Nejkrásnějších nádraží je v Česku třináct, další již nepřibudou. Soutěž podle organizátorů ztratila smysl

Místo tradičního vyhlášení nejkrásnějšího nádraží roku oznámili organizátoři ankety, že po patnácti letech končí. Ztratila podle nich smysl, zejména proto, že kvůli automatizaci provozu mizí z nádraží personál, a tak o mnoho stanic již nemá kdo pečovat.

Podle ředitelky spolku Cestami proměn Drahomíry Kolmanové jsou dva důvody, proč soutěž Nejkrásnější nádraží končí. Jednak se ze stanic vytrácí lidský faktor a jeho práce na zvelebování nádražních budov, jednak s pořadateli přestala před dvěma lety spolupracovat Správa železnic. Té od roku 2016 patří většina nádražních budov, dříve byly ve vlastnictví Českých drah.

Prvním nejkrásnějším nádražím bylo v roce 2007 to ostroměřské. Pořadatelé tehdy začali každoročně nominovat nádraží, mezi nimiž potom mohla veřejnost vybírat to nejkrásnější. Podle organizátorů soutěž vznikla „jako reakce na nedobrý stav našich železničních stanic“.

Fakticky vyhlásili třináct nejkrásnějších nádraží, protože loňský ročník se nekonal kvůli epidemii covidu-19. Po Ostroměři získaly titul stanice Trutnov hlavní nádraží, Zahrádky u České Lípy, Choceň, Uherské Hradiště, Opava východ, Rynoltice, Brno-Chrlice, Nový Jičín město, Mimoň, Doksy, Blíževedly a naposledy Rozsochy.

V anketě vítězila spíše malá nádraží, která se dochovala v podobě blízké původnímu provedení z 19. či počátku 20. století. Hlasy ale sbíraly i stanice, které byly čerstvě po rekonstrukci – předloni skončily na druhém místě Čelákovice, v roce 2016 zase Uherský Brod.

V některých letech udělili pořadatelé i další ocenění. Například Velký Valtinov nebo Rovensko pod Troskami byly prohlášeny pohádkovými nádražími. Nádraží v Davli zase dostalo v roce 2009 zvláštní cenu za péči zaměstnanců. Tehdy bylo davelské nádraží proslulé květinovou výzdobou. O ni však přišlo při modernizaci v polovině minulého desetiletí.

obrázek
Zdroj: ČT24