Přestupky řidičů v Praze by nově mohly řešit přímo městské části. Magistrát je kritický

Přestupky pražských řidičů by nově mohly řešit přímo městské části (zdroj: ČT24)

Přestupky řidičů v Praze by měly nově řešit jednotlivé městské části, odvolacím orgánem má být magistrát, ne ministerstvo dopravy, jak je tomu teď. Počítá s tím novela takzvaného silničního zákona. Přesunutím této agendy dojde podle resortu k narovnání systému a také k důslednějším postihům. Pražský magistrát návrh kritizuje.

Opilý řidič, šofér, který nedá přednost při odbočování, jiný, který se otáčí přes plnou čáru na křižovatce, nebo vůz, co jede na červenou. To vše jsou přestupky, které často končí ve správních řízeních u pražských magistrátních úředníků.

Na příslušném oddělení tuto agendu zpracovává 54 referentů z celkových 71 lidí a práce jim poslední tři roky přibývá. Vloni už to bylo téměř 990 tisíc přestupků, vyřešit se podařila víc než polovina.

Řada řidičů se proti uloženému trestu odvolává a přestupky putují na ministerstvo dopravy. Jenže v této instituci už se s nedostatkem lidí potýkají roky a řadu pražských připadů tak ani nevyřeší. I proto chce resort agendu přesunout na městské části a odvolacím orgánem má být magistrát.

„Přestupků se za každý rok odehraje přes půl milionu. Máme zprávy o tom, že magistrát je ne všechny stíhá vyřizovat a přenos kompetencí na městské části pomůže zefektivnit výběr,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

„Odborníci na trhu nejsou a městské části by neměly dostatek kvalitních pracovníků, aby ten proces zajistily,“ upozorňuje ale mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

„Ministerstvo si chce ušetřit práci, chce ji hodit na někoho jiného, protože není schopné procesovat odvolání,“ říká k tomu starosta městské části Prahy 7 Jan Čižinský (Praha sobě).

Hrozí zpochybňování, která městská část měla věc řešit?

Dalším úskalím návrhu je místní příslušnost přestupků. Tedy to, která městská část je kompetentní věc řešit.

„Jsou komunikace, kde se městská část dělí na dvě, tři nebo čtyři části a řidiči by pak rozhodně využívali napadnutí a zpochybňovali by, kdo to měl řešit,“ míní mluvčí pražského magistrátu.

Návrh ministerstva dopravy je součástí novely silničního zákona a tu teď řeší legislativní rada vlády. Resort chce, aby změna začala platit nejdéle do dvou let.