Nový Albatros se vznesl. Obletěl Vodochody, podle výrobce je připraven na zkoušky

První proudové letadlo, které v Česku vzniklo v tomto století, se poprvé odpoutalo od země. Dvoumístný stroj typu L-39NG, kterým chce Aero navázat na úspěchy cvičného Albatrosu, strávil ve vzduchu půl hodiny. Podle výrobce nyní nic nebrání zahájení certifikačních zkoušek.

Novou generaci Albatrosů Aero slavnostně představilo v říjnu, u rolloutu byla řada významných hostů včetně ministra obrany, premiéra či zástupce náčelníka generálního štábu armády. První vzlet byl o poznání skromnější, ale pro budoucnost L-39NG neméně důležitý.

Do kabiny usedli testovací piloti Aera David Jahoda a Vladimír Továrek. Letoun strávil ve vzduchu půl hodiny a vystoupal do pěti tisíc stop, tedy nad 1500 metrů. „První stroj letěl již v
konfiguraci sériového letounu,“ uvedl mluvčí výrobce Tobiáš Tvrdík.

Piloti při prvním letu především zkoušeli, zda se stroj chová tak, jak by měl z pohledu stability a ovladatelnosti. „Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny instalované systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající,“ liboval si David Jahoda.

Po prvním vzletu by měly následovat certifikační zkoušky, podle Tvrdíka je na ně L-39NG připraven. Výrobce doufá, že získá typovou certifikaci do konce roku 2019. Podle předsedy představenstva Aera Giuseppe Giorda by první zákazník měl převzít již sériový stroj v prvním čtvrtletí roku 2020.

První let L-39NG
Zdroj: ČTK/Aero Vodochody

Zatím má výrobce 38 objednávek. Prvním zákazníkem bude výcvikové středisko LOM Praha, z armád si zatím novou generaci Albatrosů objednala ta senegalská. Další objednávky má Aero z Portugalska a Spojených států, zájem mají i v Rakousku nebo na Blízkém východě. Po rolloutu hovořili o pořízení L-39NG i čeští vojáci.

Typ L-39NG představilo Aero rovných 50 let od vzniku původních Albatrosů L-39. Tyto cvičné a lehké bitevní letouny se pak vyráběly s několika modifikacemi do poloviny 90. let. Oproti původní verzi má nová generace jinou pohonnou jednotku, avioniku i křídlo. V něm jsou také integrované palivové nádrže, původní albatrosy je měly v trupu.

Jak upozornil pilot Jahoda, je výsledkem štíhlejší trup, menší jsou oproti původním albatrosům i nasávací otvory. Výrobce slibuje lepší aerodynamické vlastnosti, vyšší bezpečnost, stroj je lehčí a má delší dolet.

Ve Vodochodech připravují jednak výrobu zcela nových strojů, jednak nabízejí i modernizaci starších albatrosů na aktuální specifikaci dosazením nového motoru a dalšími úpravami. 

  • jednomotorový proudový cvičný letoun
  • délka: 12,03 m
  • rozpětí: 9,56 m
  • prázdná hmotnost: 3100 kg
  • max. vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
  • motor a max. tah: Williams Int. FJ44-4M (16,87 kN)
  • max. rychlost: 420 uzlů (775 km/h) 
  • dolet: 1400 NM (2590 km)
  • zdroj: Aero Vodochody