Praha - Návrh aktuální ministerské novely tzv. silničního zákona má už teď řadu odpůrců. Dopravní policisté kritizují zákaz telefonování za jízdy, tuzemské autokluby se zase postavily proti zdvojnásobení až ztrojnásobení pokut pro řidiče s vyššími platy. „V tomto směru to nemá šanci projít,“ říká šéf dopravních policistů Leoš Tržil. Ministerstvo dopravy kontroverze přiznává: Podle autorů dokumentu je pravděpodobné, že ještě před schvalováním některé sporné body z materiálu zmizí. Teď prochází celý návrh z ministerstva dopravy mezirezortním řízením, poté by ho měla probrat vláda.
Novinky v silničním zákoně: Protestuje proti nim policie i autokluby
Konec jakémukoliv telefonování za jízdy – včetně toho přes handsfree. To je jeden ze záměrů ministerstva dopravy. Připravovaná novela zákona řadí hovor při řízení mezi přestupky. „Ten návrh předpokládá striktní zákaz telefonování pro řidiče, a to i se sadou handsfree. Je to opravdu o tom, že nutíme řidiče, aby se stoprocentně soustředil,“ říká mluvčí úřadu Jakub Ptačinský a dodává: „Jsme si vědomi, že totální zákaz telefonování nebo i zákaz používání těch sad handsfree je krok revoluční. Ale právě telefonování za jízdy je jedna z deseti nejčastějších příčin dopravních nehod v Česku.“
To dokumentují i některé specializované dopravní výzkumy, podle nichž je pozornost a rychlost reakce telefonujících šoférů srovnatelná se stavem, v jakém je řidič po požití zhruba 0,8 promile alkoholu. Dopravní policisté s těmito závěry sice souhlasí, ale tvrdí, že takřka žádného řidiče, který bude telefonovat přes handsfree, nebude možné usvědčit: „Dovedu si představit, že zastavíme řidiče, u kterého budeme mít podezření, že telefonuje. A on nám řekne, že tomu tak nebylo, že si jenom zpíval,“ domnívá se ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Igor Sirota z Ústředního automotoklubu k tomu poznamenává: „Když máte pevné handsfree, je to něco, jako když používáte navigaci nebo kouříte či pijete za volantem. Tohle všechno bychom potom museli zakázat, abychom nevydělili zvlášť jenom telefonování.“
Podle autoklubu je rozdílná výše pokut proti ústavě
Právě profesní sdružení řidičů se tak proti chystané novele rovněž postavila. Například Autoklub České republiky už dříve kritizoval odstupňování pokut podle výše platu řidiče. Ministerský návrh totiž předpokládá, že lidem s příjmy nad 60 tisíc korun mají hrozit dvojnásobné sankce, při mzdě nad 150 tisíc pak dokonce trojnásobné. „Ústava zaručuje rovnost občanů před zákonem. Proto je nepřijatelné vázat pokuty na výši příjmu pachatele – byla by tím založena výrazná nerovnost občanů před zákonem. Navíc policie nemůže vnikat lidem do soukromí a zjišťovat, jaké kdo má příjmy, jaký kdo má majetek,“ uvádí Václav Špička z Autoklubu ČR. Podle ÚAMK jsou zase nereálné platové hranice, podle kterých ministerstvo sankce odstupňovalo: „Je třeba vycházet z průměrných příjmů občanů České republiky, není možné to posouvat tam, kde jsou jen vyšší příjmy, a stanovit je jako standard pro takové rozpočítání,“ tvrdí mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
A další bod kritiky: Policii vadí také to, že nadále půjde většina pokut do zdlouhavých správních řízení. „Dovedu si představit, že opakované překročení rychlosti, které dneska musíme povinně oznamovat do správního řízení, by mohlo být projednáváno opakovaně i v blokovém řízení. Byla by tam třeba vyšší sazba a řidič by přišel o řidičský průkaz i tím, že by se takto vybodoval. To však návrh opět nezahrnuje,“ stěžuje si ředitel dopravních policistů.
Ministerstvo rezervy v předkládaném materiálů přiznává: Podle svého mluvčího šlo autorům především o otevření veřejné debaty nad spornými body. „Víme, že ten návrh má určitá slabá nebo problematičtější místa. Veškeré detaily ale ještě doladěny nejsou. Navíc, neměl by být zapomenut hlavní důvod, proč takový dokument vzniká. Tím důvodem jsou zbytečná úmrtí na silnicích,“ uzavírá Jakub Ptačinský.