Praha – Praha má akční plán proti hluku. Podle něj by se měl do pěti let výrazně snížit ruch z dopravy v padesáti ulicích. Na výpadovkách se půjde cestou výstavby stěn, v centru bude ale odhlučnění náročnější. Pomoci by měl nový povrch silnic a tramvajových tratí. Plán je sice schválený, otázkou ale je, jestli na tato opatření bude mít město dost peněz.
Praha by do pěti let měla utichnout
Protihlukový akční plán neřeší financování jednotlivých projektů, takže je možné, že se za pět let všech padesát ulic nezvládne odhlučnit, nebo že se firmy nejdříve vrhnou na levnější úpravy. V některých ulicích se totiž počítá třeba jen s omezením rychlosti.
Odbor městského investora by rád na odstraňování hlukové zátěže, do které patří i výměna oken, získal na příští rok 50 milionů korun. „Gro nákladů v příštím roce bude projekční příprava a realizace projektů, které jsou z minula připraveny. Je to Jižní spojka, je to městský okruh a jeho okolí,“ uvedl ředitel magistrátního odboru městského investora Jiří Toman.
Už teď je jasné, že některá navrhovaná opatření nepůjdou realizovat. To je případ třeba Karmelitské ulice nebo Újezdu. Památkáři zde nebudou souhlasit s výměnou dlažebních kostek za asfalt.
Protihlukový plán se naopak vcelku líbí občanským sdružením. Ta mu vytýkají hlavně to, že mu zároveň regulací zástavby nepomáhá plán územní. Například město tak na magistrále v ulici 5. května na jedné straně sníží hluk díky stěně osm metrů vysoké, na druhé straně ale tady povolí stavbu dalších administrativních budov.
Městské společnosti, které jsou pověřené odstraňováním hlukové zátěže, musí pražským radním do konce října předložit harmonogram prací.