Praha – V Praze proběhl den bez aut. Většinou s touto akcí souvisí uzavření několika ulic nebo i celé obce autům. V české metropoli nesměla dnes auta na frekventované Smetanovo nábřeží a na problémy narazili řidiči také v okolí náměstí Míru. Hlavní akce dne začala kolem čtvrt na tři, kdy vyrazily asi dva tisíce cyklistů na cestu po hlavních pražských ulicích. Ty byly během jejich průjezdu uzavřeny pro auta. Zpět na náměstí Míru se první cyklisté vrátili před čtvrtou hodinou. Den bez aut je sice vyhlášen na 22. září, ale podobně jako v minulých letech ho uspořádala Praha již předcházející neděli. Některé obce a města uspořádaly své dny bez aut již v předchozích dnech. Letos se ke dnu bez aut připojilo 61 měst a obcí, z nichž 38 jej uspořádá přímo v úterý.
Praha držela den bez aut, městem projeli cyklisté
Uzavřené Smetanovo nábřeží působilo od rána problémy řidičům, které policie odkláněla u Národního divadla přes most Legií na levý vltavský břeh, kudy vedla objížďka až k Čechovu mostu. Neinformovaní řidiči, kteří ignorovali dopravní značení, tak několikrát ucpali problematickou křižovatku.
Vážně narušila plynulost dopravy v Praze cyklojízda, její účastníci se začali shromažďovat před druhou hodinou na náměstí Míru a ve čtvrt na tři vyrazili na cestu. Cyklisté projeli po frekventovaných silnicích na obou březích Vltavy na Barrandovský most a odtamtud zamířili na magistrálu.
„Je to zážitek sjet hlavní strádu v Praze, protože taková příležitost se jinak člověku nenaskytne,“ užíval si cyklojízdu Jiří Haburda. Ulice, kterými cyklisté projížděli, policie pro auta uzavřela – včetně magistrály. Některá místa byla uzavřena i desítky minut.
Zatímco podzimní cyklojízda proběhla v rámci dne bez aut již poosmé, poprvé ji doplnila kulturní akce Zažít město jinak. Z pódia na náměstí Míru zněla hudba, její pořadatelé ale hlavně chtěli ukázat účastníkům, jak může Praha vypadat bez aut.
„Cíl cyklojízdy je upozornit na to, jaký obrovský potenciál skrývá jízdní kolo pro život ve městě. Jízdní kolo je optimální dopravní prostředek pro cesty do čtyř kilometrů, což je průměrná délka cest po městě,“ komentoval akci Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
Organizátoři slibují, že tradici cyklojízd nezruší. Naopak – zájemci o ně totiž přibývají po stovkách.