Ostrava – Na mošnovské Letiště Leoše Janáčka přiletěl letoun Antonov An-225 Mrija, který již 27 let drží titul největšího letadla světa. Na přepravu obrněnné techniky do Afriky si ho objednala společnost Excalibur Army. Během tohoto týdne navíc letoun odletí a přistane v Mošnově ještě dvakrát.
Největší letadlo dosedlo na mošnovskou ranvej
- Letoun provozuje ukrajinská společnost Antonov Airlines ve spolupráci s Avioncharter company.
- V Česku zajišťuje technicky unikátní logistický projekt pro šternberskou zbrojovku dopravní společnost Nika Chrudim, která patří do holdingu Excalibur Group.
- Do Afriky přepravuje 16 kusů obrněné techniky.
Antonov An-225 vznikl z velmi specifické příčiny – jako nosič sovětského raketoplánu Buran. Americká NASA používala k témuž účelu (tj. přepravě raketoplánů) speciálně upravený Boeing 747, Mrija je vlastně speciálně upravený typ An-124. Na rozdíl od amerického nosiče raketoplánů jde však o samostatný typ, který se výrazně odlišuje rozměry, ale například i počtem motorů.
Je opravdu největší?
Antonov Mrija bývá označován za největší letadlo světa. Rozhodně to platí co do nosnosti, maximální vzletová hmotnost činí téměř 600 tun, o polovinu více než u Airbusu A380, o An-124 či Boeingu 747-8 nemluvě. Dodnes je Mrija také neohroženě nejdelším aeroplánem, oproti Boeingu 747-8 mu přebývá téměř osm metrů. Nikdy sice neměl největší rozpětí, toto prvenství patří hydroplánu Hughes H-4 Hercules z období těsně po druhé světové válce, který má také větší plochu křídel, nezapomeňme ovšem, že jeho konstrukce byla zcela odlišná a navíc šlo o prototyp, který letěl všehovšudy dvakrát. Z proudových letadel nemá Mrija konkurenci ani co do rozpětí a nosné plochy. Nevyniká pouze ve výšce, v té ji překonává jak Boeingovo jumbo, tak Airbus A380.
První let Mriji proběhl koncem roku 1988. Jeho účelem nebylo pouze převážet kosmoplán, měl podle představ konstruktérů sloužit i jako létající kosmodrom, ze kterého bude Buran za letu startovat. Mrija s Buranem skutečně létal při zkušebních letech, sloužil také k transportům části jeho nosné rakety Energija. Program sovětského raketoplánu skončil neúspěšně, Buran samotný nakonec absolvoval pouze jeden testovací let bez posádky, a to ještě před dodáním obřího antonovu. An-225 proto záhy ztratil využití a mezi lety 1994 a 2001 byl odstaven. Po rekonstrukci začal sloužit jako transportní stroj, což mu jde k duhu a každý rok zdobí vybraná světová letiště a dělá radost zdejším příznivcům letectví.
Dnes slouží Antonov An-225 k přepravě nejtěžších nákladů, na která jsou všechna ostatní letadla včetně menšího „bratrance“ An-124 krátká. Podle Antonovu letěl s nákladem těžkým 186,7 tuny, což je nad možnostmi všech ostatních letadel. Vezl humanitární pomoc například na Haiti po zemětřesení v roce 2010 nebo do Japonska po zemětřesení a tsunami o rok později. Spatřit ho přesto není snadné, letoun Mrija totiž létá jako jediný na světě, druhý nebyl dokončen a po zrušení programu Buran ho Antonov zakonzervoval, ačkoli se občas hovoří o jeho dokončení.
V Česku není poprvé
Největší letadlo světového nebe v Česku poprvé dosedlo v roce 1989 i s Buranem na hřbetě kvůli poruše při cestě z pařížského aerosalonu na Bajkonur. Téhož roku letadlo navštívilo také letecký den v Mošnově. Později ještě několikrát navštívilo Prahu při komerčních letech, naposledy však v roce 2006.
Antonov An-225 Mrija
- šestimotorový proudový nákladní dopravní letoun
- počet vyrobených kusů: 1
- provozovatel: Antonov Airlines (Ukrajina)
rozměry:
- délka: 84 m
- rozpětí: 88,4 m
- výška: 18,1 m
- objem nákladového prostoru: 1 300 m3
- maximální vzletová hmotnost: 640 000 kg
- maximální zatížení: 250 000 kg
výkony a letové vlastnosti:
- motory: D-18T
- tah: 6x 229,5 kN
- cestovní rychlost: 850 km/h
- dostup: 12 000 m
- dolet při nákladu 200 t: 4 000 km
zdroj: Antonov Airlines