidla požadovanou výšku, nebo jsou málo ukotvená, tak nemohou zadržet náraz auta ve vysoké rychlosti.

Doslova poplach spustila na Ředitelství silnic a dálnic únorová tragédie u Prostějova. Řidička tam nezvládla ve vysoké rychlosti svůj vůz, který se řítil na středová svodidla. Ta ho ale nezadržela – auto je přeletělo a v protisměru se čelně střetlo s jiným. Šest lidí okamžitě zemřelo. „Ředitelství silnic a dálnic má v těchto věcech trestně právní odpovědnost. Když jsme po nehodě zjistili, že výška svodidel ve středním dělícím pásu je místo normových 75 centimetrů pouhých 30 centimetrů, bylo třeba okamžitě udělat nějaké opatření, abychom zamezili obecnému ohrožení. Proto byla v místě snížena rychlost a teď se plánuje rekonstrukce celé silnice včetně svodidel,“ říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. 

Přesto ani v tomto případě nebyla reakce tak rychlá, jak silničáři popisují. Například ministerstvo dopravy po tragédii tvrdilo, že svodidla odpovídala normám, které platily v době stavby silnice. S tím už tehdy ostře nesouhlasili dopravní policisté – naopak právě nízká svodidla označili za jednu z hlavních příčin nejhorší letošní havárie. „Nejdřív jsme ŘSD upozornili, že množství středových svodidel nesplňuje stanovenou výšku, následně při jiné nehodě na dálnici D1 bylo zase zjištěno, že svodidla byla špatně ukotvena. Proto jsme upozornili, že z pohledu bezpečnosti komunikace některé použité prvky zcela nevyhovují předpisům,“ uvádí ředitel dopravní policie Leoš Tržil. 

Právě připomínky policejních inspektorů nakonec přispěly nejen k zevrubné kontrole silnice u Prostějova, ale taky například ke kontrole zádržných systémů na D1. A obavy se potvrdily: „Bezpečnost na těch stávajících komunikacích a opravy bezpečnostních prvků byly v minulosti poddimenzovány. Svodidla na starších dálnicích už nevyhovují současným intenzitám dopravy,“ potvrzuje Martina Vápeníková. 

2 minuty
Reportáž Luboše Rosího
Zdroj: ČT24

„Svodidla jsou z doby, kdy byla dálnice budovaná. V průběhu čtyřiceti let probíhaly různé stavební úpravy a bohužel došlo k navýšení konstrukce vozovky. Proto svodidla na některých místech už nesplňovala ten výškový parametr, což je 75 centimetrů od vozovky,“ vysvětluje problém bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic a dnešní zmocněnec pro opravu D1 Jiří Švorc a dodává: „Představme si, že svodidlo je ocelový prvek, který je vystaven povětrnosti a taky třeba zimní chemické údržbě. Podle toho po těch čtyřiceti letech vypadá. Skutečně jsme pak našli svodidla v havarijním stavu, ohrožujícím bezpečnost. Nejhorší to bylo na prvních dvanácti kilometrech dálnice. Tam už jsme ale k plné výměně přistoupili.“ 

Teď silničáři pokračují v bezpečnostních auditech. „Jsme uprostřed auditů starších rychlostních komunikací. Přesně zmapovanou už máme dálnici D1, hotové kontroly už jsou taky ve Středočeském kraji a pokračovat budeme dál,“ slibuje mluvčí Vápeníková s tím, že měření je zacíleno hlavně na kontrolu osazení a ukotvení sloupků svodidel. „Používáme speciální vozidlo, které projíždí kolem svodidel a detekuje jak jejich výšku, tak jejich celkový stav. Problém je, že na kompletní obměnu nemáme peníze. Podle toho, jak je ten úsek rozsáhlý, to pak jsou vždy řádově desítky až stovky milionů korun, které nám chybí,“ uzavírá mluvčí ŘSD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 30 mminutami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 1 hhodinou

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 2 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 3 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 4 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...