Je to rok, co k českým vojákům začala přijíždět nová terénní vozidla Toyota Hilux. Zakázka za 1,07 miliardy korun se však komplikuje. Jak zjistili Reportéři ČT, kvůli vadným součástkám jsou automobily svolávány do servisů.
Nové toyoty české armády za miliardu musí na opravy motorů
Hlavním problémem jsou nyní vadné vstřikovače v naftových motorech vozidel. Jak si Reportéři ČT ověřili u několika vojáků, závada se začne obvykle projevovat po šesti tisících najetých kilometrech. Ministerstvo obrany jejich slova potvrzuje, potíže se vstřikovači jsou prý jednou z nejčastějších poruch nových toyot.
„Dodavatel, ve spolupráci s výrobcem vozidel, provádí výměnu vadných vstřikovačů v rámci reklamačního programu (svolávací akce) zdarma,“ přibližuje Simona Cigánková z tiskového oddělení ministerstva.
„Jednalo se o případy, které byly řešeny přes síť autorizovaných servisů ve spolupráci a s podporou výrobce vozidel. Všechny tyto případy byly řešeny individuálně (…) a v rámci záruky výrobce vozidel,“ upřesňuje Jaroslav Major, mediální zástupce firmy Glomex MS, jež toyoty vojsku dodává.
V armádě je nyní něco přes osm stovek nových terénních toyot, podle Simony Cigánkové na nich ministerstvo eviduje téměř 150 „technických událostí“ neboli závad. Kromě vstřikovačů prý dochází i k zanášení a poruchám filtru pevných částic. Při jeho vypalování například nesmí vojáci vypínat motor a nastartovaná vozidla tak musí odstavit i na několik desítek minut.
„Požadavky emisního systému vozidla na regeneraci filtru pevných částic nejsou problém. Jde o nutnou proceduru spojenou s přísnými emisními normami (…). Provoz každého vozidla je specifický vzhledem k aktuálním podmínkám a způsobu používání. Pokud k regeneraci nedojde během jízdy, může systém řízení emisí výjimečně požadovat dokončení při stání vozidla na zvýšený volnoběh,“ reaguje Jaroslav Major.
Plnohodnotná servisní smlouva chybí
Závady na vozidlech odkryly nedostatek celého nákupu. Součástí kontraktu sice byl balíček servisních služeb na 24 měsíců, ale plnohodnotná servisní smlouva doteď chybí. A tak se třeba musí odstavovat automobily s poškozenými skly nebo jinými mechanickými závadami. „Opravy skel, které nespadají do reklamačních řízení, řeší útvary nákupem služby u mimovojskových opravců samostatně,“ potvrzuje Cigánková.
I proto nyní ministerstvo obrany připravuje komplexní servisní smlouvu. Resort čeká do 7. září, kdy se mají přihlásit všichni uchazeči o kontrakt. Následně budou vyzváni k podání své nabídky. Podle zadávací dokumentace získá zakázku ten, kdo nabídne nejnižší cenu.
Reportéři ČT se zeptali i bývalého ministra obrany Lubomíra Metnara (ANO), proč na servisní smlouvu terénních toyot resort nemyslel na konci roku 2020, kdy finišoval nákup. Na zaslané dotazy však současný poslanec a šéf sněmovního branného výboru neodpověděl.
K 15. srpnu 2022 měla česká armáda k dispozici už 831 nových toyot. Celkem by jich v rámci kontraktu za 1,07 miliardy korun měla získat 1200. Tato vozidla se mají stát základním osobním dopravním prostředkem vojáků, nahradí jak starší Land Rovery Defender, tak především „muzejní“ automobily UAZ-469.