Bezpečnostní pásy se do aut instalují už šest desítek let a jejich použití je povinné. Podobně je tomu pár let také v dálkových autobusech. Kdo se připoutá, má podle odborníků při havárii dvakrát vyšší šanci přežít. Naopak ve vozech taxi nebo v autobusech MHD povinnost připoutat se neplatí.
Pásy jsou povinné v autě i dálkovém autobusu, v taxíku ani MHD ale ne
„Češi se připoutávají automaticky, obzvlášť když sedí vpředu vedle mě. Cizinci se zeptají v 95 procentech, jestli se musejí připoutat. Tak jim řeknu, že jo,“ popisuje své zkušenosti pražský taxikář Karel Kunc.
Pravidlo, že malé děti musí cestovat v autě výhradně v autosedačkách, u taxislužby neplatí. Mají výjimku – v obci mohou děti převážet výhradně na zadních sedadlech a nepotřebují autosedačku nebo tzv. podsedák.
„Je to služba pod zvláštním zákonem o silniční dopravě. Je to po městě a na kratší vzdálenosti,“ vysvětluje pověřený vedoucí Besipu Tomáš Neřold.
Náraz do pevné překážky ale může být nebezpečný i v 50kilometrové rychlosti, zvlášť pokud posádka není připoutána nebo dítě není v sedačce. Pro takové případy si řidiči taxislužby navíc platí pojištění zadních sedadel, z něhož pak mohou hradit případné škody.
Připoutat se je odpovědnost cestujících
Bez bezpečnostních pásů se neobejdou žádné dálkové autobusy vyrobené po roce 2004. „Pokud se klient nepřipoutá, je to jeho odpovědnost,“ říká Ladislav Zach ze Student Agency. Přesto posádka musí před každou jízdou cestující upozornit, že jsou povinni se připoutat.
Většina sedadel v autobusech je vybavena tzv. dvojbodovým pásem. „Neslouží k zadržení člověka v pohybu dopředu, nicméně slouží k tomu, aby člověk nevypadl z autobusu v případě nějaké kolize,“ vysvětluje Zach.
Jiná situace je v autobusech městské hromadné dopravy. Na tyto vozy se totiž povinnost vybavit všechna sedadla bezpečnostními pásy nevztahuje. Pokud ale dojde k nehodě, odpovědnosti se například největší pražský dopravce nezbavuje.
„Pokud se prokáže, že náš řidič je viníkem nehody, tak se na nás cestující může obrátit, a my uplatňujeme pojištění odpovědnosti,“ uvádí mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková. Většinou se ale jedná jen o malé nehody a drobná zranění.