Nová lokomotiva od Škody opustí zkušební okruh

Cerhenice – Prototyp elektrické lokomotivy 109E, kterou vyvinula plzeňská Škoda, se ze zkušebního okruhu ve středočeských Cerhenicích vrátí do mateřské továrny. Na jízdní zkoušky se opět vydá v lednu společně s druhým prototypem. Třísystémových lokomotiv Škoda 109E, které dostaly od Drážního úřadu provozní označení 380, si České dráhy objednaly dvacet. Původně měly jezdit již letos, nakonec se do provozu dostanou až s jízdním řádem pro rok 2010. Má se jednat o první lokomotivy české výroby, které budou jezdit až 200kilometrovou rychlostí.

Lokomotiva 109E, respektive 380 se poprvé představila na jaře na prezentaci pro média a v září ji mohla spatřit veřejnost na berlínském veletrhu Inno-Trans. Druhý prototyp v té době již procházel testy.

Při zkouškách nenastaly problémy 

Podle ředitele realizace Škoda Transportation Marka Herbsta zkoušky ukázaly, že nová lokomotiva splňuje nejpřísnější bezpečnostní limity, například v protipožární ochraně. Je také vysoce odolná proti nárazu do překážky. Jako první lokomotiva v Evropě odpovídá novým bezpečnostním požadavkům. Právě úpravy podle nich částečně způsobily zdržení dodávky strojů pro České dráhy.

V Cerhenicích se lokomotiva 109E podrobila první části testů zaměřených mimo jiné na ladění trakce a pomocných pohonů nebo nastavení dílčích přístrojů. Teď se vůz vrátí do Plzně ke kontrole. Na velimský okruh k dalšímu testování znovu přijede spolu s druhou vyrobenou lokomotivou na přelomu ledna a února. Do června absolvují 275 dalších zkoušek. Bude nutné mimo jiné prokázat, že splňují všechny předpisy nejen české legislativy, ale i legislativy zemí, v nichž budou jezdit.

200 km/h se lokomotivy projedou v Německu

Podle požadavků Českých drah, které jsou zatím jediným odběratelem nového stroje, mají být lokomotivy 109E/380 schopny jezdit v Česku a na Slovensku, v Německu a Rakousku a také v Polsku a Maďarsku. Železnice v každém z těchto států má svá specifika, rozdílné jsou zejména napájecí systémy a zabezpečovací zařízení. „Mezi těmito zeměmi může plynule přejíždět, aniž by kdokoliv z cestujících něco poznal,“ uvedl Herbst.

Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský řekl, že český národní železniční dopravce počítá s tím, že nové lokomotivy bude nasazovat především na mezistátní vlaky z Prahy do Vídně a Berlína. Na těchto spojích zatím jezdí české a slovenské stroje ze 70. a 80. let, které se navíc na hranicích musí vyměňovat za lokomotivy schopné jezdit i v Německu, respektive v Rakousku. Právě v Německu by mohla lokomotiva 109E naplno využít svoji schopnost dosáhnout až 200kilometrové rychlosti. Trať umožňující jezdit takovou rychlostí je například mezi Berlínem a Hamburkem. V Česku zatím podobná železnice neexistuje.

Obstojí 109E v silné konkurenci?

Lokomotiva od Škody se dostane mezi silnou konkurenci. Marek Herbst sice připomněl, že ve světě existují pouze tři další výrobci podobných lokomotiv. Jejich pozice na trhu, kam Škoda teprve proniká, je ale o to silnější. Produkci firem, kterým se plzeňská společnost pokouší konkurovat, je možné spatřit na kolejích všech sousedních států, některé lokomotivy jezdí i v Česku.

Jádrem vozového parku Rakouských spolkových drah jsou lokomotivy ES64U od Siemensu, tyto stroje mají také národní dopravci v Maďarsku a Polsku. U německých DB má silnou pozici kanadský Bombardier, jehož stroje jsou k vidění zejména v regionální a nákladní dopravě. S novou lokomotivou chce proniknout také Alstom známý zejména vlaky TGV nebo jednotkami s naklápěcí skříní - pendolino, které vlastní i České dráhy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 8 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 10 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 10 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 14 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 16 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 16 hhodinami
Načítání...