Pásy jsou povinné v autě i dálkovém autobusu, v taxíku ani MHD ale ne

3 minuty
Události: Pásy jsou povinné v autě i dálkovém autobusu, v taxíku ani MHD ne
Zdroj: ČT24

Bezpečnostní pásy se do aut instalují už šest desítek let a jejich použití je povinné. Podobně je tomu pár let také v dálkových autobusech. Kdo se připoutá, má podle odborníků při havárii dvakrát vyšší šanci přežít. Naopak ve vozech taxi nebo v autobusech MHD povinnost připoutat se neplatí.

„Češi se připoutávají automaticky, obzvlášť když sedí vpředu vedle mě. Cizinci se zeptají v 95 procentech, jestli se musejí připoutat. Tak jim řeknu, že jo,“ popisuje své zkušenosti pražský taxikář Karel Kunc.

Pravidlo, že malé děti musí cestovat v autě výhradně v autosedačkách, u taxislužby neplatí. Mají výjimku – v obci mohou děti převážet výhradně na zadních sedadlech a nepotřebují autosedačku nebo tzv. podsedák.

„Je to služba pod zvláštním zákonem o silniční dopravě. Je to po městě a na kratší vzdálenosti,“ vysvětluje pověřený vedoucí Besipu Tomáš Neřold.

Náraz do pevné překážky ale může být nebezpečný i v 50kilometrové rychlosti, zvlášť pokud posádka není připoutána nebo dítě není v sedačce. Pro takové případy si řidiči taxislužby navíc platí pojištění zadních sedadel, z něhož pak mohou hradit případné škody. 

Připoutat se je odpovědnost cestujících

Bez bezpečnostních pásů se neobejdou žádné dálkové autobusy vyrobené po roce 2004. „Pokud se klient nepřipoutá, je to jeho odpovědnost,“ říká Ladislav Zach ze Student Agency. Přesto posádka musí před každou jízdou cestující upozornit, že jsou povinni se připoutat.

Většina sedadel v autobusech je vybavena tzv. dvojbodovým pásem. „Neslouží k zadržení člověka v pohybu dopředu, nicméně slouží k tomu, aby člověk nevypadl z autobusu v případě nějaké kolize,“ vysvětluje Zach.

Cestující jsou povinni se připoutat i v dálkových autobusech
Zdroj: ČT24

Jiná situace je v autobusech městské hromadné dopravy. Na tyto vozy se totiž povinnost vybavit všechna sedadla bezpečnostními pásy nevztahuje. Pokud ale dojde k nehodě, odpovědnosti se například největší pražský dopravce nezbavuje.

„Pokud se prokáže, že náš řidič je viníkem nehody, tak se na nás cestující může obrátit, a my uplatňujeme pojištění odpovědnosti,“ uvádí mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Většinou se ale jedná jen o malé nehody a drobná zranění.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 1 hhodinou

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
před 1 hhodinou

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
11:42Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 2 hhodinami

Burkina Faso propustila vězněného Čecha

Osm zaměstnanců mezinárodní nevládní organizace INSO, včetně českého občana, kteří byli v uplynulých měsících zadrženi v Burkina Fasu a nařčeni ze špionáže, bylo propuštěno na konci října, napsala s odvoláním na prohlášení organizace agentura AFP. V Nizozemsku sídlící INSO poskytuje bezpečnostní analýzy humanitárním organizacím působícím v regionu.
17:23Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
před 3 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...