V Česku jsou desítky mostů na silnicích nižších tříd v havarijním stavu, nejvíce jich je na jižní Moravě. Vyplývá to z dat jednotlivých krajských úřadů, které ČT získala. Z celkových více než 12 tisíc mostů jsou ve špatném až velmi špatném stavu 2,5 tisíce z nich. Opravy se loni dočkala necelá pětina, kraje našly peníze na rekonstrukci čtyř stovek konstrukcí na silnicích II. a III. třídy. Letos projde opravou méně mostů, protože práce jsou podle krajů i Ředitelství silnic a dálnic stále dražší, objem peněz na ně se ale nezvyšuje.
Na rekonstrukci čekají v Česku stovky mostů, desítky jsou v havarijním stavu. Tempo oprav letos klesne, chybí peníze
Na silnicích II. a III. třídy, které spravují kraje, mohou řidiči přejet přes 12 594 mostů. Na opravu aktuálně čeká 2715 z nich a přes 60 mostů je v havarijním stavu. Drtivá většina konstrukcí v nejhorší kondici je v pouhých třech krajích – Jihomoravském, Olomouckém a Středočeském.
Ve špatném nebo velmi špatném stavu je nejvíc mostů rovněž ve Středočeském a Jihomoravském kraji. Jde o více než 30 procent přemostění na krajských silnicích. Zmíněné kraje mají ale také ve správě oproti ostatním více mostů – přes 1,5 tisíce.
Nejlepší bilanci má naopak Praha a Karlovarský kraj. Oba dva regiony mají téměř 95 procent mostů ve stavu, kdy nutně nepotřebují v blízké době opravu.
Loni opravy 400 mostů, letos 300. Na víc nám stát nedal, vzkazují kraje
V loňském roce začaly opravy více než 400 mostů na silnicích nižších tříd. Letos plánují kraje opravit nebo začít s běžnou údržbou u necelých 300 objektů. Největší omezení čekají řidiče v Ústeckém kraji, kde se bude pracovat na 54 mostech. „Na nevyhovujících mostech jsou provedena dle mostních prohlídek dopravní opatření – snížení tonáže, usměrnění dopravy do jednoho jízdního pruhu a podobně,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Fraňková. Naopak nejméně omezení čeká řidiče v Karlovarském kraji a na Plzeňsku.
Fakt, že se bude letos pracovat na nižším počtu mostů než loni, je podle Asociace krajů důsledkem špatného financování. „Přestože se kraje snaží a financování oprav mostů a mostních konstrukcí zajišťují především ze svých rozpočtů, dochází k dlouhodobému a celoplošnému zhoršování jejich stavu, který je z našeho pohledu způsoben dlouhodobě nedostatečným financováním,“ konstatovala mluvčí Asociace krajů Michaela Vrbová.
Náklady na opravy mostů se přitom zvyšují. Shoduje se na tom třetina krajů. „V minulých letech se do oprav a rekonstrukcí mostů vkládaly desítky milionů ročně, v posledních dvou až třech letech se již jedná o stovky milionů,“ komentovala situaci mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková. Zástupci krajů zároveň upozorňují, že vynaložené náklady se mohou lišit podle množství a rozsahu oprav. Rekonstrukce mostů jsou navíc často součastí větších silničních projektů.
Rostoucí náklady na opravy mostů musí řešit i Ředitelství silnic a dálnic, které má na starosti silnice I. třídy a dálnice. Zatímco před pěti lety se průměrné roční opravy pohybovaly kolem 900 milionů korun, v posledních dvou letech přesáhly miliardu a loni dosáhly na 1,5 miliardy korun.