Česká Kubice (Domažlicko) – Pohraniční železniční stanice Česká Kubice na významné trati Plzeň – Furth im Wald je zrekonstruována. Má nové koleje, zabezpečení, výhybky, nástupiště a odvodnění, oprava stála přes 206 milionů korun a trvala rovný rok. Až nyní se tak podařilo zlepšit stav stanice, která byla do roku 1989 uzavřena a po revoluci se nedočkala žádného výraznějšího zásahu. Po Chebu a Železné Rudě se jedná o třetí a poslední velkou přechodovou stanici mezi Českem a Bavorskem, která prošla podobně velkou rekonstrukcí.
Pohraniční stanice Česká Kubice je opravena
Česká Kubice se rekonstruovala se záměrem vytvořit důstojnou bránu do Česka pro turisty, kteří právě přes Kubici přijíždějí od Mnichova nebo Norimberku. „Zhruba před rokem jsme měli železniční stanici, která se od doby totality vůbec nezměnila,“ připomněl někdejší stav pohraničního nádraží ředitel plzeňské pobočky Správy železniční dopravní cesty Václav Šťastný.
Během rekonstrukce byly položeny nové koleje, vzniklo nové odvodnění a také došlo k napojení ovládání kubického nádraží na nedaleký Furth im Wald.
Vedle zušlechtění celé stanice včetně nádražní budovy ubyly v České Kubici dvě koleje. „Byly nutné proto, že se tady provádělo odbavení nákladních a osobních vlaků, aby nám někdo ilegálně neopustil republiku,“ připomněl Šťastný. Od 70. let jezdil přes Českou Kubici expres 468/469, který mířil z Prahy do Mnichova a tvořil alternativu známějšímu Západnímu expresu projíždějícímu přes Cheb.
V současnosti se do České Kubice mohou cestující podívat pouze prostřednictvím osobních vlaků, které jezdí z Domažlic do Furthu. Rychlíky ve zrekonstruované stanici zastavují pouze kvůli křižování.