Stavovské divadlo slaví 230 let od premiéry Dona Giovanniho. Mozartova „opera oper“ bude na prknech, kde se hrála vůbec poprvé, koncertně provedena 27. a 29. října. Role dirigenta se ujala celebrita světové vážné hudby – Plácido Domingo. Odborníci však projekt kritizují, nesouhlasí s ministerskou dotací 6,5 milionu korun. „Je to neadekvátní vynaložení veřejných peněz,“ myslí si končící rektor JAMU Ivo Medek.
Plácido Domingo v Praze slaví 230 let Dona Giovanniho. Odborníci pranýřují ministerskou dotaci
Premiéra Dona Giovanniho proběhla 29. října 1787 v tehdy Nosticově, dnes Stavovském divadle. Nápad připomenout si událost po 230 letech na témže místě iniciovala nejznámější tvář klasické hudby, operní pěvec a dirigent Plácido Domingo. Krom své taktovky přislíbil zařídit účast talentovaných sólistů ze své pěvecké soutěže Operalia a podílet se na vzniku dokumentárního filmu o vztahu Wolganga Amadea k Praze.
Jenže když spolek Domingo-Mozart-Prague, který akci ve spolupráci s Národním divadlem pořádá, požádal ministerstvo kultury o osmimilionovou dotaci, nejprve nepochodil.
Komise, složená z jedenácti předních odborníků na vážnou hudbu, dala přednost jiným projektům, které povětšinou usilovaly o řádově nižší částky. Posuzována byla kritéria jako přínos pro obor a dramaturgická objevnost akcí, obsahové zpracování projektů, schopnost organizátorů zajistit vícezdrojové financování či přiměřenost nákladů.
Z více než 220 hodnocených žádostí udělili experti dvěma poloscénickým večerům s Plácidem Domingem nejnižší hodnocení. Přesněji řečeno, vůbec nejnižší možné hodnocení. Na bodové škále od jedné do deseti totiž dvojí provedení „opery oper“ získalo 1,00 bodu, jak se lze přesvědčit v oficiálních materiálech ministerstva. „Projekt neodpovídal žádnému z kritérií, na základě kterých jsme bodovali,“ potvrdila členka komise Eva Velická.
Medek: Není to plnohodnotný Giovanni
Další člen komise Ivo Medek jmenoval řadu výtek, které vůči projektu má. Vadí mu, že nebude nastudován „plnohodnotný“ Don Giovanni. „Pro mě jako pro hudebního skladatele je koncertní provedení béčková realizace,“ vysvětlil komponista, který tento týden po dvou obdobích končí v čele Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU).
„Hostování bývalé tenorové hvězdy v roli dirigenta, v níž renomé nedosahuje, s jednou z nejznámějších oper neaspiruje žádným svým aspektem na podporu grantové komise,“ odůvodnila svůj postoj Velická s tím, že není splněna podmínka stanovená již názvem příslušné grantové kapitoly, která se jmenuje „Koncertní akce výjimečné dramaturgické objevnosti“.
Medek také zkritizoval jednorázový charakter projektu. „Je otázka, jestli je to akce opravdu pro lidi, kteří jsou fajnšmekry opery. Já tvrdím, že asi v tomto případě moc ne. Cílová skupina budou turisti,“ dodal i vzhledem k ceně lístků, které jsou téměř čtyřikrát dražší než na běžná operní vystoupení. Velická uvedla, že jde spíše o komerční projekt, který by se mohl uplatnit i bez podpory veřejných peněz.
Hermanova priorita
S Medkem, Velickou a ostatními členy komise se však neshodl ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL), který z Domingova Giovanniho učinil prioritní akci resortu pro rok 2017 a dotaci ve výši 6,5 milionu korun jí udělil. Názor odborné komise byl totiž v tomto případě jen poradní.
„Událost je mimořádnou příležitostí připomenout a zviditelnit Prahu jako centrum evropské kultury, upozornit, že jeden z nejvýznamnějších světových hudebních skladatelů měl velice silnou vazbu k Praze a že Stavovské, dříve Nosticovo divadlo dnes stále existuje a plní svoji nezastupitelnou roli v české kultuře,“ odůvodnila dotaci mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.
Sám ministr dvojí koncertní provedení Dona Giovanniho neváhal označit za „počin, který může přepsat kulturní mapu Prahy“. „Spojení Mozart – Giovanni zná každé malé dítě. Třetí vrchol tohoto trojúhelníku, tedy Prahu, může po říjnových inscenacích znát o desítky tisíc hudbymilovných lidí více. A to není malý vklad do kulturní turistiky naší země,“ slibuje si Herman.
„To je opravdu politická rétorika,“ nesouhlasí Medek, podle nějž v Evropě poslouchá vážnou hudbu asi 5 procent lidí, kteří už o tom, že Mozart měl k Praze vztah, dávno vědí. „Nemusí čekat, až přijede do Prahy Plácido Domingo a sdělí to slavnostně za přítomnosti pana ministra médiím. Co se týče ostatních lidí, tak těm je to úplně šumafuk,“ podotknul končící rektor JAMU.
„Pokud myslíme na projekty celoročních aktivit špičkových souborů s programy, které pokrývají nejvyšší kulturou celou Českou republiku, a uvědomíme-li si, že grantová podpora v těchto případech málokdy překročí milion korun, považuji rozhodnutí ministra kultury o zařazení tohoto projektu do prioritních akcí a jeho finanční podpoře, navíc v takové výši, za absurdní a nesprávné,“ uzavřela Velická.
Od tenoru k barytonu
Sám Domingo do Prahy dorazil již s několikadenním předstihem, ve středu si na setkání s novináři prohlédl originál partitury opery Don Giovanni. Spolu s ním viděli notový záznam nevyčíslitelné hodnoty, ze kterého dirigoval světovou premiéru přímo Wolfgang Amadeus Mozart, také představitel titulní role Simone Alberghini a sopranistka Kateřina Kněžíková, která bude zpívat Elviru.
Domingo při té příležitosti uvedl, že by se do Prahy rád v budoucnu vrátil jako operní pěvec. „Už ne jako tenor, ale jako barytonista, s tenorem jsem skončil před osmi lety,“ upozornil.