První proudové letadlo, které v Česku vzniklo v tomto století, se poprvé odpoutalo od země. Dvoumístný stroj typu L-39NG, kterým chce Aero navázat na úspěchy cvičného Albatrosu, strávil ve vzduchu půl hodiny. Podle výrobce nyní nic nebrání zahájení certifikačních zkoušek.
Nový Albatros se vznesl. Obletěl Vodochody, podle výrobce je připraven na zkoušky
Novou generaci Albatrosů Aero slavnostně představilo v říjnu, u rolloutu byla řada významných hostů včetně ministra obrany, premiéra či zástupce náčelníka generálního štábu armády. První vzlet byl o poznání skromnější, ale pro budoucnost L-39NG neméně důležitý.
Do kabiny usedli testovací piloti Aera David Jahoda a Vladimír Továrek. Letoun strávil ve vzduchu půl hodiny a vystoupal do pěti tisíc stop, tedy nad 1500 metrů. „První stroj letěl již v
konfiguraci sériového letounu,“ uvedl mluvčí výrobce Tobiáš Tvrdík.
Piloti při prvním letu především zkoušeli, zda se stroj chová tak, jak by měl z pohledu stability a ovladatelnosti. „Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny instalované systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající,“ liboval si David Jahoda.
Po prvním vzletu by měly následovat certifikační zkoušky, podle Tvrdíka je na ně L-39NG připraven. Výrobce doufá, že získá typovou certifikaci do konce roku 2019. Podle předsedy představenstva Aera Giuseppe Giorda by první zákazník měl převzít již sériový stroj v prvním čtvrtletí roku 2020.
Zatím má výrobce 38 objednávek. Prvním zákazníkem bude výcvikové středisko LOM Praha, z armád si zatím novou generaci Albatrosů objednala ta senegalská. Další objednávky má Aero z Portugalska a Spojených států, zájem mají i v Rakousku nebo na Blízkém východě. Po rolloutu hovořili o pořízení L-39NG i čeští vojáci.
Typ L-39NG představilo Aero rovných 50 let od vzniku původních Albatrosů L-39. Tyto cvičné a lehké bitevní letouny se pak vyráběly s několika modifikacemi do poloviny 90. let. Oproti původní verzi má nová generace jinou pohonnou jednotku, avioniku i křídlo. V něm jsou také integrované palivové nádrže, původní albatrosy je měly v trupu.
Jak upozornil pilot Jahoda, je výsledkem štíhlejší trup, menší jsou oproti původním albatrosům i nasávací otvory. Výrobce slibuje lepší aerodynamické vlastnosti, vyšší bezpečnost, stroj je lehčí a má delší dolet.
Ve Vodochodech připravují jednak výrobu zcela nových strojů, jednak nabízejí i modernizaci starších albatrosů na aktuální specifikaci dosazením nového motoru a dalšími úpravami.
- jednomotorový proudový cvičný letoun
- délka: 12,03 m
- rozpětí: 9,56 m
- prázdná hmotnost: 3100 kg
- max. vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
- motor a max. tah: Williams Int. FJ44-4M (16,87 kN)
- max. rychlost: 420 uzlů (775 km/h)
- dolet: 1400 NM (2590 km)
- zdroj: Aero Vodochody