Uplynuly téměř dva měsíce od zavření tří set poboček České pošty a rušit další podnik zatím nechce. Prodává ale některé fungující budovy, které si pak chce zpětně pronajmout, podle něj je to ekonomicky výhodnější. Podzim bude prvním zátěžovým testem pro ta pracoviště, která nově musejí obsloužit větší množství klientů. Některé z poboček, co zůstaly, se přitom už teď potýkají s potížemi. Pošta se také chystá zvýšit některé poplatky, například od září vzroste poplatek za vyzvednutí penze na pobočce.
Pošta nyní další rušení poboček neplánuje. Některé se po sloučení potýkají s potížemi
Problémy s doručováním mají v obci Vrábče od června. „Obden řeším nějaký problém, kdy mě někdo zastaví a řekne: 'Přišlo ti tohle?' Bylo mi sděleno, že tu budou mít systém D3, což znamená doručování každý třetí den. Myslím si, že to nefunguje,“ uvedl starosta obce František Ohrazda (SNK Vrábče).
Pošta přitom opakovaně slibovala, že problém vyřeší, najme nové zaměstnance i brigádníky. V podobné situaci bylo víc jihočeských obcí. Například v Boršově nad Vltavou nechodila pošta od začátku prázdnin téměř šest týdnů. Nedávno si vedení obce samo našlo novou doručovatelku. Jenže ta se už v pondělí vrací zpět do školy.
„Během srpna jsme sháněli nejen brigádníky, ale i stálé doručovatele. Ta situace už je na místě stabilizovaná. Takže brigádníci, protože někteří půjdou do školy, už nebudou potřeba,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Problémy vznikají rovněž na některých pobočkách, které převzaly agendu těch zrušených. Delší čekací doby si všímají například zákazníci v Praze 3. „Můžu tu čekat čtyřicet nebo padesát minut. (…) Předtím byla ta doba kratší,“ podotýká zákaznice této pošty Inga Deineha.
Co s prostory po zrušených pobočkách
Podnik nyní také řeší, co s prostory po zrušených pobočkách. Přes dvě stě z nich provozoval v nájmu, někde hrozí až statisícové pokuty za předčasné vypovězení smluv. Naopak příjem ve výši jednotek miliard by pošta měla mít z prodeje budov, které vlastní. Zbavuje se nejen části nemovitostí po rušených pobočkách, ale také těch, kde služby fungují dále – včetně sídla v centru Prahy.
Za 310 milionů korun prodává i komplex na pražské Pankráci hned vedle metra. Celková plocha sedm tisíc metrů čtverečních zahrnuje i kanceláře nebo garáže. Pobočka pošty tady ale bude fungovat dál. Podnik si totiž prostory chce pronajímat. „Je trendem být v prostorách, které jsou v centru dění a které je možno pronajmout, než být v honosných palácích, které jsou z devadesáti procent prázdné,“ podotýká Vitík.
Transformace podniku
Státní podnik se má navíc dále měnit. „Vedení ČP intenzivně pracuje na podrobném plánu transformace, který předložíme do 30. září. (…) Významné změny ve fungování pošty jsou nutné – bez nich by se podnik ocitl v neřešitelných finančních problémech a skončil v insolvenci,“ uvedl vicepremiér a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).
Ve čtvrtek bude ministr vnitra o plánu transformace diskutovat na výboru pro veřejnou správu. Hlavním bodem by mělo být rozdělení pošty na státní a komerční část.
Poplatek za vyzvednutí penze na pobočce se zvýší
Od října o tři koruny také podraží potvrzení o úhradě inkasa a už od září i poplatek za vyzvednutí penze na pobočce. Lidé, kteří si tam pro ni chodí, přijdou o 35 korun z celkové částky.
V hotovosti si penzi v současné době vyzvedává přes 600 tisíc příjemců. Zbytek si ji nechává posílat na bankovní účet. Před pěti lety této možnosti využívaly zhruba dvě třetiny lidí – letos v červenci 77 procent.
Lidem, kteří si vyzvedávají penzi v hotovosti, teď Česká správa sociálního zabezpečení doporučuje přejít na bezhotovostní platbu, a ušetřit si tak poplatek za výběr na poště. K tomu ale potřebují bankovní účet. Ten si mohou založit buď on-line, nebo osobně na pobočce banky. Novou platební kartu banky doručí zhruba za týden.
Změnu vyplácení důchodu z hotovosti na účet je nutné nahlásit na správu sociálního zabezpečení. Manželskému páru stačí samostatný účet – stát jim oba důchody zašle na jedno konto. Musí si ale podat žádost.